Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
Pekka Paalasmaa, Mira Lönnqvist
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Lähiopetus
Luennot, keskustelut, verkkokeskustelut, tehtävät
Tehtävä arvioidaan 1-5 asteikolla
Suomi
16.09.2020 - 20.10.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
0 - 25
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Palautettava tehtävä
Salla Sipari
Lähiopetus
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Seminaari, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Luennot, välitehtävät, yhteiskeskustelut, vertaisarvioinnit ja sparraus
Suomi
19.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
0 - 30
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Suomi
17.02.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
0 - 30
Johanna Holvikivi
Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot 2020-2021 (Ylempi AMK-tutkinto) MVV2020YAMK), paikkoja on vapaana kolme ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Lisäksi opintojaksolle on vapaana kolme paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Myös nämä paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Salla Sipari
Lähiopetus
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Ennakkotehtävä
Tarkoitus:
Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.
Tehtävä:
1) Perehdy Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaan ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max 4 sivua).
2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (kts. www.kela.fi/gas-menetelma). Pohdi miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.
Palautus:
salla.sipari@metropolia.fi, 7.2.2021 mennessä kirjallisen työn ohjeita noudattaen.
Kirjallisuus:
Mäkitalo, J., Turunen, J & Vilkkumaa I. (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Verve.
Voit käyttää myös muita lähteitä, etenkin jos Vaikuttavuus muutoksessa kirjaa on vaikea saada.
Suomi
14.01.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
0 - 30
Sari Helenius, Salla Sipari
Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot 2020-2021 (Ylempi AMK-tutkinto) MVV2020YAMK), paikkoja on vapaana kolme ja ne täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Lisäksi opintojaksolle on vapaana kolme paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Myös nämä paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Salla Sipari
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Johanna Holvikivi, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
-
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.01.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Marianne Roivas, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Salla Sipari
Lähiopetus
-
Tutkimus- ja kehitysprojekti, Seminaarit, Ryhmäohjaus, Yksilöohjaus
Jatkuva arviointi ja kirjallinen raportti
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 30.09.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö liittyy opiskelijan työhön
Salla Sipari
Lähiopetus
-
Tutkimus- ja kehitysprojekti, Seminaarit, Ryhmäohjaus, Yksilöohjaus
Jatkuva arviointi ja kirjallinen raportti 100%
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Minna Kalajoki, Marianne Roivas, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö liittyy opiskelijan työhön
Salla Sipari
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
10 op
0-5
Salla Sipari
Lähiopetus
Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin (2006) Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. PS-kustannus, Keuruu.
Forma - Kaartinen -Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. Verkkojulkaisu http://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx?itemId=173&PageIndex=0
Ilmarinen nd. Johda työhyvinvointia tuloksellisesti
https://www.google.fi/search?q=Ilmarinen+JOHDA+TY%C3%96HYVINVOINTIA+TULOKSELLISESTI&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=CXJAVaSaKuHnygPltoHYCw
KT Kuntatyönantajat 2011.Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma HELSINKI 2011 Saatavissa http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Riitta-Liisa Larjovuori, Marja-Liisa Manka ja Sanna Nuutinen 2015.
INHIMILLINEN PÄÄOMA Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria?
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5
Helsinki
Manka- Heikkilä-Tammi 2012.Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Otava, Helsinki.
Tarkkonen Juhani (2012), Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011 . Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Kuntoutussäätiö:Helsinki http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa, Infor Oy.
Linkkejä:
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/tyoelaman-kehittaminen/tyohyvinvointi/Sivut/tyohyvinvoinnin-toimintalinjat-ja-hyvat-kaytannot.aspx
Ennakkotehtävä
Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapaa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.
Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa.
Kirjallinen työ palautetaan salla.sipari@metropolia.fi 24.8.2020 mennessä.
Ennakkotehtävän arviointi: hyv /hyl. (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).
Ohjaus ja kysymykset: Salla Sipari, p. 0403342027, salla.sipari@metropolia.fi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.09.2020 - 22.10.2020
04.05.2020 - 17.05.2020
0 - 25
Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Lähiopetus
Suomi
01.01.2021 - 23.05.2021
30.11.2020 - 13.12.2020
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Johanna Holvikivi, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Mira Lönnqvist
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.07.2021
01.12.2017 - 11.12.2017
Mira Lönnqvist
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Hakukelpoisia ovat jonkin seuraavista tutkinnoista suorittaneet:
• apuvälineteknikko (AMK),
• fysioterapeutti (AMK),
• geronomi (AMK),
• jalkaterapeutti (AMK),
• kätilö (AMK),
• optometristi (AMK),
• osteopaatti (AMK),
• sairaanhoitaja (AMK),
• sosionomi (AMK),
• terveydenhoitaja (AMK),
• toimintaterapeutti (AMK);
Lisäksi hakukelpoisia ovat:
• kasvatustieteen, lääketieteen, psykologian, terveystieteen, terveydenhuollon tai yhteiskuntatieteen kandidaatit tai maisterit, jotka ovat suorittaneet myös apuneuvoteknikon, fysioterapeutin, kätilön, optikon, sairaanhoitajan, sosiaalikasvattajan, sosiaaliohjaajan, terveydenhoitajan tai toimintaterapeutin opistoasteisen tutkinnon.
Korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla on mahdollisuus hakea aiemmin suoritettujen opintojen ja hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Korkeakoulutasoisen asiantuntijuuden mukainen aiempi osaaminen voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen. Käytänteet on kuvattu tutkintosäännöissä. Ohjeistuksessa sovelletaan elinikäisen oppimisen periaatetta.
Tutkintosääntö:
>>
Katso tutkinnon yleinen kuvaus tutkinto-ohjelman internet-sivuilta: >>
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelmasta valmistuneet osaavat toimia vaativissa kuntoutuksen kehittämis- ja johtamistehtävissä, jotka edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa kuntoutusalan tietoa ja uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti.
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Ylempien ammattikorkeakoulutukintojen laajuus on 60–90 opintopistettä riippuen sitä edeltävän perustutkinnon laajuudesta. Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto on 90 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetuksen kesto on 1½ vuotta, ja lukukaudella on 2–4 lähiopetuspäivää kuukaudessa.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvat syventävät ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö. Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena. Oppimistilanteet koostuvat seminaareista, verkko-opinnoista sekä yksin ja ryhmissä tehdyistä oppimistehtävistä ja asiantuntijaesityksistä. Ohjausmenetelminä käytetään yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjausta.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Opinnot toteutuvat yhteistyössä työelämän kanssa.
Opiskelijavaihto on mahdollista missä tahansa opintojen vaiheessa.