Skip to main content

Supporting Older People Living at HomeLaajuus (15 cr)

Code: SX00EQ19

Credits

15 op

Objective

The Students:

• can explain the importance of home for an older person
• identify the importance of the environment for older people and find ways to promote environmental memory friendliness
• identify ways to support older people living at home and kinship care and informal care
• are able to assess the needs of services for home care clients and informal care families and to know the methods used to draw up a client plan;
• identify multiprofessional networks for informal and home care
• are able to justify the role of an older person and their loved ones in planning and implementation of services
• recognise the importance of communities in the well-being of an older person;
• are able to explain the role and importance of volunteering in supporting living at home

Content

• home and memory-friendly environment
• informal care and home care as an enabler of living at home for an older person
• objectives, quality, legislation and services of home care and informal care
• service needs assessment process and care and service plan
• communality, communal living solutions, family care
• basics of volunteering
• preventing falling
• CERAD
• internship (8 ECTS)
• assessing one's own skills and professional growth

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria see the attachment of the curriculum
The course instructor will specify the criteria in the beginning of the course

Further information

• The internship of the module Supporting Valuable Life for Older People with Multi-Needs needs to be approved before the 3rd internship.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

28.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

8 op

Mode of delivery

94 % Contact teaching, 6 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Mari Heitto
  • Miia Pulkkinen
  • Satu Vahaluoto
  • Tuula Mikkola
  • Heidi Oilimo
Teacher in charge

Satu Vahaluoto

Groups
  • SXC23K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Content

- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Location and time

28.8. klo 8.30-11.45 Opintojakson ja projektin aloitus / Satu Vahaluoto ja Miia Pulkkinen
28.8. klo 12.45.-16.00 Ympäristögerontologia/ Satu Vahaluoto
29.8. klo 8.30-16.00 Omaishoito/ Tuula Mikkola
5.9. klo 12-45-6.00 1. projektiohjaus
12.9. klo 8.30-10.00 Kotihoito/ Heidi Oilimo
12.9. klo 10.15-16.00 Palvelutarpeen arviointi/ Miia Pulkkinen
13.9. klo 8.30-11.45 Vapaaehtoistoiminta ja yhteisöllisyys /Satu Vahaluoto
13.9. klo 12.45- 14.45 Harjoittelun info/ Satu Vahaluoto
13.9. klo 15.00-16.00 2. Projektiohjaus
7.10. klo 8.30-11.45 CERAD/ Mari Heitto
7.10. klo 12.45-16.00 Projektin purku/ Miia Pulkkinen, Satu Vahaluoto
8.10. klo 13.00-16.00 3. Projektiohjaus
Harjoittelu 21.10.- 29.11.
4.11. klo 12.00-16.00 Harjoittelun pienryhmät
2.12. klo 9.00-14.00 Harjoittelun purku

Materials

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja

Teaching methods

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Employer connections

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)

Content scheduling

1. ja 2. periodi

Further information

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.



Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Kiitettävä (5)

osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä

osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Further information

- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

08.01.2024 - 26.05.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

11 op

Mode of delivery

87 % Contact teaching, 13 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Miia Pulkkinen
  • Mari Heitto
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Tuula Mikkola
  • Anu-Riikka Eerola
Teacher in charge

Satu Vahaluoto

Groups
  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Content

- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja

Teaching methods

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Employer connections

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)

Content scheduling

3. ja 4. periodi

Further information

Opintojakson osasuoritukset edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa.



Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Kiitettävä (5)

osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä

osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Further information

- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

30.08.2023 - 08.12.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

11 op

Mode of delivery

87 % Contact teaching, 13 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Mari Heitto
  • Miia Pulkkinen
  • Satu Vahaluoto
  • Heidi Oilimo
  • Tuula Mikkola
Teacher in charge

Satu Vahaluoto

Groups
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Content

- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja

Teaching methods

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Employer connections

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)

Content scheduling

1. ja 2.. periodi

Further information

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Kiitettävä (5)

osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä

osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Further information

- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 21.05.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Elderly Care
Teachers
  • Miia Pulkkinen
  • Mari Heitto
  • Panu Karhinen
  • Satu Vahaluoto
  • Tuula Mikkola
Groups
  • SXC21S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa selittää kodin merkityksen ikääntyneelle ihmiselle
- tunnistaa ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle ja löytää keinoja ympäristön muistiystävällisyyden edistämiseksi
- tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa
- osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä tietää asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä
- tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja
- osaa perustella ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa
- tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa
- osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Content

- koti ja muistiystävällinen ympäristö
- omaishoito ja kotihoito iäkkään ihmisen kotona asumisen mahdollistajana
- kotihoidon ja omaishoidon tavoitteet, laatu, lainsäädäntö ja palvelut
- palvelutarpeenarvioinnin prosessi ja hoito- ja palvelusuunnitelma
- yhteisöllisyys, yhteisölliset asumisratkaisut, perhehoito
- vapaaehtoistoiminnan perusteet
- kaatumisten ennaltaehkäisy
- CERAD
- harjoittelu (8 op)
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Materials

Moodlessa sekä itsenäisiä kirjallisuushakuja

Teaching methods

Aktioiva luento
Etäopetus ja verkko-opiskelu
Projekti
Työelämän harjoittelu
Yksilöllinen palaute

Employer connections

Projekti tehdään työelämäyhteistyössä. Harjoittelu 8op projektin päätyttyä.

Exam schedules

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

International connections

Harjoittelu on mahdollista tehdä kv- vaihdossa

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opetus ja projektityöskentely 7 op * 27 h = 189 h
Työharjoittelu 8 op : 6 vko 7h/pvä (30 työpäivää)

Content scheduling

3. ja 4. periodi

Further information

Lähiopetuksista poissaolot korvattava, erillinen ohje annetaan opintojakson alussa.

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Lähiopetuksen aikataulussa muutokset mahdollisia.

Linkki Metropolian tietosuojaselosteeseen https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, good (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, excellent (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävä
Osallistuminen / läsnäolovaatimus
Työelämäpalaute

Arviointikriteerit

Tyydyttävä (1-2)

tunnistaa kodin ja ympäristön merkityksen ikääntyneelle ihmiselle

tunnistaa keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

tunnistaa ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

tunnistaa omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

tunnistaa yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

tunnistaa vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Hyvä (3-4)

osaa kuvailla kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa kuvailla keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa kuvailla ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä asiakassuunnitelman laatimisen menetelmiä

osaa kuvailla omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa selittää ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolin palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa kuvailla yhteisöjen merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa kuvailla vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa





Kiitettävä (5)

osaa analysoida kodin ja ympäristön merkitystä ikääntyneelle ihmiselle

osaa arvioida keinoja tukea ikääntyneen ihmisen kotona asumista ja omaishoivaa ja -hoitoa

osaa arvioida ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden ja omaishoitoperheiden palvelujen tarpeita sekä perustelee asiakassuunnitelman laatimisessa käytettäviä menetelmiä

osaa selittää omais- ja kotihoidon moniammatillisia verkostoja

osaa analysoida ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä roolia palveluiden suunnittelussa ja toteutuksessa

osaa analysoida yhteisöjen merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnissa

osaa selittää vapaaehtoistoiminnan roolin ja merkityksen kotona asumisen tukemisessa

Further information

- Monitarpeisen iäkkään arvokkaan elämän tukeminen - opintojakson harjoittelu tulee olla hyväksytty ennen 3. harjoittelua