Introduction to Learning and Teaching Music (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DX41-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.08.2021 - 10.09.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Music
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Music
Opettaja
- Silja Raitio-Heikinheimo
- Sirkku Wahlroos-Kaitila
- Ilkka Teerijoki
- Raili Honkanen-Korhonen
- Jarmo Hynninen
- Kimmo Salonen
- Seppo Reinikainen
- Marko Liski
- Susanna Mesiä
- Juha Karvonen
- Antti Rissanen
- musiikki virtuaali
- AriPekka Korhonen
- Tommi Rautiainen
Vastuuopettaja
Raili Honkanen-Korhonen
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee reflektoimaan musiikkipedagogista oppimistaan ja rakentamaan ammatillista osaamistaan. Hän tunnistaa omia vahvuuksiaan sekä musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöitä sekä tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin. Opiskelija tietää eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen ja opettamiseen liittyviä näkökulmia ja kykenee aloittamaan opetusharjoittelun.
Sisältö
Oman pedagogisen polun reflektointi, positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen, arvot, musiikkipedagogin työvälineet, kompetenssit ja työkenttä, eri-ikäisten ja moninaisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot, oman instrumentin opettamisen perustiedot, sähköinen portfolio.
Aika ja paikka
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30. Opetukselle on varattu tiloja Arabian kampukselta (Arabiasali ja AS522), mutta tarvittaessa siirrämme luennon Zoomiin.
LINKKI Railin ZOOM LUENNOILLE: https://metropolia.zoom.us/my/railinzoomhuone
6.9 Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku, Raili Honkanen-Korhonen (Arabiasali)
13.9. Yhteinen luento varhaisiän musiikkikasvattajien kanssa: kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat, Sanna Vuolteenaho ( Railin Zoom)
20.9. Yhteinen luento vamukan kanssa, Arvot, hyveet, vahvuudet, Raili Honkanen-Korhonen (Railin Zoom)
27.9. Oppijan vahvuuksille perustuva pedagogiikka, Raili Honkanen-Korhonen (AS522 tai Railin Zoom)
4.10. Instrumenttiluennot
11.10. Instrumenttiluennot
25.10. Instrumenttiluennot
1.11. Instrumenttiluennot
8.11. Musiikkipedagogin työvälineet, Markku Kaikkonen (AS522 tai Railin Zoom)
15.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen, Susanna Mesiä (AS522 tai Susannan Zoom)
22.11. Opetuksen suunnittelu Susanna Mesiä (AS522 tai Susannan Zoom)
29.11. Reflektio ja palaute Raili Honkanen-Korhonen (AS522 tai Railin Zoom)
Oppimateriaalit
- Opettajan antama materiaali
- Oivaltava oppiminen, Lonka (2015)
- Oppimiskoodi, Kuinka oppiminen onnistuu, Päivänsalo (2020)
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
- Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Huomaa hyvä!- toimintakortit Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
- Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Leskisenoja (2019)
- Positiivisen pedagogiikan työkalupakki, Leskisenoja (2017)
- Positiivinen pedagogiikka ja nuorten hyvinvointi, Leskisenoja ja Sandberg (2019)
- Kasvatuspsykologia, Lehtinen, Vauras, Lerkkanen (2019)
- Ope valmentaa, Pakkala, Ström (2018)
- Kuuntelija käsikirja, Gothóni, (2020)
- Näin aivot oppivat, Huotilainen (2019)
- Keskittymiskyvyn elvytysopas, Huotilainen ja Moisala (2019)
- Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen, Kari Kauranen, (2011)
- Lahjakkuus, Uusikylä (2020)
- Luovuus kuuluu kaikille, Uusikylä (2012)
- Motivaatio ja oppiminen Salmela-Aro (2018)
Opetusmenetelmät
Toiminnalliset luennot
Etäluennot
Observointi
Johdatus oman instrumentin opettamiseen
Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Sähköinen portfolio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon ei kuulu harjoittelua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Sovitaan tarvittaessa erikseen opettajan kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikille yhteisiltä luennoilta poissaolijoille luentojen itseopiskelumateriaali ja niihin liittyvät oppimistehtävät löytyvät opintojakson työtilan Dokumentit- ja Tehtävät -kansioista luentojen jälkeen.
Instrumenttiluentojen valinnaisista suoritustavoista voi kysyä instrumentin vastuuopettajalta tai instrumenttiluennon opettajalta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osallistavat luennot 4 op
Oppimistehtävät 1 op
Sisällön jaksotus
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-15.30. Opetukselle on varattu tiloja Arabian kampukselta (Arabiasali ja AS522), mutta tarvittaessa siirrämme luennon Zoomiin.
Railin Zoom-linkki: https://metropolia.zoom.us/my/railinzoomhuone
6.9 Pedagogiset opinnot, kurssin sisältö ja suorittaminen, oma pedagoginen polku, Raili Honkanen-Korhonen (Arabiasali)
13.9. Yhteinen luento varhaisiän musiikkikasvattajien kanssa: kohtaaminen, vuorovaikutus, eri-ikäiset oppijat, Sanna Vuolteenaho (Railin Zoom)
20.9. Yhteinen luento vamukan kanssa, Arvot, hyveet, vahvuudet, Raili Honkanen-Korhonen (Railin Zoom)
27.9. Oppijan vahvuuksille perustuva pedagogiikka, Raili Honkanen-Korhonen (AS522 tai Railin Zoom)
4.10. Instrumenttiluennot
11.10. Instrumenttiluennot
25.10. Instrumenttiluennot
1.11. Instrumenttiluennot
8.11. Musiikkipedagogin työvälineet, Markku Kaikkonen (AS522 tai Railin Zoom)
15.11. Kompetenssiajattelu, musiikkipedagogin työkenttä, loikkausosaaminen, Susanna Mesiä (AS522 tai Susannan Zoom)
22.11. Opetuksen suunnittelu Susanna Mesiä (AS522 tai Susannan Zoom)
29.11. Reflektio ja palaute Raili Honkanen-Korhonen (AS522 tai Railin Zoom)
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoja instrumenttiluennoista vastaavilta opettajilta:
- KL laulu: Sirkku Wahlroos-Kaitila
- PJ laulu: Asta Levy
- KL piano: Kimmo Salonen
- PJ piano: Ari Pekka Korhonen
- KL puhaltimet: Ilkka Teerijoki
- PJ puhaltimet: Antti Rissanen
- KL kitara: Ilkka Teerijoki
- PJ kitara: Jarmo Hynninen
- Basso: Marko Liski
- Rummut: Tommi Rautiainen
- Viulu ja alttoviulu: Silja Raitio-Heikinheimo
- Sello: Ilkka Teerijoki
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Ohjeiden mukaisten reflektiivisten tehtävien palauttaminen.
ePortfolion aloittaminen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi.
Oppimistehtävien suorittaminen hyväksytysti ja läsnäolo (tai itseopiskelutehtävien tehtävien tekeminen) pedagogisilla ja instrumenttikohtaisilla luennoilla.
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.