Sisäelinten anatomia ja fysiologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: SC00CI38-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 15.12.2019
Ajoitus
07.01.2020 - 24.05.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Pirkko-Leena Kuosa
Ryhmät
-
SXF19S1Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata veren koostumuksen ja fysiologisen merkityksen. Hän osaa selittää verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenteen ja toiminnan sekä toiminnan säätelyn. Hän osaa selittää lymfaattisen järjestelmän toiminnan puolustusjärjestelmässä, nestekierrossa ja rasvojen imeytymisessä. Opiskelija osaa selittää ruoansulatuselimistön, lisääntymiselimistön ja virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan sekä toiminnan säätelyn. Hän osaa kuvata, miten elimistö säätelee solunulkoisen nesteen määrää, osmoottista painetta sekä pH-tasapainoa. Opiskelija osaa selittää elimistön lämmönsäätelyn perusmekanismit. Hän ymmärtää umpieritysjärjestelmän merkityksen elimistön toiminnan säätelyssä ja osoittaa sen tietämällä rauhasten hormonituotannon ja hormonien vaikutukset kohdesoluihin. Opiskelija osaa selittää aistinelinten rakenteen ja toiminnan perusteet. Hän käyttää keskeisistä rakenteista ammatillista terminologiaa.
Sisältö
Veri. Verenkiertoelimistö. Lymfaattinen järjestelmä. Hengityselimistö.
Ruoansulatuselimistö. Virtsanerityselimistö. Solunulkoisen nesteen määrän, osmoottisen paineen ja pH:n säätely. Lämmönsäätely. Lisääntymiselimistö. Hormonaalinen säätelyjärjestelmä. Aistinelinten rakenne ja toiminta. Keskeinen ammatillinen terminologia.
Oppimateriaalit
Sand, O ym. 2011: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro
Luentomateriaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento, tehtävät, laboraatio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kokeet:
10.3.2010, 8.4.2020 ja 30.4.2020
Uusinnat:
SU202006 (9.6.2020)
SU202008 (syksyn 2. uusintatentti)
Uusinnoissa voi suorittaa minkä tahansa puuttuvan osakokeen tai useamman kerrallaan. Jos haluaa korottaa, on koko anatomian osuus tentittävä yhdessä uusinnassa uudelleen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
50 tuntia kontaktiopetusta, 85 tuntia itsenäistä opiskelua.
Sisällön jaksotus
Tenttialueeseen ei oteta mukaan aisteja. Aisteista opiskelijat tekevät ryhmissä esityksen, joka esitetään ryhmälle kontaktitunilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Erityisen tuen päätökset: Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
3 koetta
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on alle 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää virheellisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija ei osaa nimetä anatomisia rakenteita eikä muista niiden merkitystä.Opiskelija ei osaa mainita elinten toimintaa sääteleviä tekijöitä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1-2)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50% kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.Opiskelija luettelee elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elimiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3-4)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 75% kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä: hän esim. nimeää lihasten origot ja insertiot ja nivelpinnat latinaksi.
Opiskelija tunnistaa ja kuvaa anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.Opiskelija kuvaa elimistön toimintaa säätelevien tekijöiden vaikutuksia elinjärjestelmiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90% kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä. Opiskelija kuvaa elimistön toiminnan säätelymekanismeja ja analysoi säätelyn vaikutuksia elinjärjestelmiin ja elinjärjestelmien väliseen yhteistyöhön.