SQL ja relaatiotietokannatLaajuus (3 op)
Opintojakson tunnus: TT00VI04
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
Osaamistavoitteet
Kurssin jälkeen opiskelijalla on käsitys SQL-kielestä ja relaatiotietokannasta. Hän kykenee suunnittelemaan ja toteuttamaan ko. kantoja sekä ylläpitämään niitä.
Sisältö
- Johdatus relaatiotietokantoihin, relaatiomallin perusteita, suunnittelun perusteita, SQL-johdanto, tietokannan luominen ja taulujen rakenne, tiedon lisääminen, tiedon haku: SELECT ja WHERE, lisää relaatiomallista, tietokannan suunnittelua, relaatioista ja näkymistä, normalisointi, hyödyllisiä lisätyökaluja kyselyihin ja rakennemäärityksiin
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Paradigma:
- Opiskelija ymmärtää relaatiotietokantoihin liittyvän paradigman auttavasti ja osaa yhdistää siihen liittyvät käsitteet;
- Opiskelija ymmärtää mitä on normalisointi ja tiedon normaalimuodot, ja osaa auttavasti suorittaa normalisoinnin.
Syntaksi:
- Opiskelija ymmärtää auttavasti SQL-kielen syntaksin perusperiaatteet;
- Opiskelija osaa laatia auttavasti yksinkertaisia SQL-lausekkeita.
Kyselyt ja tulosten järjestely:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat kyselyt ja osaa auttavasti rakentaa yksinkertaisia kyselyjä;
- Opiskelija osaa laatia auttavasti tulosten järjestelmiseen lausekkeita;
Tietokannan muokkaus:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat INSERT, UPDATE & DELETE ja osaa laatia auttavasti niitä hyödyntäviä lausekkeita;
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Paradigma:
- Opiskelija ymmärtää relaatiotietokantoihin liittyvän paradigman ja osaa yhdistää siihen liittyvät käsitteet;
- Opiskelija ymmärtää mitä on normalisointi ja tiedon normaalimuodot, ja osaa suorittaa normalisoinnin;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja.
Syntaksi:
- Opiskelija ymmärtää SQL-kielen syntaksin perusperiaatteet;
- Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia SQL-lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja.
Kyselyt ja tulosten järjestely:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat kyselyt ja osaa rakentaa yksinkertaisia kyselyjä;
- Opiskelija osaa laatia tulosten järjestelmiseen lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja.
Tietokannan muokkaus:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat INSERT, UPDATE & DELETE ja osaa laatia auttavasti niitä hyödyntäviä lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Paradigma:
- Opiskelija ymmärtää relaatiotietokantoihin liittyvän paradigman ja osaa yhdistää siihen liittyvät käsitteet;
- Opiskelija ymmärtää mitä on normalisointi ja tiedon normaalimuodot, ja osaa suorittaa normalisoinnin;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja siten, että hän osaa arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja ja esittää mahdollisia toisia tapoja toteuttaa ratkaisuja.
Syntaksi:
- Opiskelija ymmärtää SQL-kielen syntaksin perusperiaatteet;
- Opiskelija osaa laatia yksinkertaisia SQL-lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja siten, että hän osaa arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja ja esittää mahdollisia toisia tapoja toteuttaa ratkaisuja.
Kyselyt ja tulosten järjestely:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat kyselyt ja osaa rakentaa yksinkertaisia kyselyjä;
- Opiskelija osaa laatia tulosten järjestelmiseen lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja siten, että hän osaa arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja ja esittää mahdollisia toisia tapoja toteuttaa ratkaisuja.
Tietokannan muokkaus:
- Opiskelija ymmärtää, mitä ovat INSERT, UPDATE & DELETE ja osaa laatia auttavasti niitä hyödyntäviä lausekkeita;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja;
- Opiskelija osoittaa soveltavia ja omaan itsenäiseen analyysiin perustuvia ratkaisuja siten, että hän osaa arvioida kriittisesti tekemiään ratkaisuja ja esittää mahdollisia toisia tapoja toteuttaa ratkaisuja.