Skip to main content

Paperipohjaisen taiteen konservointi ja kehystys (10 ECTS)

Code: KX00DM55-3001

General information


Enrollment
01.05.2021 - 31.08.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.10.2021 - 28.02.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 ECTS
Virtual portion
3 ECTS
RDI portion
3 ECTS
Mode of delivery
On-campus and online
Campus
Hämeentie 135 D
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 16
Degree programmes
Conservation
Teachers
Päivi Ukkonen
Teacher in charge
Päivi Ukkonen
Course
KX00DM55
No reservations found for implementation KX00DM55-3001!

Learning outcomes

Opiskelija tuntee paperille tehdyn taiteen tekniikoita kuten mm. akvarelli, pastellimaalaus, liitu- ja hiilipiirrokset sekä kollaasit ja grafiikan tekniikat.
Opiskelija osaa tunnistaa tekniikat ja tuntee niiden vaurioitumisherkkyyden sekä tyypilliset vauriot. Vaurioiden tunnistamisen lisäksi opiskelija osaa arvioida tekniikan mukaisesti soveltuvia ja tarvittavia konservointitoimenpiteitä.
Opiskelija ymmärtää taiteen konservoinnin omaispiirteet ja osaa arvioida taideteoksen säilyvyyttä. Opiskelija tuntee paperikonservoinnin restaurointimenetelmät ja niiden rajoitukset.
Opiskelija ymmärtää taideteosten esittämisen ja säilytyksen liittyvät materiaaliset ja menetelmälliset vaatimukset. Opiskelija osaa toteuttaa taideteosten vaatimia konservointi ja restaurointitoimenpiteitä sekä ennaltaehkäiseviä konservointitoimenpiteitä.
Opiskelija ymmärtää taideteosten kehystämiseen liittyvät materiaaliset ja menetelmälliset ratkaisut. Opiskelija osaa tehdä peruskehystyksellisiä toteutuksia.

Content

Paprille tehdyn taiteen tekniikat, konservointi ja restaurointi. Konservointimenetelmät ja -materiaalit. Kehystäminen ja kehystysmateriaalit.

Teaching methods

luento-opetus, harjoitustyöt, kirjallisuustehtävät ja ekskursiot

Location and time

13.12.-17.12.2021 sekä 10.1.-18.2.2022

Learning materials and recommended literature

jaetaan opintojakson aikana

Alternative completion methods of implementation

ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

The weekly working hours of a student is 1,5 cr which is equivalent to 40 hours of studies. 40 hours is formed from approx. 15 - 20 hours of contact studies with a lecturer. The remaining hours is spent by independent literature survey or practical work. 1 credit (cr) is equivalent to 27 hours (h).

Assessment methods and criteria

Oppimistehtävät ja jatkuva arviointi.
Arviointi perustuu opiskelijan jatkuvaan arviointiin sekä opintojaksolle osallistumiseen sekä kirjallisten tehtävien että käytännön tehtävien arviointiin. Jokaista opiskelijaa arvioidaan omien lähtökohtien mukaisesti ja miten hän kehittyy ja oppii opintojakson aikana.
Läsnäolo 60%
Kirjalliset tehtävät 40%

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaalla on vaikeuksia ryhmätyöskentelyssä.
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vain minimaalisesti. Omaksutun tiedon taso on heikko ja opintojakson tehtävistä näkyy, että aiheeseen ei ole juurikaan paneuduttu. Opiskelija ei hallitse paperipohjaisiin taideteoksiin sekä niiden konservointiin liittyviä käsitteitä ja termejä. Osaaminen kehystämiseen liittyvistä tehtävissä on heikko ja opintojakson aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin. Opiskelija ymmärtää opintojakson aiheen merkityksen ammattialalle ja siihen liittyvät syy- ja seuraussuhteet.
Omaksutun tiedon taso on hyvä ja opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija tunnistaa paperille tehtyjä tekniikoita ja ymmärtää niiden säilymiseen liittyviä haasteita ja osaa arvioida soveltuvia konservointiratkaisuja. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät termit ja käsitteet. Opiskelija osaa ohjatusti konservoida taideteoksia ja osaa soveltaa niihin oppimiaan konservointitoimenpiteitä ja -menetelmiä. Opiskelija toimii aika- ja tehtävätavoitteet saavuttaen. Opintojakson tehtävistä näkyy, että opiskelija on paneutunut aiheeseen. Kehittyäkseen edelleen opiskelija tarvitsee kuitenkin vielä ohjausta ja tukea. Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija hallitsee opintojakson tavoitteet erinomaisesti. Opiskelija suorittaa opintojakson ja siihen liittyvät tehtävät hallitusti ja aikataulussa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti ja hallitsee työhön liittyvät käsitteet ja termistön. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Opiskelija osaa kehittää toimintaansa ja tarvittavia konservointiratkaisuja ja osoittaa perusteltua kriittistä ajattelua. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet vähintäänkin tyydyttävästim ks. arviointikriteerit 1-2.

Go back to top of page