Hoitotyön suomi 2 (B1)Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SA00FV79
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Nea Lehtimäki
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa viestiä perushoitotilanteissa ja toimenpiteissä suullisesti
- osaa antaa tietoa, pyytää ja ohjata eri tilanteissa kohteliaasti ja tilanteen vaatimalla tavalla sekä perustella hoitotoimia
- osaa kommunikoida vaihtelevissa tilanteissa potilaan, omaisen, ammattihenkilöstön ja työyhteisön kanssa
- ymmärtää puhekieltä, jonkin verran sanontoja ja tarvittaessa suomen murteita
- osaa käyttää terveysalan suomea yleisissä tilanteissa esimerkiksi sairaalan eri osastoilla, terveysasemalla ja kotihoidossa
- ymmärtää pääasioita erilaisista terveydenhuollon asiakirjojen teksteistä
- osaa kirjata ja raportoida asioita terveysalan suomella niin, että huolehtii potilasturvallisuudesta
- rohkaistuu viestimään suomen kielellä hoitotyön eri tilanteissa ja välittämään niistä tietoa sekä suullisesti että kirjallisesti sekä arvioi omaa osaamistaan ja kehittymiskohteitaan.
Sisältö
Kielen vahvistaminen terveysalan ja sairaanhoitajan näkökulmasta
- Hoitotyön suullisia ja kirjallisia vuorovaikutustilanteita monipuolisesti ja perustellen
- Kielen tilanteinen vaihtelu hoitoalan vuorovaikutustilanteissa (muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot)
- Omaan ammattialaan liittyvän sanaston laajentaminen
- Ammattialan tekstien ymmärtäminen ja tuottaminen, esimerkiksi
o epikriisi, lääkärin lausunnot, toimenpidekertomukset, potilasohjeet
- Suomen kielen perusrakenteiden opiskelu, esimerkiksi
o rektiot, verbien aikamuodot, monipuoliset ajanilmaukset, konjunktiot
- Kielen opiskelustrategioiden vahvistaminen
- Ääntämisen selkeys
Opetusmenetelmät
- Kontaktiopetus / verkko-opetus
- Itsenäinen opiskelu verkko-oppimisalustalla
- Testit verkko-oppimisalustalla
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty/ Hylätty
Lähiopetuksessa aktiivinen osallistuminen oppitunneille, oppimistehtävien tekeminen ja palauttaminen ajoissa ja opintojakson loppuarviointiin osallistuminen.
Lähiopetuksen opintojaksolla on jatkuva arviointi, joka tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden osallistuminen ja aktiivisuus on tärkeää. Oppimistilanteissa arvioidaan oppijoiden suullisia ja kirjallisia tehtäviä. Opintojakson lopussa on opintojakson koe.