Essentials of Performance Arts 1Laajuus (5 cr)
Code: KM00EJ21
Credits
5 op
Objective
The students can identify the mainstreams of the historical development in live performance productions and performing arts. They understand the connection between the current live performance production its earlier history. The students can outline the main features of past live performance productions to the present day. They can critically evaluate the present state of their field and future aspects with respect to history. The students are able to analyze live performances they see: they can name, describe and relate to each other different elements of a live performance, especially from the point of view of elements related to live performance engineering. The students are able to acquire information related to the history of live performance arts.
Content
Main features of the history of western performing arts
Main features of the history of live performance engineering.
Analysis of live performances.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students know for the most part the outline of the history of performing arts and live performance engineering, and the key concepts of live performance analysis.
Assessment criteria, good (3)
The students know well the outline of the history of performing arts and live performance engineering, and the key concepts of live performance analysis. They are able to research and acquire new information about the history of the field of plive erformance arts. They are able to analyze structures and elements of a live performance.
Assessment criteria, excellent (5)
The students know well the outline of the history of performing arts and live performance engineering, and the key concepts of live performance analysis. They are able to research and acquire new information about the history of live performance arts. They are able to analyze structures and elements of a live performance in a detailed and versatile way. They are able to apply their knowledge of the history of performing arts in their activities in a versatile way.
Assessment criteria, approved/failed
The students know for the most part the outline of the history of lperforming arts and live performance engineering, and the key concepts of live performance analysis.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Live Performance Technology
Teacher in charge
Mikko Pirinen
Groups
-
KXH24S2Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
-
KXH23S1Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tuntee esitystoiminnan ja esittävien taiteiden historiallisen kehityksen päälinjoja. Hän ymmärtää nykyisen esitystoiminnan sidoksen aiempaan historiaan. Opiskelija tuntee esitys- ja teatteritekniikan kehittymisen historiasta nykyaikaan pääpiirteittäin. Hän osaa kriittisesti arvioida ammattialansa nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä suhteessa historiaan ja hän tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen alaan ja työtehtäviin. Opiskelija osaa analysoida näkemiään esityksiä, eli osaa nimetä, kuvailla ja suhteuttaa toisiinsa esityksen eri osatekijöitä erityisesti esitysteknisten osa-alueiden näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitystoiminnan historiaan liittyen.
Content
Länsimaisten esittävien taiteiden historian pääpiirteet
Esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet
Esitysten analysointi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija hahmottaa pääosin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet esitysten analysoinnin peruskäsitteet. Opiskelija osaa tutkia ja hankkia uutta tietoa alan historiasta. Opiskelija osaa analysoida esityksen rakenteita ja osa-alueita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hahmottaa hyvin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet. Opiskelija osaa tutkia ja hankkia uutta tietoa alan historiasta. Opiskelija osaa analysoida esityksen rakenteita ja osa-alueita monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti. Hän osaa soveltaa esitystoiminnan historian tietoja toiminnassaan.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija hahmottaa pääosin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet.
Enrollment
02.05.2022 - 01.09.2022
Timing
19.09.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Media, Design and Conservation
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 32
Degree programmes
- Live Performance Technology
Teachers
- Mikko Pirinen
- Anna Rouhu
Teacher in charge
Mikko Pirinen
Groups
-
KXHAVOINEsitystekniikan avoin amk
-
KXH21S1Live Performance Engineering
-
AVOINAMK_S22-K23_KXHAVOINAMK_S22-K23_KXH_Esitys- ja teatteritekniikka
-
KXH22S2Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija tuntee esitystoiminnan ja esittävien taiteiden historiallisen kehityksen päälinjoja. Hän ymmärtää nykyisen esitystoiminnan sidoksen aiempaan historiaan. Opiskelija tuntee esitys- ja teatteritekniikan kehittymisen historiasta nykyaikaan pääpiirteittäin. Hän osaa kriittisesti arvioida ammattialansa nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä suhteessa historiaan ja hän tunnistaa teknologian kehityksen vaikutuksen alaan ja työtehtäviin. Opiskelija osaa analysoida näkemiään esityksiä, eli osaa nimetä, kuvailla ja suhteuttaa toisiinsa esityksen eri osatekijöitä erityisesti esitysteknisten osa-alueiden näkökulmasta. Opiskelija osaa hankkia tietoa esitystoiminnan historiaan liittyen.
Content
Länsimaisten esittävien taiteiden historian pääpiirteet
Esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet
Esitysten analysointi
Location and time
1.9.2022-20.12.2022, kaikki opetussessiot etänä Zoomissa, esityskatselmukset (2) sekä museokäynti ilmoitetaan kurssin aikana
Materials
Ohjeet materiaalien käyttöön saa kurssin Classroom-alustalta viimeistään jakson alkaessa.
Teaching methods
Luennot, itsenäiset tehtävät, esityskatselmukset
Employer connections
Kurssin sisältöä reflektoidaan omaan työkokemukseen. Esitys- ja museovierailuja.
Exam schedules
-
International connections
Kv-asiantuntijoiden luentoja
Completion alternatives
Sovittava toteutuksen opettajan kanssa.
Student workload
Liveopetussessiot Zoomissa 24 h
Esityskatselmukset ja museokäynti 12 h
Itsenäiset tehtävät Classroom-alustalla 99 h
Content scheduling
Lisätiedot opintojakson sisällöistä löytyy kurssin Classroom-työtilasta.
Further information
Opintojakson suorittaminen edellyttää vähintään 80% läsnäoloa opetuksessa. Poissaolon korvaavasta menettelystä sovitaan vastuuopettajan kanssa. Opetuksen aikataulu löytyy Lukkarista. Kaikki opintojakson osuudet tulee olla hyväksytysti suoritettu.
Toteutuksen kontaktiopetussessioita tallennetaan esim. Microsoft Stream -palveluun kurssilaisten käytettäväksi Moodle- ja Google Classroom -alustojen kautta. Tallenteita säilytetään enimmillään 2 vuotta. Mikäli opiskelija ei halua osallistua tallennuksiin, on hänen otettava yhteyttä kurssin vastuuopettajaan.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija hahmottaa pääosin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija hahmottaa hyvin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet esitysten analysoinnin peruskäsitteet. Opiskelija osaa tutkia ja hankkia uutta tietoa alan historiasta. Opiskelija osaa analysoida esityksen rakenteita ja osa-alueita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hahmottaa hyvin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet. Opiskelija osaa tutkia ja hankkia uutta tietoa alan historiasta. Opiskelija osaa analysoida esityksen rakenteita ja osa-alueita monipuolisesti ja yksityiskohtaisesti. Hän osaa soveltaa esitystoiminnan historian tietoja toiminnassaan.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija hahmottaa pääosin esittävien taiteiden ja esitys- ja teatteritekniikan historian pääpiirteet sekä esitysten analysoinnin peruskäsitteet.
Assessment methods and criteria
opetussessioiden ennakko- ja raportointitehtävät sekä osallistuminen 50%
esitysanalyysitehtävät 50%
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä. Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opinnon alkaessa.