Yritystoiminta ja ammatillinen viestintäLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM75
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee yrityssuunnittelun kokonaisuuden kattavasti suunnitellakseen oman yrityksen toimintaa tai toimiakseen tavoitteellisesti yrityksen henkilöstön jäsenenä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija hahmottaa kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän vaatimukset ja hallitsee tiedonhankinnan perusteet. Opiskelija osaa laatia omaa alaansa käsittelevän esseen ja osaa valmistaa oman alansa asiantuntijaesityksen. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja yritystoiminnan vaatimissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa. Hän osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti. Hän osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Sisältö
Yritystoiminta, yrittäjyys, yritystoiminnan sidosryhmät. Lähtökohta-analyysi, toiminta-ajatus, liikeidea. Päämäärät ja tavoitteet, strateginen ja operatiivinen suunnittelu, toimintapolitiikat, budjetointi. Yritysmuodot.
Asiantuntija- ja ryhmäviestintä: viestijä- ja vuorovaikutusosapuolet, työelämän vuorovaikutustilanteet, esiintymistekniikka, vakuuttavan viestinnän ja asiaviestinnän vaatimukset, tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot.
Esitietovaatimukset
Ei.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaan osallistuminen yhteisön vuorovaikutustilanteisiin on vähäistä.
Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää yritystoiminnan ja liiketoiminnan perusperiaatteita ja yritystoiminnan termistöä.
Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla on vaikeuksia tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu.
Opiskelijalla ymmärtää yritystoiminnan perusperiaatteita ja rakenteita ja hän osaa käyttää oikein yritystoimintaan liittyvää termistöä.
Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.
Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä.
Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.
Opiskelija ymmärtää yritystoiminnan toimintaperiaatteet ja suhtautuu aktiivisesti ja innovatiivisesti yritystoiminnan tarjoamiin mahdollisuuksiin ja osaa soveltaa oppimaansa yrittäjämäisessä ajattelussa.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä.
Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa ja oppilaan osallistuminen yhteisön vuorovaikutustilanteisiin on vähäistä.
Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää yritystoiminnan ja liiketoiminnan perusperiaatteita ja yritystoiminnan termistöä.
Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla on vaikeuksia tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa.