Draamasarjan konseptiLaajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: KM00DK26
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee fiktiivisten ja ei-fiktiivisten jatkuvajuonisten sarjojen sisällölliset ja tuotannolliset ominaispiirteet. Opiskelija soveltaa tarinankerronnallisia taitojaan sarjakonseptin kehittelyssä.
Opiskelija tuntee tilaajan, tuottajan, käsikirjoittajan ja ohjaajan yhteistyön ammattimaisissa sarjatuotannoissa. Opiskelija soveltaa fiktiotuotannon tietojaan sarjakonseptin suunnittelussa. Hän ymmärtää ryhmätyön merkityksen ja osaa toimia ryhmän osana. Opiskelija tietää miten sarjakonseptia kehitetään, työstetään ja pitchataan. Hän ymmärtää kohderyhmän merkityksen ja syventää osaamistaan ohjelmien levitysalustoista. Opiskelija osaa purkaa tuotannollistaiteellisesti jatkuvajuonisen sarjan käsikirjoituksen. Opiskelija tietää kotimaisten ja kansainvälisten yhteistuotantojen perusperiaatteet. Hän tuntee sarjatuotannon budjetoinnin, rahoituksen ja keskeiset sopimukset kotimaisissa ja kansainvälisessä ympäristössä.
Sisältö
- jatkuvajuonisten sarjojen ominaispiirteet (fiktiiviset ja ei-fiktiiviset sarjat)
- kehittelyprosessin suunnittelu ja aikatauluttaminen
- ideointi- ja käsikirjoitusprosessin vaiheet
- ryhmätyötaidot, palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- tuotannolliset mallit ja projektinhallinta
- sarjojen levitysalustat ja kohderyhmät
- kansainvälisten yhteistuotantojen mallit ja keskeiset sopimukset
- ammattimainen sarjakonseptin esittelypaketti
- pitchaaminen
- henkilökohtaisen ammattisuuntautumisen kehittäminen ja syventäminen
- toteutuksen painotus vaihtelee vuosittain (fiktio- tai realitysarjan konsepti)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.