Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen lähtökohdatLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: SH00AA31

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa selittää terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat. Hän osaa soveltaa asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta. Opiskelija osaa kuvata elintapamuutoksen muutosprosessin ja antaa esimerkkejä siitä. Hän osaa hyödyntää asiakaslähtöisesti terveyttä edistävässä ohjauksessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja. Opiskelija tunnistaa väestön terveyshaasteet ja osaa kuvata väestöryhmittäisiä terveyseroja. Hän tietää työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin. Opiskelija osaa nimetä väestön terveyden edistämiseen
liittyvät keskeiset lait ja selittää keskeiset strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat.

Sisältö

Terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja lähestymistavat
Terveyden edistämisen lähtökohdat
Asiakas- ja voimavaralähtöiset keskustelumenetelmät
Muutosvaihemalli elintapamuutokseen tukemisessa
Terveyden edistämisen aineistot ja materiaalit
Väestön terveys ja väestöryhmittäiset terveyserot
Keskeiset työmenetelmät väestön terveystarpeiden tunnistamisessa ja terveyshaasteisiin vastaamisessa
Yhteiskunta ja terveyden edistäminen; terveyden edistämistyöhön liittyvät keskeiset lait,
strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa
selittää osittain terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat
kuvata osittain elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheita
käyttää asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelun menetelmää tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa
hyödyntää terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja
tunnistaa osittain väestön terveyshaasteet ja väestöryhmittäiset terveyserot
valita työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin
nimetä joitakin väestön terveyden edistämiseen liittyviä keskeisiä lakeja ja selittää osittain strategioita, kansallisia ja kansainvälisiä ohjelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa
selittää keskeiset terveyden edistämisen käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat
kuvata elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheet
käyttää tarkoituksenmukaisesti asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa
hyödyntää asiakaslähtöisesti terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
tunnistaa keskeiset väestön terveyshaasteet ja väestöryhmittäiset terveyserot
valita tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin
nimetä useimmat väestön terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset lait ja selittää strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
selittää monipuolisesti terveyden edistämisen keskeiset käsitteet, lähestymistavat ja terveyden edistämisen lähtökohdat.
kuvata kokonaisuudessaan elintapamuutokseen liittyvän muutosprosessin vaiheet ja antaa niistä esimerkkejä
käyttää asiakaslähtöisesti ja tilannekohtaisesti asiakas- ja voimavaralähtöistä terveyskeskustelua tukiessaan asiakasta terveysmuutoksessa.
hyödyntää asiakaslähtöisesti ja tilannekohtaisesti terveyttä edistävässä ohjaamisessa erilaisia terveyden edistämisen materiaaleja ja aineistoja.
tunnistaa monipuolisesti väestön terveyshaasteita ja väestöryhmittäisiä terveyseroja.
valita tilannekohtaisesti tarkoituksenmukaisia työmenetelmiä, joilla vastataan väestön keskeisiin terveyshaasteisiin.
nimetä kattavasti väestön terveyden edistämiseen liittyvät keskeiset lait ja selittää monipuolisesti strategiat, kansalliset ja kansainväliset ohjelmat.

Siirry alkuun