Tekstitaidot haltuun korkeakouluopinnoissa (iltatoteutus verkossa)Laajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: XX00FI85
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa viestiä oman alansa opiskeluympäristössä suomen kielellä. Hän tunnistaa olennaisen sisällön lukemistaan tieteellisistä ja ammatillisista teksteistä ja pystyy hyödyntämään niitä omiin tarpeisiinsa. Opiskelija osaa referoida lukemaansa tekstiä ja muotoilla ajatuksiaan suomeksi. Opiskelija pystyy tuottamaan selkeää ja jäsentynyttä tekstiä (esim. referaatti, raportti, essee), jossa yhdistää toisten ajatuksia omiinsa. Hän osaa tehdä eron virallisen ja epävirallisen kielimuodon välillä. Opiskelija tunnistaa omat taitonsa kirjoittajana ja osaa kehittää kielitaitoaan itsenäisesti. Opiskelijan kielitaito on eurooppalaisen viitekehyksen taitotasolla B1– B2.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- opiskeluelämän tekstilajit, lukustrategiat ja sanavaraston laajentaminen
- lähteiden hyödyntäminen ja luotettavuuden arviointi
- punaisen langan löytäminen tekstistä
- referointi ja tyypilliset referoinnin rakenteet
- oman tekstin rakentaminen ja ajatusten jäsentely
- sidosteisuus, konnektorit ja asioiden väliset yhteydet
- kirjoitetun kielen rakenteita ja kielenhuoltoa
- asiatyylin hallinta
- omien kielellisten vahvuuksien ja haasteiden tunnistaminen, opiskelustrategioiden ja itseluottamuksen vahvistaminen kirjoittajana
- toimivan yhteiskirjoittamisen perusteet
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen
Edeltävä suomen kielen osaaminen vähintään eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1–2)
- Opiskelija pystyy ymmärtämään omaan alaansa ja työelämään liittyviä tekstejä. Opiskelija löytää pääkohdat tekstistä.
- Opiskelija osaa välittää lukemaansa tietoa sekä ilmaista ajatuksiaan opiskeluelämän vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija tuntee eri tekstilajien muodollisuusasteen periaatteita ja osaa ottaa ne huomioon teksteissään.
- Opiskelija tuntee kielelliset keinot selkeän, sidosteisen tekstin laatimiseksi.
- Opiskelijan taidot (sanasto ja kielioppi) riittävät ymmärrettävän ja osittain yksityiskohtaisen tekstin kirjoittamiseen, vaikka teksteissä ilmenee jonkin verran toistuvia virheitä kielen perusrakenteissa ja ongelmia tekstien jäsentelyssä ja sidosteisuudessa.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta ja pyrkii soveltamaan sitä kirjallisiin tuotoksiinsa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3–4)
- Opiskelija ymmärtää monenlaisia opintoihin ja omaan alaansa liittyviä tekstejä. Hän löytää tekstin pääkohdat ja tunnistaa kirjoittajan ja tekstin tarkoituksen.
- Opiskelija pystyy osallistumaan omaan alaansa liittyvään keskusteluun, hyödyntämään lukemaansa ja välittämään siihen liittyvää tietoa melko tarkasti.
- Opiskelija osaa laatia oman alansa opintoihin liittyviä selkeitä, sidosteisia ja osittain yksityiskohtaisia tekstejä ja ottaa huomioon tekstilajin vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija osaa käyttää teksteissään melko monipuolisia lauserakenteita ja kielellisiä keinoja. Hän hallitsee omaan alaansa liittyvää sanastoa suhteellisen hyvin.
- Opiskelija pystyy vastaanottamaan palautetta, osaa arvioida omaa kielitaitoaan ja asettaa itselleen tavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5, B2)
- Opiskelija ymmärtää vaivatta eri tarkoituksiin laadittuja oman alansa tekstejä. Hän pystyy selostamaan pääkohdat lukemastaan omin sanoin sekä kuvailemaan, erittelemään ja vertailemaan tekstien sisältöjä.
- Opiskelija osaa laatia omaan alaansa liittyviä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja yksityiskohtaisia tekstejä sekä ottamaan huomioon tilanteen vaatiman muodollisuusasteen.
- Opiskelija hallitsee monenlaisia lauserakenteita ja melko laajan ammatillisen sanaston.
- Opiskelija kehittää kielitaitoaan tavoitteellisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Evaluation criteria, approved/failed
- The student is able to understand texts related to his/her field of study. He/she is able to identify the main points in a text.
- The student is able to communicate information regarding the texts he/she has read and express his/her thoughts in various study-related situations.
- The student is able to write texts that are both comprehensible and partially detailed. He/she is familiar with the linguistic means for writing a clear and coherent text.
- The student is able to receive feedback and makes an effort to apply it to his/her oral and written communication.