Palvelusta on julkaistu uudistettu versio. Siirry uuteen opinto-oppaaseen.
Palvelusta on julkaistu uudistettu versio. Siirry uuteen opinto-oppaaseen.
Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Mira Lönnqvist
Lähiopetus
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
Sari Helenius, Mira Lönnqvist
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Luennot, keskustelut, verkkokeskustelut, tehtävät
Tehtävä arvioidaan 1-5 asteikolla
Suomi
15.09.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
0 - 30
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Palautettava tehtävä
Sari Helenius
Lähiopetus
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Seminaari, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Luennot, välitehtävät, yhteiskeskustelut, vertaisarvioinnit ja sparraus
Suomi
25.08.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 16.05.2021
0 - 27
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Suomi
16.02.2022 - 22.05.2022
29.11.2021 - 12.12.2021
Johanna Holvikivi
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Sari Helenius
Lähiopetus
Ennakkotehtävä
Tarkoitus:
Tehtävän tarkoituksena on muodostaa kokonaiskuvaa kuntoutustoiminnan tuloksellisuuden ulottuvuuksista ja syventää valmiuksia kuntoutustoiminnan kehittämiseksi tuloksellisuuden näkökulmasta.
Tehtävä:
1) Perehdy Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaan ja pohdi sen perusteella kuntoutuksen vaikuttavuutta osana kuntoutuksen tuloksellisuuden arviointia (max. 4 sivua).
2) Etsi ulkomainen artikkeli, joka kuvaa GAS (Goal Attainment Scale) -arvioinnin käyttöä. GAS on asiakkaan tavoitteiden määrittelyä ja tuloksellisuuden arviointia tukeva väline (ks. https://www.kela.fi/yhteistyokumppanit-kuntoutuspalvelut-palveluntuottajille-kuntoutuksen-mittaaminen-ja-arviointi-gas-menetelma). Pohdi, miten voisit hyödyntää GAS:ia omassa työssäsi.
Palautus:
sari.helenius@metropolia.fi 7.1.2022 mennessä kirjallisen työn ohjeita noudattaen.
Kirjallisuus:
Mäkitalo, Jorma & Turunen, Jari & Vilkkumaa, Ilpo (toim.) 2008. Vaikuttavuus muutoksessa. Helsinki: Verve.
Voit käyttää myös muita lähteitä etenkin, jos Vaikuttavuus muutoksessa -kirjaa on vaikea saada.
Suomi
13.01.2022 - 22.05.2022
29.11.2021 - 12.12.2021
Sari Helenius, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille, paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Pekka Paalasmaa
Lähiopetus
-
Yhteiskehittely, Opetuskeskustelu, Itsenäinen verkko-opiskelu, Työpaja, Tutorointi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
01.08.2021 - 31.07.2022
02.07.2021 - 31.07.2021
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Marianne Roivas, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
Hyväksytty/Hylätty
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Pekka Paalasmaa
Lähiopetus
-
Tutkimus- ja kehitysprojekti, Seminaarit, Ryhmäohjaus, Yksilöohjaus
Jatkuva arviointi ja kirjallinen raportti
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
02.07.2021 - 31.07.2021
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Krista Lehtonen
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö liittyy opiskelijan työhön
Lähiopetus
-
Tutkimus- ja kehitysprojekti, Seminaarit, Ryhmäohjaus, Yksilöohjaus
Jatkuva arviointi ja kirjallinen raportti 100%
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 16.05.2021
Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Minna Kalajoki, Marianne Roivas, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
15 op
Hyväksytty/Hylätty
Opinnäytetyö liittyy opiskelijan työhön
Pekka Paalasmaa
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 22.05.2022
29.11.2021 - 12.12.2021
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Krista Lehtonen, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
10 op
0-5
Salla Sipari
Lähiopetus
Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin (2006) Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. PS-kustannus, Keuruu.
Forma - Kaartinen -Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. Verkkojulkaisu http://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx?itemId=173&PageIndex=0
Ilmarinen nd. Johda työhyvinvointia tuloksellisesti
https://www.google.fi/search?q=Ilmarinen+JOHDA+TY%C3%96HYVINVOINTIA+TULOKSELLISESTI&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=CXJAVaSaKuHnygPltoHYCw
KT Kuntatyönantajat 2011.Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma HELSINKI 2011 Saatavissa http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Riitta-Liisa Larjovuori, Marja-Liisa Manka ja Sanna Nuutinen 2015.
INHIMILLINEN PÄÄOMA Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria?
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5
Helsinki
Manka- Heikkilä-Tammi 2012.Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Otava, Helsinki.
Tarkkonen Juhani (2012), Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011 . Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Kuntoutussäätiö:Helsinki http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa, Infor Oy.
Linkkejä:
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/tyoelaman-kehittaminen/tyohyvinvointi/Sivut/tyohyvinvoinnin-toimintalinjat-ja-hyvat-kaytannot.aspx
Ennakkotehtävä
Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapaa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.
Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa.
Kirjallinen työ palautetaan salla.sipari@metropolia.fi 24.8.2021 mennessä.
Ennakkotehtävän arviointi: hyv /hyl. (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).
Ohjaus ja kysymykset: Salla Sipari, p. 0403342027, salla.sipari@metropolia.fi
Oppimistehtävät 100%
Suomi
06.09.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 16.05.2021
0 - 25
Sari Helenius, Salla Sipari
Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.
Kuntoutuksen yamk opiskelijoiden lisäksi tämä opintojakso on tarjolla Metropolian muillekin yamk-opiskelijoille (Metropolian vapaasti valittavat opinnot syyslukukaudella 2021 (Ylempi AMK-tutkinto), paikkoja on vapaana yksi ja se täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Lisäksi opintojaksolle on vapaana yksi paikka avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Myös tämä paikka täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön
Sari Helenius
Lähiopetus
Suomi
01.01.2022 - 22.05.2022
29.11.2021 - 12.12.2021
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Johanna Holvikivi, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2021 - 31.12.2021
03.05.2021 - 16.05.2021
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
Sari Helenius, Mira Lönnqvist
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Suomi
13.09.2022 - 15.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
0 - 27
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Johanna Holvikivi
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 15.05.2022
Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Englanti
15.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
Laura Huhtinen-Hilden, Sanna Kivijärvi, Jouni Piekkari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK), Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK), Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (YAMK), Sosiaali- ja terveysala, Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Etäopetus
Kurssialustalla Moodlessa esitelty materiaali
Harjoitukset, tehtävät, keskustelu
Tehtävät, harjoitukset
Hyväksytty suoritus
Opiskelija palauttaa eri osioiden kirjalliset tehtävät hyväksytysti ja osallistuu aktiivisesti kurssin verkkokeskusteluihin.
Arviointikriteerit
Hyväksytty
Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Hylätty
Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit (niille opiskelijoille, jotka ovat saaneet vapautuksen ruotsista ja korvaavat kurssilla opintojakson Työelämän suomi).
Arviointikriteerit niille, jotka korvaavat suorituksella Työelämän suomen -opintojakson:
Hyvä
Opiskelija osaa käyttää vaativiakin lauserakenteita ja kielellisiä keinoja selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielenkäytön erot hyvin.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa soveltaa niitä teksteihinsä.
Opiskelija osaa laatia selkeitä, sujuvia ja tarkoituksenmukaisia oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkiäkin oman alansa tekstejä.
Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
Opiskelija osaa kirjoittaa selkeitä ja yksityiskohtaisia tekstejä ja ilmaisee tietojaan ja näkemyksiään tarkasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Tyydyttävä
Opiskelijan sanasto ja kielioppi riittävät ymmärrettävän ja melko virheettömän tekstin kirjoittamiseen.
Opiskelija osoittaa tuntevansa kielelliset keinot selkeän ja sidosteisen tekstin laatimiseksi.
Opiskelija osoittaa hallitsevansa muodollisen ja epämuodollisen kielen erot.
Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusvaatimukset ja periaatteet ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
Opiskelija kykenee laatimaan ja ymmärtämään oman alansa tekstejä.
Opiskelija pystyy itsenäisesti lukemaan pitkähköjä tekstejä omasta alastaan.
Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä työelämän tekstejä ja ilmaisee tietoja ja näkemyksiään melko sujuvasti.
Opiskelija kykenee arvioimaan ja kehittämään omaa kielitaitoaan itsenäisesti.
Opiskelija pystyy ottamaan vastaan palautetta ja soveltaa sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Hylätty
Opiskelijan teksteissä olevat kielivirheet haittaavat ymmärtämistä ratkaisevasti.
Opiskelija ei kykene laatimaan selkeää ja yhtenäistä tekstiä, vaan tuotokset jäävät luettelomaisiksi ja irrallisiksi.
Opiskelija ei osoita tunnistavansa muodollisen ja epämuodollisen kielen eroja, eikä osaa ottaa tekstin muodollisuusvaatimuksia huomioon kirjoituksissaan.
Opiskelija ei osaa tuottaa oman alansa tekstejä eikä osoita ymmärtävänsä oman alansa ammattitekstiä.
Opiskelija ei osaa ilmaista itseään ja näkemyksiään suomen kielellä ymmärrettävästi.
Suomi
05.09.2022 - 31.10.2022
02.05.2022 - 31.05.2022
0 - 40
Marianne Roivas
Opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti hyvinvointialojen tutkintojen AMK-opiskelijoille (toimintaterapia, sosiaaliala ja vanhustyö) sekä kuntoutuksen, vanhustyön ja sosiaalialan YAMK-opiskelijoille. Opintojakso sopii valinnaiseksi opinnoksi.
Toteutukseen otetaan 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.
Kurssin ennakkovaatimuksena on opintojen alkuun kuuluvien viestinnän opintojen hyväksytty suoritus.
***********************************************************************************'
Opintojakso keskittyy kirjallisten viestintätaitojen kehittämiseen. Ydinsisältö on seuraava:
- Oma kirjoittajakuvani: syvennä ymmärrystäsi tiedoistasi, taidoistasi ja asenteistasi kirjoittajana
- Erilaiset tekstit: tutustu tekstilajiajatteluun
- Kielen- ja tekstinhuoltoa: hio taitojasi tekstintekijänä
- Kirjoittaminen sosiaali- ja terveysalalla: perehdy sosiaali- ja terveysalan kirjallisen viestinnän erityispiirteisiin
- Tieteellinen kirjoittaminen: syvennä ymmärrystäsi tieteellisestä kirjoittamisesta
******************************************************************************************
Hyvinvointi
Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK), Apuvälinetekniikan tutkinto-ohjelma, Fysioterapian tutkinto-ohjelma, Vanhustyön tutkinto-ohjelma, Sosiaalialan tutkinto-ohjelma (YAMK), Osteopatian tutkinto-ohjelma, Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, Vanhustyön tutkinto-ohjelma (YAMK), Jalkaterapian tutkinto-ohjelma, Optometrian tutkinto-ohjelma
Myllypurontie 1
5 op
Hyväksytty/Hylätty
Moodle-kurssipohja aukeaa 5.9.2022. Kurssi on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisen osan tehtävien pitää olla suoritettuna 3.10.2022 mennessä, jotta voi jatkaa kurssin toiseen osaan. Toisen osan tehtävien tulee olla valmiita 31.10.2022 mennessä. Kaikki kurssin tehtävät palautetaan tuona aikana sovitulla tavalla Moodle-työtilaan.
Moodle-kurssipohja sulkeutuu 31.10.2022.
Kurssi toteutetaan kokonaan verkko-opintoina Moodle-alustalla syksyllä 2022
Vastuuopettaja Marianne Roivas
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
Pekka Paalasmaa, Marianne Roivas, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 30.09.2022
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Krista Lehtonen, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Pekka Paalasmaa
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 15.05.2022
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Minna Kalajoki, Marianne Roivas, Krista Lehtonen, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
15 op
0-5
Salla Sipari
Lähiopetus
Ennakkotehtävä
Tarkoituksena on, että tehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia edistävän johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
1. Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla
2. Valitse näistä yksi tapa, jolla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
3. Arvioi valitsemaasi tapaa SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat sen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä.
Vinkki: Määrittele ensin, mitä muuttuva ja moninaistuva työelämä tarkoittaa käytännössä ja tuo se myös esille raportissa.
Kirjallinen työ palautetaan sari.helenius@metropolia.fi 23.8.2022 mennessä.
Ennakkotehtävän arviointi: hyv /hyl (erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus koko opintojakson arvosanaan).
Ohjaus ja kysymykset: Sari Helenius, p. 0505187333, sari.helenius@metropolia.fi
Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin 2006. Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. Keuruu: PS-kustannus.
Forma & Kaartinen & Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. https://www.keva.fi/globalassets/2-tiedostot/ta-tiedostot/tyoelamapalvelut/tutkimus_strateginen_tyohyvinvointijohtaminen.pdf
KT Kuntatyönantajat 2011. Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma. http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Larjovuori & Manka &Nuutinen 2015. Inhimillinen pääoma: Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria? Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3580-8
Manka & Heikkilä & Tammi 2012. Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Helsinki: Otava.
Tarkkonen, Juhani 2012. Työhyvinvointi johtamistehtävänä : Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011. Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Helsinki: Kuntoutussäätiö. http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. 2007. Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa: Infor Oy.
Linkkejä:
Ilmarinen n.d. Työkykyjohtaminen. https://www.ilmarinen.fi/tyokyky/tyokykyjohtaminen/
Keva n.d. Tutkimukset työurien tueksi. https://www.keva.fi/tyonantajalle/tyoelamapalvelut/tutkittua-tietoa-tyourien-tueksi
Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat n.d. Työelämän kehittäminen. https://www.kt.fi/henkilostojohtaminen/tyoelaman-kehittaminen
Suomi
06.09.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 15.05.2022
0 - 26
Sari Helenius, Salla Sipari
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Sari Helenius
Lähiopetus
Suomi
01.08.2022 - 31.12.2022
02.05.2022 - 15.05.2022
Sari Helenius, Pekka Paalasmaa, Nea Vänskä, Johanna Holvikivi
Hyvinvointi
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Myllypurontie 1
0-5
Hakukelpoisia ovat jonkin seuraavista tutkinnoista suorittaneet:
• apuvälineteknikko (AMK),
• fysioterapeutti (AMK),
• geronomi (AMK),
• jalkaterapeutti (AMK),
• kätilö (AMK),
• optometristi (AMK),
• osteopaatti (AMK),
• sairaanhoitaja (AMK),
• sosionomi (AMK),
• terveydenhoitaja (AMK),
• toimintaterapeutti (AMK);
Lisäksi hakukelpoisia ovat:
• kasvatustieteen, lääketieteen, psykologian, terveystieteen, terveydenhuollon tai yhteiskuntatieteen kandidaatit tai maisterit, jotka ovat suorittaneet myös apuneuvoteknikon, fysioterapeutin, kätilön, optikon, sairaanhoitajan, sosiaalikasvattajan, sosiaaliohjaajan, terveydenhoitajan tai toimintaterapeutin opistoasteisen tutkinnon.
Korkeakouluun hakeneella ja siellä opiskelevalla on mahdollisuus hakea aiemmin suoritettujen opintojen ja hankitun osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä tai miten osaaminen on hankittu. Korkeakoulutasoisen asiantuntijuuden mukainen aiempi osaaminen voidaan hyväksilukea osaksi tutkintoa. Opiskelijan velvollisuutena on osoittaa hankkimansa osaaminen. Käytänteet on kuvattu tutkintosäännöissä. Ohjeistuksessa sovelletaan elinikäisen oppimisen periaatetta.
Tutkintosääntö:
>>
Katso tutkinnon yleinen kuvaus tutkinto-ohjelman internet-sivuilta: >>
Keskeiset oppimistulokset on kuvattu opetussuunnitelmassa.
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelmasta valmistuneet osaavat toimia vaativissa kuntoutuksen kehittämis- ja johtamistehtävissä, jotka edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa kuntoutusalan tietoa ja uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti.
Opintojen suorittaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa.
Ylempien ammattikorkeakoulutukintojen laajuus on 60–90 opintopistettä riippuen sitä edeltävän perustutkinnon laajuudesta. Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto on 90 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Lähiopetuksen kesto on 1½ vuotta, ja lukukaudella on 2–4 lähiopetuspäivää kuukaudessa.
Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvat syventävät ammattiopinnot, vapaasti valittavat opinnot ja opinnäytetyö. Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena. Oppimistilanteet koostuvat seminaareista, verkko-opinnoista sekä yksin ja ryhmissä tehdyistä oppimistehtävistä ja asiantuntijaesityksistä. Ohjausmenetelminä käytetään yksilö-, ryhmä- ja vertaisohjausta.
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opintoihin ei sisälly harjoittelua. Opinnot toteutuvat yhteistyössä työelämän kanssa.
Opiskelijavaihto on mahdollista missä tahansa opintojen vaiheessa.