Taide-, kulttuuri- ja materiaalihistoria IILaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00BJ08
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija hahmottaa Suomen taiteen historian keskeiset piirteet. Opiskelija tuntee Suomen taiteen historian suuntaukset ja keskeisten taiteilijoiden tuotantoa. Opiskelija ymmärtää nykyisen taiteen ja kulttuurin piirteiden yhteydet aikaisempaan taide- ja kulttuurihistoriaan. Opiskelija osaa arvioida omaa ammatillista toimintaansa suhteessa taiteiden historiaan.
Opiskelijalla tuntee eri materiaalien valmistus- ja käyttötavat eri aikakausina ja niiden yhteyden konservointiin.
Sisältö
Suomen taiteen, arkkitehtuurin ja muotoilun historia pääpiirteittäin
Taiteen, taideteollisuuden ja arkkitehtuurin keskeiset suuntaukset ja toimijat Suomessa.
Taiteen suhde yhteiskunnalliseen kehitykseen ja yleiseen aate- ja kulttuurihistoriaan.
Taiteen merkitys kansallisen identiteetin rakentajana Suomessa
Materiaalien valmistus- ja käyttötapojen kehitys.
Esitietovaatimukset
Perustiedot taide-, kulttuuri- ja materiaalihistoriasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä.
Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtävän kokonaisuuden.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi.
Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoreettisesti että käytännössä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa.
Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita.
Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lisäohjaukselle. Kokonaisuudesta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu eikä kokonaisuus ole tasapainoinen.