Dokumentti 1Laajuus (15 op)
Opintojakson tunnus: KM00DK22
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 15 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee dokumentielokuvan historiaa, teoriaa ja erilaisia dokumenttielokuvan tyyppejä ja ymmärtää niiden kerronnalliset erityispiirteet. Opiskelija tuntee erilaisia dokumentin rakenteita ja ymmärtää niiden kerronnalliset erityispiirteet. Opiskelija tuntee työhönsä liittyvät eettiset periaatteet ja säännökset ja osaa soveltaa niitä käytännön tilanteissa. Opiskelija osaa tehdä ennakkotutkimusta aiheestaan ja kehitellä sen pohjalta pienimuotoisen dokumentin käsikirjoituksen. Hän osaa esitellä dokumenttielokuvansa aiheen kirjallisesti ja suullisesti.
Opiskelija tietää tekijänoikeuslain sekä tekijänoikeuksien haltijat dokumenttituotannossa ja osaa huomioida muiden tekijänoikeuksien haltijoiden teosten käytön elokuvassa. Opiskelija osaa tehdä tuotannossa tarvittavat esiintyjäsopimukset ja hankkia kuvausluvat. Opiskelija osaa purkaa käsikirjoituksen kustannusarvioksi, tuotantosuunnitelmaksi ja kuvausaikatauluksi. Opiskelija tietää dokumentin työnkulun (workflow). Opiskelija osaa tehdä dokumentin kuva- ja äänisuunnitelman ja valita siihen sopivan kaluston. Hän osaa esitellä ja perustella omia tuotannollisia ja taiteellisia näkemyksiään muulle työryhmälle.
Sisältö
- dokumentaarisen elokuvan historia, teoria ja dramaturgia
- dokumenttielokuvan lajit
- dokumentin ideointi
- dokumentin ennakkotutkimus, kehittely, käsikirjoitus ja esittely
- palautteen antaminen ja vastaanottaminen
- tekijänoikeudet ja niihin liittyvät sopimukset
- esiintyjäsopimukset ja kuvausluvat
- dokumentin kuva- ja äänisuunnittelu
- ammattietiikka ja lainsäädäntö
Esitietovaatimukset
Fiktioelokuva 1 tai vastaava osaaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.