Skip to main content

Sales ManagementLaajuus (5 cr)

Code: TU00DZ61

Credits

5 op

Objective

Learn to apply knowledge related to sales and marketing in business to business relationships.

Content

• Need and problem identification in B2B sales
• Presentation and demonstration techniques
• Negotiating successfully
• Techniques for dealing with objections
• Closing techniques
• Key account management
• Sales Channel Management, including on-line sales

Prerequisites

Marketing and sales of IT services, or equivalent

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students have achieved the course objectives fairly. Students will be able to identify, define and use the course subject area’s central concepts, models and is able to utilize the most common tools. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Assessment criteria, good (3)

Students have achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement in some areas. Students know the course concepts and models well and are able to justify their decisions. The students are able to apply their knowledge in new situations. The student understands the importance of expertise in the field of business and is able to analyze his/her own expertise and areas requiring further development.

Assessment criteria, excellent (5)

Students have achieved the objectives of the course with excellent marks. Students master commendably the course subject area’s concepts, models and tools. Students are able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The students are well prepared to apply their knowledge in new situations. Students are able to analyze the business sector expertise and the evolvement of their own expertise.

Assessment criteria, approved/failed

Students have achieved the course objectives fairly. Students will be able to identify, define and use the course subject area’s central concepts, models and is able to utilize the most common tools. The student understands the criteria and principles of the expertise development.

Enrollment

06.05.2024 - 18.08.2024

Timing

21.10.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Industrial Management
Teachers
  • Timo Hietala
Groups
  • TXQ23S2
    Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Myyntiin ja markkinointiin liittyvän osaamisen soveltaminen yritysten välisessä myynnissä.

Content

• Tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen yritysmyynnissä (B2B)
• Esitystaidot ja -tekniikat
• Neuvottelut
• Tekniikat vastalauseiden käsittelemiseksi
• Kaupan loppuun saattaminen
• Avainasiakkaiden hallinta
• Myyntikanavien, ml verkkomyynnin hallinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tuotantotalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan ja määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tuotantotalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Prerequisites

IT-palveluiden myynti ja markkinointi tai vastaava

Enrollment

02.05.2023 - 20.08.2023

Timing

23.10.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Industrial Management
Teachers
  • Timo Hietala
Groups
  • TXQ22S2
    Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Myyntiin ja markkinointiin liittyvän osaamisen soveltaminen yritysten välisessä myynnissä.

Content

• Tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen yritysmyynnissä (B2B)
• Esitystaidot ja -tekniikat
• Neuvottelut
• Tekniikat vastalauseiden käsittelemiseksi
• Kaupan loppuun saattaminen
• Avainasiakkaiden hallinta
• Myyntikanavien, ml verkkomyynnin hallinta

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tuotantotalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan ja määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tuotantotalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Prerequisites

IT-palveluiden myynti ja markkinointi tai vastaava

Enrollment

02.05.2022 - 21.08.2022

Timing

24.10.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

School of ICT

Campus

Karaportti 2

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Industrial Management
Teachers
  • Tapani Martti
Groups
  • TXQ21S2
    Tuotantotalouden tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Myyntiin ja markkinointiin liittyvän osaamisen soveltaminen yritysten välisessä myynnissä.

Content

• Tarpeiden ja ongelmien tunnistaminen yritysmyynnissä (B2B)
• Esitystaidot ja -tekniikat
• Neuvottelut
• Tekniikat vastalauseiden käsittelemiseksi
• Kaupan loppuun saattaminen
• Avainasiakkaiden hallinta
• Myyntikanavien, ml verkkomyynnin hallinta

Location and time

24.10 ... 18.12.2022

Materials

Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent.
Hallavo, J. 2013. Verkkokaupan rautaisannos. Helsinki: Talentum.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19., uudistettu painos. Helsinki: Edita.
Asiakkuudet. Bonnier Pro e-kirjasto
Luentomateriaali

Teaching methods

aktivoiva luento
etäopetus, -opiskelu
itseopiskelu
ohjatut harjoitukset
päiväkirjatyöskentely

Employer connections

-

Exam schedules

-

International connections

-

Completion alternatives

.

Student workload

yhteensä n 130 tuntia, josta
osallistumista teoriaoppitunnneille n 15 tuntia
osallistumista harjoitustunneille n 15 tuntia
omatoimista opiskelua n 100 tuntia

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija hallitsee hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja osaa perustella tekemiään ratkaisuja. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen tuotantotalouden alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan ja määrittää, missä alueella tarvitsee kehittymistä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet, mallit ja työkalut. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida tuotantotalouden alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä opintojakson aihepiirin keskeisiä käsitteitä, malleja ja osaa käyttää tavallisimpia työkaluja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.

Assessment methods and criteria

Referaatit (3), painoarvo yhteensä 75 %
Oppimispäiväkirja, painoarvo 10 %
Osallistuminen harjoituksiin, painoarvo 15 %

Kuhunkin arvioitavaan osuuteen sovelletetaan opintojakson arviointikriteerejä erikseen. Kokonaisarvosana määräytyy osasuoritusten pisteiden summan perusteella.
40 % -> 1, 50 % -> 2, 60 % -> 3, 70 % -> 4, 80 % -> 5

Prerequisites

IT-palveluiden myynti ja markkinointi tai vastaava