Siirry suoraan sisältöön

Palvelurobotiikka ja tekoäly sote-alallaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SX00EI21

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata terveysteknologia-alan osa-alueita ja kehitysnäkymiä. Hän ymmärtää käsitteenmuodostuksen merkityksen ja osaa määritellä terveysteknologia-alaan, palvelurobotiikkaan ja tekoälyyn liittyviä peruskäsitteitä. Opiskelija tunnistaa sote-alan palvelurobotiikan ja tekoälyn tarpeita, sovelluksia ja keskeisiä TKI-toimijoita. Hän tunnistaa TKI-toiminnan haasteita ja mahdollisuuksia, eettisiä kysymyksiä sekä sote-alan ammattilaisten rooleja mm. tuotekehittäjinä, testikäyttäjinä, käyttöönoton suunnittelijoina ja yrittäjinä.
Opiskelija tutustuu sovelluksiin käytännössä. Hän kykenee hyödyntämään jotain sovellusta omassa käytännön työssään asiakas- ja käyttäjälähtöisesti. Hän osaa soveltaa oppimaansa ja havainnoida sovellusten käytettävyyttä sekä analysoida käyttöön liittyviä eettisiä näkökohtia ja käyttäjien teknologiaan liittämiä merkityksiä. Opiskelija osaa jakaa osaamistaan moniammatillisessa kontekstissa.

Sisältö

- Johdanto terveysteknologia-alan osa-alueisiin, palvelurobotiikkaan ja tekoälyyn: keskeisiä tarpeita ja trendejä, käsitteitä, sovelluksia ja toimijoita
- Palvelurobotiikkaan ja tekoälyyn liittyviä eettisiä näkökohtia
- Käyttäjälähtöisen kehittämisen ja käyttäjätutkimuksen perusteet
- Tapausesimerkkejä TKI-toiminnasta ja sote-ammattilaisten työnkuvista

Esitietovaatimukset

Vähintään 50 op suoritettu perustutkinto-ohjelmasta. TKI-toiminnan perusteiden hallinta on suotavaa, muttei välttämätöntä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä opintojakson teoreettiseen ydinainekseen
- osaa kuvata palvelurobotiikka- ja tekoälysovelluksia sekä niihin liittyviä sote-ammattilaisten työnkuvia
- on hankkinut käytännön kokemusta sovelluksista
- osoittaa oppimistehtävässään koulutustasoaan (AMK tai YAMK) vastaavaa käyttäjälähtöisyyden ja eettisten periaatteiden perustuntemusta sekä kykyä havainnoida sovellusten käytettävyyttä
- osaa jakaa osaamistaan moniammatillisessa kontekstissa koulutustasonsa (AMK tai YAMK) mukaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä opintojakson teoreettiseen tietopohjaan perusteellisesti
- osaa kuvata palvelurobotiikka- ja tekoälysovelluksia sekä niihin liittyviä sote-ammattilaisten työnkuvia
- on hankkinut käytännön kokemusta sovelluksista
- osoittaa oppimistehtävässään koulutustasoaan (AMK tai YAMK) vastaavaa käyttäjälähtöisyyden ja eettisten periaatteiden hyvää tuntemusta sekä hyvää kykyä havainnoida sovellusten käytettävyyttä
- osaa jakaa osaamistaan moniammatillisessa kontekstissa koulutustasonsa (AMK tai YAMK) mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä opintojakson teoreettiseen tietopohjaan perusteellisesti ja osaa käyttää tietoa johdonmukaisesti
- osaa kuvata palvelurobotiikka- ja tekoälysovelluksia sekä niihin liittyviä sote-ammattilaisten työnkuvia
- on hankkinut käytännön kokemusta palvelurobotiikasta
- osoittaa oppimistehtävässään koulutustasoaan (AMK tai YAMK) vastaavaa käyttäjälähtöisyyden ja eettisten periaatteiden erinomaista tuntemusta sekä erinomaista kykyä havainnoida sovellusten käytettävyyttä
- osaa jakaa osaamistaan moniammatillisessa kontekstissa koulutustasonsa (AMK tai YAMK) mukaisesti

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osoittaa perehtyneensä opintojakson teoreettiseen ydinainekseen
- osaa kuvata palvelurobotiikka- ja tekoälysovelluksia sekä niihin liittyviä sote-ammattilaisten työnkuvia
- on hankkinut käytännön kokemusta sovelluksista
- osoittaa oppimistehtävässään koulutustasoaan (AMK tai YAMK) vastaavaa käyttäjälähtöisyyden ja eettisten periaatteiden perustuntemusta sekä kykyä havainnoida sovellusten käytettävyyttä
- osaa jakaa osaamistaan moniammatillisessa kontekstissa koulutustasonsa (AMK tai YAMK) mukaisesti

Siirry alkuun