Johdatus musiikin oppimiseen ja opettamiseen (5 op)
Toteutuksen tunnus: KX00DM18-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 20.08.2019 - 06.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 50
- Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelijalla on valmiudet taiteen perusopetuksen ja musiikkipedagogin ammattitaidon kehittämiseen, asiantuntijuuden rakentamiseen ja oman osaamisensa reflektoivaan kehittämiseen. Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa kehittää omaa oppimistaan hyödyntämällä pedagogista ymmärrystään.
Opiskelija tutustuu pedagogisen vuorovaikutuksen ilmiöihin, saa välineitä tunnistaa ja tukea oppijoiden erilaisia vahvuuksia sekä ymmärtää musiikkikasvatuksen työmenetelmien laaja-alaiset mahdollisuudet instrumenttiopetuksessa. Opiskelija tutustuu erilaisiin soiton- ja laulunopetuksen toimintaympäristöihin, yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen menetelmiin, eri-ikäisten oppijoiden kohtaamiseen, oppimisen motivaation ylläpitämiseen sekä palautteen antamiseen ja reflektointiin yksin ja ryhmässä. Opiskelijalla on valmius ja työvälineitä opetusharjoittelun aloittamiseen.
Sisältö
Positiivinen pedagogiikka ja oppijan vahvuuksien tukeminen musiikkikasvatuksen menetelmillä. Musiikkipedagogin työkenttä, musiikkipedagogin työkalupakki. Eri-ikäisten oppijoiden kohtaaminen, ryhmätyö- ja vuorovaikutustaidot. Oman instrumentin opetuksen perustiedot: tunnin rakenne, instrumentin hallinnan perusteet, opetusmateriaalit. Pedagoginen vuorovaikutus ja oppijan kohtaaminen. Musiikkipedagogin vala.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Työmuodot
- Toiminnalliset luennot
- Etäopetus
- Observointi
- Johdatus oman instrumentin opetusharjoittelun aloittamiseen
- Oppimistehtävät yksin, pareittain ja vertaisryhmässä
Aika ja paikka
Kaikille yhteiset luennot maanantaisin klo 13-16.00, huomaa vaihtuvat luentopaikat ja etäopetus. Instrumenttikohtaiset luennot 30.9.-28.10. instrumenttiopettajien ilmoittamassa paikassa ja aikana, tiedot löytyvät Oma-työtilan dokumenttikansiosta kunkin instrumentin kohdalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Opettajan antama materiaali
- Hauskan oppimisen vallankumous, Järvilehto (2014)
- Kasvatus, Arvot ja tunteet, Puolimatka (2011)
- Riittävän hyvä opettaja, Stenberg, (2011)
. Huomaa hyvä! Uusitalo-Malmivaara, Vuorinen (2016)
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Oppimistehtävät, jotka löytyvät Oma-työtilan tehtävät-kansiosta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- osallistavat luennot 3 op
- vierailukäynnit 0.5 op
- kirjallisuuteen perehtyminen 0.5 op
- oppimistehtävät 1 op
Sisällön jaksotus
Yhteiset luennot aina maanantaisin klo 13-16. Huomaa vaihtuvat luentopaikat.
2.9. Oppilaan kohtaaminen; eri-ikäiset oppijat. Yhteissessio varhaisiän musiikkikasvattajien kanssa. H1006, Tanssisali Hämeentie 161, Sanna Vuolteenaho ja Raili H.-K.
9.9. Kurssin sisältö ja suorittaminen. Arvot. MPA4015 luentosali, Myllypuro, Raili H.-K.
16.9. Yhteissessio varhaisiän musiikkikasvattajien kanssa. H1006, Tanssisali Hämeentie 161, Sanna Vuolteenaho ja Raili H.-K.
23.9. Oppijan vahvuuksille rakentuva instrumenttipedagogiikka. Stage 1 ja 2 Hämeentie 135 D, Raili H.-K.
30.9. Instrumenttikohtainen johdatus opettamiseen
7.10. Instrumenttikohtainen johdatus opettamiseen
21.10. Instrumenttikohtainen johdatus opettamiseen
28.10. Instrumenttikohtainen johdatus opettamiseen
4.11. Resonaarin toiminnan esittely, mukana Resonaarigroupin muusikoita, Auditorio, 1009, Hämeentie 161, Markku Kaikkonen
11.11. Aihe tarkentuu pian, Markku Kaikkonen, Tapahtumasali 2
18.11.Kompetenssiajattelu, Auditorio, Hämeentie 161, Susanna Mesiä (Oiva-hanke)
25.11. Loikkausosaaminen, Auditorio, Hämeentie 161, Susanna Mesiä (Oiva-hanke)
2.12. Reflektio ja palaute, Auditorio, Hämeentie 161, Raili H.-K.
Lisätietoja opiskelijoille
Yhteiset luennot aina maanantaisin klo 13-16. Huomaa vaihtuvat luentopaikat.
Instrumenttikohtaiset luennot 29.8.-30.10., paikka ja aika työtilan dokumenteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi: läsnäolo ja oppimistehtävien tekeminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
- osallistuminen opetukseen
- oppimistehtävien suorittaminen annetussa aikataulussa