Ammatillinen englanti ja portfoliotyöLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KX00BI01
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa dokumentoida ammatillista kehittymistään ja eritellä sitä kirjallisesti, visuaalisesti ja suullisesti. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan suhteessa työelämän vaatimuksiin. Opiskelija tuntee erilaisten portfolioiden lähestymistapoja ja pystyy arvioimaan erilaisiin tarkoituksiin käytettävien portfolioiden tarpeita ja erityisvaatimuksia. Opiskelija osaa tuottaa laadukkaan ja tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisen oppimisportfolion ja/tai ammatillisen portfolion kirjallisena ja visuaalisena tuotteena. Opiskelija ymmärtää itsearvioinnin merkityksen osana portfolioprosessia ja ammatti-identiteetin syntymistä. Opiskelija osaa hyödyntää portfoliota aktiivisesti oman ammattitaitonsa ja identiteettinsä kehittämisen välineenä.
Opiskelija osaa viestiä sujuvasti ja tehokkaasti englanniksi ammattialansa opiskelu- ja työtehtävissä, ja hän pystyy käyttämään englantia oman ammattitaitonsa kehittämisessä. Hän osaa toimia luontevasti monikulttuurisissa ympäristöissä ottaen huomioon viestintätilanteiden erityispiirteitä ja osallistujien kulttuuriset ja kielelliset lähtökohdat. Opiskelija pystyy hankkimaan ammattialallaan tarvittavaa tietoa eri lähteistä sekä käsittelemään ja välittämään sitä kirjallisesti ja suullisesti.
Sisältö
- Tuottajan toimintakenttä-, mallit ja ammatillinen profiili
- Osaamisen analysointi yksilö- ja tuotantoryhmätasolla
- Sähköisen portfolion työkalut
- Oman osaamisen reflektio ja dokumentointi
- Portfolio oman osaamisen ja kehittymisen tunnistamisen välineenä
- Erityyppiset portfoliot (oppimisportfolio/ammatillinen portfolio)
- Portfolion jäsentäminen ja kokoaminen
Opintojakson sisällöissä keskitytään seuraaviin suullista ja kirjallista viestintätaitoa lisääviin aihealueisiin:
- Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit
- Ammattialan tekstikäytänteet ja asiakirjat
- Tiedon hankinta, käsittely, soveltaminen ja välittäminen
- Ammattialan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja välineet
- Koulutus ja urasuunnittelu omalla ammattialalla
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Esitietovaatimukset
Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot vastaavat eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija hahmottaa itsensä kulttuurituotannon ammattikentälle siirtyvänä toimijana ja kykenee dokumentoimaan kehitystään suullisesti, kirjallisesti ja visuaalisesti. Opiskelija kykenee kuvailemaan vahvuuksiaan ja heikkouksiaan pinnallisesti. Opiskelija hallitsee portfoliotyöskentelyn periaatteet. Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa paikantaa oman osaamisensa ja roolinsa kulttuurituotannon ammattikentän toimijana. Hän osaa eritellä omaa osaamistaan ja kuvailemaan osaamistaan monipuolisesti hyödyntäen kirjallista, visuaalista ja suullista viestintää. Opiskelija kykenee arvioimaan portfolion tekoprosessia sekä portfoliotaan.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin, että selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti
- vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa
- viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset
- ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti
- käyttää ammattisanastoa täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy
- tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tunnistaa monitasoisesti oman osaamisensa ja roolinsa kulttuurituotannon ammattikentän toimijana. Hän osaa analysoida omaa osaamistaan ja suhteuttaa sitä kentän tarpeeseen. Opiskelija kykenee kuvailemaan osaamistaan monipuolisesti hyödyntäen kirjallista, visuaalista ja suullista viestintää. Opiskelija kykenee syvään reflektioon ja ajattelutyönsä raportointiin portfolioprosessin osana.
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin, että pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen
- vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa
- viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat
- ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti
- käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti
- ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu
- tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija hahmottaa itsensä kulttuurituotannon ammattikentälle siirtyvänä toimijana ja kykenee dokumentoimaan kehitystään suullisesti, kirjallisesti ja visuaalisesti. Opiskelija kykenee kuvailemaan vahvuuksiaan ja heikkouksiaan pinnallisesti. Opiskelija hallitsee portfoliotyöskentelyn periaatteet. Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
Ammattialaansa liittyvissä englanninkielisissä viestintätilanteissa opiskelija
- luottaa viestintätaitoonsa niin että selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla
- ymmärtää puhekumppanin viestintää niin että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti
- ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy
- laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla