Development of acute care (5 op)
Toteutuksen tunnus: S000DT43-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.09.2019
Ajoitus
14.11.2019 - 31.07.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
School of Health Care
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Opettaja
- Tiina Varamäki
- Tiia Saastamoinen
Vastuuopettaja
Tiia Saastamoinen
Ryhmät
-
S2219S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten ja hoito- ja potilasturvallisten periaatteiden mukaisesti akuuttihoitotyön toimintaa. Alansa asiantuntijana hän kykenee johtamaan moniammatillisia akuuttihoitotyön kehittämisen työryhmiä ja projekteja niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Opiskelija toimii tavoitteellisesti kehittäen niin itseään kuin työelämääkin. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön kehittämiskohteet ja kantaa vastuuta hoitotyön laadun kehittämisestä sekä osaa analysoida ja ratkaista akuuttihoitotyön haasteita tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija sisäistää näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet toimintansa perustana.
Sisältö
- Näyttöön perustuva toiminta akuuttihoitotyössä
- Laadun varmistaminen akuuttihoitotyössä erilaisten mittareiden avulla
- Kehittävä työote akuuttihoitotyön toiminnan kehittämisessä
- Toiminnan kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa
- Moniammatilliset verkostot ja työskentely kansallisissa ja kansainvälisissä akuuttihoitotyön verkostoissa
Aika ja paikka
Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2019 ja jatkuu keväälle 2020
Oppimateriaalit
Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön"
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/
Opetusmenetelmät
PICO-kysymys tekniikka ja käyttö Akuuttihoitotyön kehittämisessä (yksilötehtävä), jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi (yksilötehtävä) ja kirjallinen tehtävä.
Osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön. Konferenssin aihealueen esittely syksyllä 2020 olevalla opintojaksolla syventävän vaiheen sh-opiskelijoille.
Asiantuntijaluennot: hoitotyö sensitiiviset laatuindikaattorit, varautuminen akuuttihoidossa ja debriefing.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
Osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-vierailuun
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mikäli opiskelija ei osallistu KV-konferenssiin tai muulle vastaavalle KV-opintomatkalle hän suorittaa tämän osuuden kirjallisena opintojaksolla annettavien ohjeiden mukaisesti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutuu Syksy 2019-Kevät 2020
Lisätietoja opiskelijoille
Posterin ja KV-konferenssin annin esittely toteutuu syksyllä 2020 opintojaksolla "Akuuttihoitotyön laaja-alainen asiantuntijuus"
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla
Lisätiedot
AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.