Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Asta Lassila
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
-Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyttämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
-Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kunnallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavissa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin Kehittää omia ja työyhteisön toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitsemalla tutkittua tietoa. Perustelee tekemiään johtopäätöksiä laadun ja tuloksellisuuden näkökulmasta ja ennakoi palveluohjauksen vaikuttavuutta. Kuvaa omaa palveluohjaajan ammatti-identiteetin kehittymistä, soveltaa ammattieettisiä periaatteita sekä analysoi oman osaamisen kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia.
-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
-Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
-Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden arviointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavissa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
-Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
-Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
-Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Helsinki: Tietosanoma Oy.
-Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampere.
-Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
-Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
-Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
-Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
-Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mahdollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jyväskylä
-Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
-Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja tilaajille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampere: Tammer-Paino Oy.
-Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
-Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
-Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universitatis Tamperensis 2145.
-Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
-Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastuskertomukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf
Portfolio tai kehittämistehtävä
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely
Opiskelija on osallistunut opintojakson lähipäiviin keväällä 2020. Portfiotyöskentely alkanut ohjatusti keväällä 2020.
Aikaisemmat opinnot suoritettu hyväksytysti
Lähijaksot sisältävät portfolion käytännön tekemiseen sekä sisältöön liittyviä opintoja.
Portfoliot esitellään ePostereina viimeisenä lähipäivänä.
Suomi
19.10.2020 - 11.12.2020
0 - 15
Asta Lassila
-
Terveys
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaista suoritustapaa
-
-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Portfolio ja osallistuminen lähipäiviin 1/2020-11/2020
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen lähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty
-
Opiskelija osallistuu opintojakson lähipäiviin 1/2020, 5/2020 & 11/2020
Opiskelija työstää portfoliota 1/2020 - 11/2020
Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op
Toteutuu 1/2020-11/2020
Opintojakso alkanut 16.1.2020; info ja luennot 1/2020 & 5/2020
Päättyy marraskuussa 2020 portfolion esittelyyn
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Asta Lassila
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next generation. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroiminen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosiaalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Leena_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf
Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä x3
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely
Opiskelija on suorittanut kevään 2020 opinnot ryhmän mukana hyväksytysti
Oppimistehtävät:
APESTEK- analyysi
APESTEK- menetelmä
Blogi
Suomi
19.10.2020 - 06.11.2020
0 - 15
Asta Lassila
Terveys
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaista suoritustapaa
-
-Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Mikäli opiskelija jostain syystä ei pääse osallistumaan yksittäiseen ähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivästä erillisellä korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
Opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty
-
-
Lähipäivät 1 op
Itsenäinen työskentely 4 op
syksy 2020
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Asta Lassila
20% Lähiopetus, 80% Etäopetus
- Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita. Helsinki.
- Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
- Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lund?n, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
- Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 14/2018.
- Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
- Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Keto-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
- Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja kokoomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf
Ennakko-oppimistehtävä
Oppimistehtävä x2
Asiantuntijaluennot, lähipäivät
Kirjallisuuteen perehtyminen
Ryhmätyöskentely
Opiskelija on suorittanut kevään 2020 opinnot ryhmän mukana
- Ennakko-oppimistehtävät
Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty
-Simulaatioharjoitukset, havainnointikäynnit tai videotallenteet
Arviointi hyväksytty/ täydennettävä/ hyväksytty
-Itsearviointi
Arviointi hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Osallistuminen kontaktipäiviin (verkossa tai lähiopetuksessa), korvaus, jos ei osallistu
Suomi
01.08.2020 - 30.10.2020
0 - 15
Asta Lassila
-
Terveys
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
4 op
Hyväksytty/Hylätty
Ei valinnaista suoritustapaa
-
Ei uusintatenttejä
Opiskelija osallistuu lähipäiviin.
Ennakko-tehtävät ja oppimistehtävät toimivat opintojaksojen arviointina
Mikäli opiskelija sairauden tai muun syyn vuoksi ei pysty osallistumaan yksittäiseen lähipäivään, korvaa hän poissaolon lähipäivistä erillisellä, sovitulla korvaavalla tehtävällä, joka palautetaan moodleen
opintojaksoa ei voi suorittaa yksilöllisesti etänä
Arvioidaan:
Hyväksytty, täydennettävä, hylätty
-
Lähipäivät 1 op
Oppimistehtävät 4 op
Kevät 2020 ja syksy 2020
Kevät 2020 toukokuu & syksy 2020 syyskuu
Lähipäivät toteutuvat:
Diakonia Ammattikorkeakoulu
Kyläsaarenkuja 2 00580 Helsinki
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.