Sääriproteesit TTLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00FP67
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää sääriamputaation syyt ja erilaiset amputaatiotekniset tavat. Hän ymmärtää käyttäjälähtöisesti asiakkaan aktiivisuusluokituksen ja osaa yhdistää sen sääriproteesin valmistukseen. Opiskelija osaa sääriproteesin mitanoton ja mallinnusprosessin perusteet perinteisellä sekä CAD menetelmällä. Hän valmistaa ohjatusti sääriproteesin, linjaa ja sovittaa sen asiakkaalle. Opiskelija osaa soveltaa materiaalitietämystään proteesin valmistuksessa sekä eri komponenttien valinnassa. Proteesin valmistusprosessissa hän osaa huomioida niin taloudellisia seikkoja ja noudattaa ympäristöä säästäviä menetelmiä ja toimintatapoja. Hän osaa arvioida asiakkaan toimintakykyä ja proteesin käytettävyyttä sekä ohjata asiakasta proteesin käytössä.
Sisältö
• Sääriamputaation syyt ja amputaatiotekniset ratkaisut
• Proteesin rakenne ja komponentit ja kustannusrakenne,
• Aktiivisuustason luokitus
• Tutkimus ja mitanotto
• Sovitinosan mallintaminen ja valmistus sekä modifiointi
• Sääriproteesin linjaus ja sovitus
• Käytön arviointi, ohjaus ja opetus
• Näyttöön perustuva tieto ja toiminta
• Apuvälineratkaisun kustannusrakenteen muodostuminen
Opintojaksolla tutustutaan kestävän kehityksen periaatteisiin, joita sovelletaan materiaalien valinnassa, kierrätettävyydessä, pitkäikäisyydessä, eettisessä tuotannossa sekä innovaatioissa ja teknologian hyödyntämisessä, edistäen samalla sosiaalista vastuullisuutta terveydenhuollossa.
Esitietovaatimukset
Anatomia ja fysiologia 2, yksilöllisten apuvälineiden maeriaalit ja valmistustekniikat sekä apuvälinetekniikan ammatilliset perusteet opintojaksojen suoritusmerkinnät.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä
HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä
AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen
EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen
Lisätiedot
Käytetään arviointikehikon tasoa aloittelija.