Musiikin opettaminen ja luova toiminta ryhmässä 2 (10 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DW95-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mäntylä
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Sanna Vuolteenaho
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja tunnistaa musiikin vaikutuksia sekä niiden merkitystä erilaisten ihmisten oppimiselle. Hän kykenee soveltamaan tätä suunnitellessaan ryhmätoimintaa. Hän tunnistaa myös erityisiä tuen tarpeita oppimisessa sekä kykenee etsimään näihin sopivia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä. Opiskelija osaa kehittää pedagogisessa toiminnassaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen työvälineitä sekä reflektoida hankkimaansa tietoa sitoen teoriaa käytäntöön. Hän osaa reflektoida erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden haasteita sekä niiden vaikutusta pedagogin käyttämiin menetelmiin ja työtapoihin. Opiskelija kykenee tunnistamaan ryhmänprosessiin liittyviä tekijöitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan luovuuden, ilmaisun, improvisoinnin ja musiikillisen keksimisen merkitystä sekä niiden tukemiseen tähtääviä pedagogisia lähestymistapoja ja niihin liittyvää tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää aktiivisesti reflektiivistä oppimisotetta oman oppimisensa suuntaamisessa ja kehittymisen havainnoinnissa.
Sisältö
Luovuus ja elämän kulku, oppiminen ja erityisen tuen tarve, musiikillinen keksintä ja oppijalähtöisyys pedagogisissa käytännöissä, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, muusikkous pedagogin työssä, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15 luokissa AS102 ja AS411 mikäli lukkarilakanassa ei ole toisin kerrottu. Myös maanantaisin vapaastivalittavia moduuliopintoja klo 17-19. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.
Vamukan megapäivä to 13.1. klo 9-10, 10.15-11.45 oppimisympäristöt. Opetus alkaa ti 18.1.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ilmaisua, keksimistä ja oppimisen iloa tukevaa oppijalähtöistä musiikkitoimintaa sekä tunnistaa mahdollisuuksia tukea erilaisten ihmisten luovaa toimijuutta. Hän osaa tunnistaa erilaisiin opetus- ja ohjaustilanteisiin sopivia lähestymistapoja, pedagogisia työvälineitä sekä opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan ja siinä herääviä tunteita sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä, antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa sekä etsiä aktiivisesti ratkaisuja ryhmätyössä esiin tuleviin haasteisiin. Hän kykenee tietoisesti ohjaamaan omaa asemoitumistaan erilaisissa työryhmissä sekä tunnistamaan omaa kehittymistään vuorovaikutustilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.