Yrityksen yhteiskuntavastuu (5 op)
Toteutuksen tunnus: L000CF93-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Master's Degree Programme in Health Business Management (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala).
Opettaja
- Tricia Cleland Silva
- HBM YAMK1 Virtuaali
Vastuuopettaja
Tricia Cleland Silva
Ryhmät
-
S1118S6Degree Programme in Health Business Management ylempi
-
L0518S6Degree Programme in Health Business Management ylempi
Tavoitteet
Opintojakson lopussa opiskelija ymmärtää yrityksen yhteiskuntavastuun (CSR) lähtökohdat, yhteiskuntavastuuohjelmien kriittiset kohdat ja sen toteuttamisen kannalta tärkeät kysymykset. Hän osaa laatia strategisen viestintäsuunnitelman yhteiskuntavastuuohjelman käynnistämiseksi sekä seurata käynnissä olevan ohjelman toteutumista.
Sisältö
- CSR:n tausta ja ydinkysymykset;
- CSR ja kestävä kehitys;
- CSR ja innovaatiot;
- CSR eri kulttuurikonteksteissa;
- strategiset partneruudet CSR:n näkökulmasta
- case-esimerkkejä yksityiseltä ja julkiselta/kolmannelta sektorilta
Aika ja paikka
5.11. 9 - 12
12.11. 9 - 12
19.11. 9 - 12
26.11. 9 - 12
Kaikki kontaktiopetus tapahtuu Myllypuron kampuksella.
Oppimateriaalit
Freeman E. (2010). The Stakeholder theory and the Modern Corporation
Mintzberg H. (2015) Why Corporate Social Responsibility Isn’t a Piece of Cake – Harvard Business Review.
Scheyvens, R. Banks, G., and Hughes, E. (2016) The Private Sector and the SDGs: The Need to Move Beyond ‘Business as Usual’ Sustainable development.
Bansal, P. & Song, H-C. (2016) Similar But Not the Same: Differentiating Corporate Sustainability from Corporate Responsibility. Academy of Management Annals. 11 (1): 105-149.
Barkemeyer, Ralf, et al. (2014) "What happened to the ‘development’ in sustainable development? Business guidelines two decades after Brundtland. Sustainable development 22 (1): 15-32.
Bansal, P., & DesJardine, M. R. (2014) Business sustainability: It is about time. Strategic Organization 12(1): 70-78.
Opetusmenetelmät
? Online course lectures, short essays and individual essay
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
? Short papers based on the weekly readings (50%) (Due before each lecture: 12.11; 19.11; 26.10)
? Individual essay (50%; 8-10 pages)
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not needed
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
16 t kontaktiopetusta
119t itsenäistä työskentelyä
Sisällön jaksotus
5.11. 9 - 12
12.11. 9 - 12
19.11. 9 - 12
26.11. 9 - 12
Lisätietoja opiskelijoille
Content:
This course investigates the historical origins of corporate social responsibility (CSR), the difference between CSR and sustainability, and how business strategies are constructed in relation to society.
Learning outcomes of the course:
At the end of this course, students will be capable of understanding the roots of CSR, the critical elements of a CSR initiative, the difference between CSR and sustainability, and evaluate CSR practices in relation to the 2030 United Nations Sustainability Goals.
Luennoitsijat:
Dr Tricia Cleland Silva
Dr Linda Tallberg
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on suoriutunut opintojakson tehtävistä kokonaisuutena hyvin. Hän on ollut aktiivinen oppija yksilönä ja tiimissä. Opiskelija on osoittanut kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä hankkimansa tiedon ja käytänteiden soveltamiskykyä työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut kaikki opintojakson osiot kiitettävästi. Hän on osoittanut mielenkiintoa ja motivaatiota oppia yksilönä ja tiimissä, ja hän on jakanut osaamistaan toisille. Opiskelija hallitsee opintosisällön ja soveltaa kirjallisuudesta, luennoilta ja muista lähteistä oppimaansa taitavasti työelämää analysoivissa ja kehittävissä tehtävissä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija on suorittanut opintojakson oppimistehtävät ja osoittanut niissä hallitsevansa opintojakson perussisällön. Soveltamisessa työelämän tilanteisiin ja/tai osaamisen jakamisessa on paljon parannettavaa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
? Short papers based on the weekly readings (50%) (Due before each lecture: 12.11; 19.11; 26.10)
? Individual essay (50%; 8-10 pages)
Lisätiedot
Opintojakson opetuskieli on englanti.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0 (hylätty) – 5 (kiitettävä).