Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DT43-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2019 - 15.09.2019

Ajoitus

14.11.2019 - 31.07.2020

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Koulutus

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Tiina Varamäki
  • Tiia Saastamoinen

Vastuuopettaja

Tiia Saastamoinen

Ryhmät

  • S2219S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten ja hoito- ja potilasturvallisten periaatteiden mukaisesti akuuttihoitotyön toimintaa. Alansa asiantuntijana hän kykenee johtamaan moniammatillisia akuuttihoitotyön kehittämisen työryhmiä ja projekteja niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. Opiskelija toimii tavoitteellisesti kehittäen niin itseään kuin työelämääkin. Hän ymmärtää akuuttihoitotyön kehittämiskohteet ja kantaa vastuuta hoitotyön laadun kehittämisestä sekä osaa analysoida ja ratkaista akuuttihoitotyön haasteita tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija sisäistää näyttöön perustuvan hoitotyön periaatteet toimintansa perustana.

Sisältö

- Näyttöön perustuva toiminta akuuttihoitotyössä
- Laadun varmistaminen akuuttihoitotyössä erilaisten mittareiden avulla
- Kehittävä työote akuuttihoitotyön toiminnan kehittämisessä
- Toiminnan kehittäminen yhteistyössä eri toimijoiden ja järjestöjen kanssa
- Moniammatilliset verkostot ja työskentely kansallisissa ja kansainvälisissä akuuttihoitotyön verkostoissa

Aika ja paikka

Opintojaksoon orientoituminen alkaa syksyllä 2019 ja jatkuu keväälle 2020

Oppimateriaalit

Oppiportin verkkokurssi "Tutkimustieto käyttöön"
THL: Tutkimuskysymyksestä hakustrategiaksi; http://bit.ly/2ICMr6N
Kankkunen & Vehviläinen-Julkunen, 2017. Tutkimus hoitotieteessä. SanomaPro.
HOTUS: Näyttöön perustuva toiminta; https://www.hotus.fi/materiaaliapankki/

Opetusmenetelmät

PICO-kysymys tekniikka ja käyttö Akuuttihoitotyön kehittämisessä (yksilötehtävä), jonka pohjalta työstetään digitaalinen posteri englanniksi (yksilötehtävä) ja kirjallinen tehtävä.
Osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-opintokäyntiin ulkomaiseen akuuttihoidon yksikköön. Konferenssin aihealueen esittely syksyllä 2020 olevalla opintojaksolla syventävän vaiheen sh-opiskelijoille.
Asiantuntijaluennot: hoitotyö sensitiiviset laatuindikaattorit, varautuminen akuuttihoidossa ja debriefing.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

Osallistuminen KV-konferenssiin tai KV-vierailuun

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli opiskelija ei osallistu KV-konferenssiin tai muulle vastaavalle KV-opintomatkalle hän suorittaa tämän osuuden kirjallisena opintojaksolla annettavien ohjeiden mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu Syksy 2019-Kevät 2020

Lisätietoja opiskelijoille

Posterin ja KV-konferenssin annin esittely toteutuu syksyllä 2020 opintojaksolla "Akuuttihoitotyön laaja-alainen asiantuntijuus"

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittymistyön pohjalta laadittu kirjallinen tehtävä ja posteri arvioidaan 0-5 asteikolla

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla on vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa tehtävissä sekä hänellä on dokumentoitua näyttöä tästä osaamisesta.