Skip to main content

Electronics 1Laajuus (5 cr)

Code: TX00FL75

Credits

5 op

Objective

After completing this course the students have a solid understanding of the core concepts in digital technology, allowing them to work with binary logic, design and analyze basic digital circuits, and apply these skills to more advanced topics in digital electronics and computer engineering.

The students also understand the basic semiconductor components used in electronics. They understand the concepts of rectification and regulation and can design and measure simple bipolar transistor amplifiers

Content

- Numeral systems (decimal, binary. hexadecimal
- Boolean algebra and logic gates
- Truth table, Karnaugh’s map and logical simplification of functions
- Combinational logic circuits
- Diodes, rectifiers and DC power supplies
- Semiconductor structure of a pn-diode and a bipolar transistor
- Transistor as a switch
- Common-emitter bipolar transistor amplifier
- Emitter follower as a voltage buffer

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student has achieved the course objectives fairly. The student will be able to identify, define and use the course subject area’s concepts and models. The student understands the criteria and principles of the expertise development. The student has completed the required learning exercises in minimum requirement level. His/her competences have developed in a way that he/she may complete the remaining studies in the degree and finally work in a suitable job position related to this field.

Assessment criteria, good (3)

The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations. The student understands the importance of expertise in their field and is able to analyze his/her own expertise.

Assessment criteria, excellent (5)

The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge study and work situations. Students are able to analyze the expertise in their field and the evolvement of their own expertise.

Enrollment

01.05.2024 - 31.12.2024

Timing

17.03.2025 - 11.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 80

Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • TXJ24S2
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelijat hallitsevat digitaalitekniikan peruskäsitteet ja pystyvät soveltamaan oppimaansa haastavammissa digitaalisen elektroniikan ongelmissa.

He ymmärtävät myös yksinkertaisimmat puolijohdetekniikan rakenteet kuten myös tasasuuntauksen ja reguloinnin käsitteet. He pystyvät lisäksi suunnittelemaan, toteuttamaan ja mittaamaan yksinkertaisia transistorivahvistimia.

Content

- Lukujärjestelmät (kymmen-, binääri- ja heksadesimaalijärjestelmät)
- Boolen algebra ja porttipiirit
- Totuustaulu, Karnaugh’n kartta ja loogisten funktioiden sieventäminen
- Kombinaatiopiirir
- Diodit, tasasuuntaajat ja yksinkertaisen DC-jännitelähteen rakenne
- Pn-diodin ja bipolaaritransistorin puolijohderakenne
- Transistori kytkimenä
- Yhteisemitterikytketty bipolaaritransistorivahvistin
- Emitteriseuraaja puskurivahvistimena

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alansa asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Enrollment

01.05.2024 - 16.03.2025

Timing

17.03.2025 - 11.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Electricity and Automation Team

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 60

Degree programmes
  • Electrical and Automation Engineering
Teacher in charge

Raisa Kallio

Groups
  • SA24B
    Sähkö- ja automaatiotekniikan tutkinto-ohjelma, syksyllä 2024 aloittaneet, päivätoteutus

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelijat hallitsevat digitaalitekniikan peruskäsitteet ja pystyvät soveltamaan oppimaansa haastavammissa digitaalisen elektroniikan ongelmissa.

He ymmärtävät myös yksinkertaisimmat puolijohdetekniikan rakenteet kuten myös tasasuuntauksen ja reguloinnin käsitteet. He pystyvät lisäksi suunnittelemaan, toteuttamaan ja mittaamaan yksinkertaisia transistorivahvistimia.

Content

- Lukujärjestelmät (kymmen-, binääri- ja heksadesimaalijärjestelmät)
- Boolen algebra ja porttipiirit
- Totuustaulu, Karnaugh’n kartta ja loogisten funktioiden sieventäminen
- Kombinaatiopiirir
- Diodit, tasasuuntaajat ja yksinkertaisen DC-jännitelähteen rakenne
- Pn-diodin ja bipolaaritransistorin puolijohderakenne
- Transistori kytkimenä
- Yhteisemitterikytketty bipolaaritransistorivahvistin
- Emitteriseuraaja puskurivahvistimena

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alansa asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.

Enrollment

01.05.2024 - 31.05.2024

Timing

21.10.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Smart Industry Team

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • English
Seats

0 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Smart Automation
  • Degree Programme in Electronics
Teachers
  • Heikki Valmu
  • Riya Sindhwani
Groups
  • TXX24S1
    Degree Programme in Smart Automation, päivä
  • TXD24S1
    Degree Programme in Electronics päivä

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelijat hallitsevat digitaalitekniikan peruskäsitteet ja pystyvät soveltamaan oppimaansa haastavammissa digitaalisen elektroniikan ongelmissa.

He ymmärtävät myös yksinkertaisimmat puolijohdetekniikan rakenteet kuten myös tasasuuntauksen ja reguloinnin käsitteet. He pystyvät lisäksi suunnittelemaan, toteuttamaan ja mittaamaan yksinkertaisia transistorivahvistimia.

Content

- Lukujärjestelmät (kymmen-, binääri- ja heksadesimaalijärjestelmät)
- Boolen algebra ja porttipiirit
- Totuustaulu, Karnaugh’n kartta ja loogisten funktioiden sieventäminen
- Kombinaatiopiirir
- Diodit, tasasuuntaajat ja yksinkertaisen DC-jännitelähteen rakenne
- Pn-diodin ja bipolaaritransistorin puolijohderakenne
- Transistori kytkimenä
- Yhteisemitterikytketty bipolaaritransistorivahvistin
- Emitteriseuraaja puskurivahvistimena

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet. Opiskelija on suorittanut opintojaksossa vaadittavat oppimistehtävät minimivaatimustasolla. Hänen osaamisensa on kehittynyt siten, että hänellä on mahdollisuus suorittaa tulevat ammattiopinnot ja lopulta toimia alan työtehtävissä.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät tyydyttävällä tai hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on suorittanut opintojakson oppimistehtävät hyvällä tai kiitettävällä tasolla. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alansa asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.