Modernit huonekalut ja niiden konservointi; integroitu analyyttiset tutkimusmenetelmätLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM07
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa erilaiset moderneissa huonekaluissa käytetyt materiaalit, erilaiset vauriot ja niiden syntymekanismit. Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit on otettava huomioon konservoinnissa ja millainen konservointi- ja restaurointityöjärjestys kullekin esineelle vaaditaan.
Opiskelija pystyy konservoimaan ja restauroimaan modernin huonekalun ja ottamaan konservointitoimenpiteissä huomioon modernien materiaalien erityisvaatimukset.
Opiskelija tuntee ja tunnistaa modernit huonekalutyylit, niille tyypilliset piirteet, rakenteet ja materiaalit.. Opiskelija tuntee huonekalujen historiaan liittyvän arkistomateriaalin ja kirjallisuuden ja osaa käyttää sitä apuvälineenä konservointisuunnitelmaa tehtäessä.
Opiskelija oppii kemiallisten tutkimus- ja analyysimenetelmien perustietoja
ja suorittamaan asiantuntijan ohjauksessa kulttuurihistoriallisten materiaalinäytteiden spetrometrisia ja kromatografisia analyysejä sekä tulkitsemaan analyysituloksia.
Sisältö
Modernin huonekalun tutkimus, tunnistus ja konservointi
Vaneri, modernit pintakäsittelymateriaalit, runkomateriaalit
Modernin huonekalun historia, materiaalien kehitys ja historia
Kurssi sisältää sekä teorialuennot että laboratoriotyöskentelyosuuden tavallisimmista konservoinnin materiaalitutkimuksessa käytetyistä menetelmistä :spekrometriset (UV, VIS, IR; XRF) ja kromatografiset (TLC, GC) menetelmät
Muita vaativampia tutkimusmenetelmiä PIXE, PIGE, SEM-EDS, XDR, NMR, HPLC, IC, GC-MS käsitellään luentojen ja tutkimus case- studyjen puitteissa.
Esitietovaatimukset
Ei.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Ryhmätyöskentely on toimivaa. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut sekä aikaisemmin opitut asiat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti harjoitustöissä tehtyjen valintojen syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Ryhmätyöskentelyssä on vaikeuksia. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Harjoitustehtävissä perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.