Toimintakyvyn tutkimus ja toimintamahdollisuuksien arviointi 1Laajuus (7 op)
Opintojakson tunnus: SG00AA13
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 7 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa määritellä toimintaterapiaprosessin vaiheet. Hän osaa selittää toimintamahdollisuuksien arvioinnin merkityksen intervention suunnittelun lähtökohtana. Opiskelija hallitsee toimintamahdollisuuksien arvioinnin perusteet. Hän tuntee yhden toimintaterapian teoreettisen käsitemallin ja muutamia viitekehyksiä, jotka ohjaavat arviointia. Opiskelija osaa soveltaa biologista, lääketieteellistä ja käyttäytymistieteellistä tietoa toimintamahdollisuuksien arviointiin. Opiskelija osaa arvioida asiakkaan osallistumista hänelle tärkeään toimintaan ja toimintamahdollisuuksiin vaikuttavia tekijöitä. Hän ymmärtää toiminnan käytön merkityksellisyyden arvioinnissa ja oppii uusia toiminnanmuotoja. Opiskelija osaa käyttää muutamaa arviointimenetelmää tarkoituksenmukaisesti ja vakuuttavasti. Hän pystyy tulkitsemaan arvioinnin tulokset luotettavasti, raportoimaan ne ymmärrettävästi asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille sekä tekemään suosituksia asiakkaan toimintamahdollisuuksien edistämiseksi. Opiskelija hallitsee potilassiirtojen turvallisuuden periaatteet.
Sisältö
• Kanadalainentoimintaterapiaprosessin kehys (CPPF)
• toimintamahdollisuuksien arvioinnin merkitys toimintaterapiaprosessissa
• arviointiprosessi
• arvioinnin perusteet: vakuuttavuus, luottamuksellisuus ja asiakaslähtöisyys
• arviointia ohjaavat viitekehykset
• eri-ikäisten asiakkaiden arviointi
• terapiatilanteen puitteiden luonti (integraatio terapiasuhdeopintoihin)
• asiakas aktiivisena osallistujana arvioinnissa (integraatio terapiasuhdeopintoihin)
• toimintakyky ja toimintamahdollisuudet käsitteinä
• toimintakyvyn ja osallistumisen arviointi
• taitojen ja valmiuksien arviointi
• ympäristön arviointi
• toiminnanmuodot ja toiminnan analyysi suorituksen arvioinnissa Laboraatio
• standardoidut ja strukturoidut arviointimenetelmät; haastattelu, havainnointi, itsearviointi ja testaus
taitojen ja valmiuksien arvioinnissa Laboraatio
• tulosten yhteenveto, tulkinta ja suositukset
• tulosten käsittely asiakkaan kanssa
• arviointitulosten jakaminen ja työskentely työryhmissä
• arvioinnin dokumentointi toimintaterapian nimikkeistön avulla
• turvallisen siirtymisen avustaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.