Päivystys-, teho- ja valvontahoitotyön erityispiirteet ja ajankohtaiset teemat (valinnainen) (5 cr)
Code: S000DT45-3002
General information
Enrollment
03.05.2021 - 16.05.2021
Timing
25.10.2021 - 31.12.2021
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Terveys
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Teachers
- Tiina Varamäki
- Jukka Lehtimäki
- Tiia Saastamoinen
Teacher in charge
Tiia Saastamoinen
Groups
-
S2220S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
The student gains insight and analyzes the new and wide-ranging challenges of hospital emergency, intensive and high-dependency care units and knows how to utilize them as a basis for development activities. The student gains more competence in emergency, intensive and high-dependency care and knows how to analyze and use various care recommendations as a basis for one’s own actions. The student is proficient in the different methods and protocols improving patient safety and safety culture and knows how to apply them to practice.
Content
- Hospital emergency care, intensive care and high-dependency care processes
- Nursing interventions in emergency, intensive and high-dependency care
- Leadership and the role of shift manager in the workplace community
- Health technology in emergency, intensive and high-dependency care
- Ethical situations
- Multiprofessionalism and networking in emergency, intensive and high-dependency care
Location and time
2. periodi Syksy 2021
Materials
Simulaatio-oppiminen terveydenhuollossa (FIOCA), 2013.
NESTLED Simulaatio-ohjaaja koulutuksessa saatu materiaali
Laaksonen H., Laitinen H. & Hiilamo H. 2020. Sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä. SanomaPro.
Muu tehtävänannossa osoitettu materiaali
Oppimateriaali voi täydentyä vielä opintojakson aikana. Kts Oman tehtävänanto ohjeistus.
Teaching methods
Aktivoiva luento/-t
Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä
Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)
Opintojaksolla käytetään OMA:n työtilaa, ei Moodle-alustaa.
Employer connections
Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.
Student workload
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan kokonaan 2.periodilla, syksy 2021
Further information
Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.
Assessment criteria, good (3)
The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.
Assessment criteria, approved/failed
Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.
Assessment methods and criteria
Simulaatiotapahtuman suunnittelu, toteutus ja arviointi. Arviointi asteikolla 0-5 sekä vertaisarviointi.
Further information
Recognition of prior learning
The study unit may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies and/or the student has a long experience of a demanding managerial role equalling the same level of experience. Documented proof is required of the previously acquired competence.