Logistiikan liiketoiminnan kehittäminen, innovaatiot ja arvonluontiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: T100DO33
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- englanti
- Vastuuhenkilö
- Zinaida Grabovskaia, Zinaida Grabovskaia
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee arvonluonnin käsitteen ja osaa arvioida valitulta kannalta (logistiikan tai toimitusketjun) sen merkityksen omssa yrityksessä tai jossain muussa kohdeyrityksessä. Opiskelija ymmärtää innovaation ja kehittämisen tarjoamat mahdollisuudet logistiikassa ja toimitusketjussa ja osaa soveltaa arvonluonnin näkökulmaa toimittajien, asiakkaiden tai palveluntarjoajien liiketoimintaprosesseissa. Opiskelija osaa analysoida logististisia ja toimitusketjun malleja ja strategioita ja pystyy hyödyntämään ymmärrystään liiketoiminnan kehittämiseen.
Opiskelija ymmärtää myös tietojärjestelmien ja teknologian merkityksen tehokkaassa logistiikassa ja toimitusketjussa. Lisäksi opiskelija osaa vertailla erilaisia logistisia ja toimitusketjujen ratkaisuja sekä kehityssuuntia.
Sisältö
Johdatus logistiikkaan ja toimitusketjun johtamiseen
Arvo ja arvonluonti logistiikassa ja toimitusketjussa
Kehitysmahdollisuudet, vaatimukset ja innovatiiviset suuntaukset toimitusketjun hallinnassa ja logistiikassa (vihreä toimitusketju, lisäarvopalvelut, 3PL/4PL logistiikka, monikanavaratkaisut jälleenmyynnissä)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Suoritus täyttää vähintään kolme alla esitetystä kuudesta kriteeristä:
*opiskelija ymmärtää jakson keskeisen sisällön
*opiskelijan tuottamat kirjalliset/suulliset esitykset vahvistavat hänen ymmärtävän aineiston sisällön ja taidon valita, tulkkta ja perustella ydinviestin
*opiskelija tunnistaa liitynnät jakson keskeisten käsitteiden ja käytännön liiketoiminnan menettelyjen välillä ja osaa reflektoida, arvioida ja keskustella
*opiskelija osoittaa aloitteellisuutta, aktiivista osallistumista ja vastuuta henkilökohtaisesta ja ryhmätehtävistä
*opiskelija osaa hakea olennaista tietoa opintojakson aineiston ulkopuolelta kyseenalaistaen nykyiset menettelyt ja osoittaen lähdekriittisyyttä
*opiskelijan raportit on kirjoitettu hyvien akateemisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan lähteitä ohjeiden mukasiesti käyttäen täsmällisellä ja sujuvalla englannin kielellä
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan suoritus täyttää useimmat edellä esitetyistä kriteereistä ja täyttää ne kolmessa tai useammassa hyvin tai erittäin hyvin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suoritus täyttää vähintään kolme alla esitetystä kuudesta kriteeristä:
*opiskelija ymmärtää jakson keskeisen sisällön
*opiskelijan tuottamat kirjalliset/suulliset esitykset vahvistavat hänen ymmärtävän aineiston sisällön ja taidon valita, tulkkta ja perustella ydinviestin
*opiskelija tunnistaa liitynnät jakson keskeisten käsitteiden ja käytännön liiketoiminnan menettelyjen välillä ja osaa reflektoida, arvioida ja keskustella
*opiskelija osoittaa aloitteellisuutta, aktiivista osallistumista ja vastuuta henkilökohtaisesta ja ryhmätehtävistä
*opiskelija osaa hakea olennaista tietoa opintojakson aineiston ulkopuolelta kyseenalaistaen nykyiset menettelyt ja osoittaen lähdekriittisyyttä
*opiskelijan raportit on kirjoitettu hyvien akateemisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan lähteitä ohjeiden mukasiesti käyttäen täsmällisellä ja sujuvalla englannin kielellä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suoritus täyttää vähintään kolme alla esitetystä kuudesta kriteeristä:
*opiskelija ymmärtää jakson keskeisen sisällön
*opiskelijan tuottamat kirjalliset/suulliset esitykset vahvistavat hänen ymmärtävän aineiston sisällön ja taidon valita, tulkkta ja perustella ydinviestin
*opiskelija tunnistaa liitynnät jakson keskeisten käsitteiden ja käytännön liiketoiminnan menettelyjen välillä ja osaa reflektoida, arvioida ja keskustella
*opiskelija osoittaa aloitteellisuutta, aktiivista osallistumista ja vastuuta henkilökohtaisesta ja ryhmätehtävistä
*opiskelija osaa hakea olennaista tietoa opintojakson aineiston ulkopuolelta kyseenalaistaen nykyiset menettelyt ja osoittaen lähdekriittisyyttä
*opiskelijan raportit on kirjoitettu hyvien akateemisen kirjoittamisen periaatteiden mukaan lähteitä ohjeiden mukasiesti käyttäen täsmällisellä ja sujuvalla englannin kielellä