Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EQ58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Sisältö
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Satu Vahaluoto
- Marianne Roivas
- Anna Puustelli-Pitkänen
Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Sisältö
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus 4.9. klo 8.30-16.00
Opintojakson päätös 13.11. klo 8.30-12.00
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
1 . ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä
tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Hyvä (3-4)
osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Kiitettävä (5)
osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 28.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Marianne Roivas
- Satu Vahaluoto
- Anna Puustelli-Pitkänen
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Sisältö
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus 25.1. klo 9.00-16.00
Opintojakson päätös 17.4. klo 9.00-16.00
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisällön jaksotus
3. ja 4. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä
tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Hyvä (3-4)
osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Kiitettävä (5)
osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja