Developing the Operating Environments of the Older People in PartnershipLaajuus (5 cr)
Code: SX00EQ58
Credits
5 op
Objective
The Students
• are able to assess how the environment affects the opportunities for meaningful and individual activities of the older people
• are able to explain the importance of projects and possibilities in developing the operating environments of older people
• find solutions to advance digital inclusion in operating and living environments
• identify their own chances to advance the position of older people and to participate in the value debate regarding older people
• are able to utilise various means of societal influencing
Content
• older person as an agent in different operating environments
• developing elderly care and project activity
• user-oriented development of operating environments
• key means and methods of societal influencing, such as media expertise and communication
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, good (3)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, excellent (5)
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Assessment criteria, approved/failed
Assessment criteria see the curriculum attachment
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Satu Vahaluoto
- Marianne Roivas
- Anna Puustelli-Pitkänen
Groups
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Content
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Location and time
Opintojakson aloitus 4.9. klo 8.30-16.00
Opintojakson päätös 13.11. klo 8.30-12.00
Materials
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Teaching methods
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 op = 135 tuntia
Content scheduling
1 . ja 2. periodi
Further information
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä
tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Hyvä (3-4)
osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Kiitettävä (5)
osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 28.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Elderly Care
Teachers
- Marianne Roivas
- Satu Vahaluoto
- Anna Puustelli-Pitkänen
Teacher in charge
Satu Vahaluoto
Groups
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Content
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Location and time
Opintojakson aloitus 25.1. klo 9.00-16.00
Opintojakson päätös 17.4. klo 9.00-16.00
Materials
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Teaching methods
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 op = 135 tuntia
Content scheduling
3. ja 4. periodi
Further information
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson oppimistehtävä edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Metropolian tietosuojaseloste
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, good (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, excellent (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä
tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Hyvä (3-4)
osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Kiitettävä (5)
osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja