Ikääntyneiden mielenterveys- ja päihdetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EQ00
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXC24S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 24.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Heidi Oilimo
Ryhmät
-
SXC24K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo; (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
- Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävät
- opintokäyntiraportti
- laajimpana tehtävänä osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hylättyjen oppimistehtävien osalta täydennykset on toimitettava kuukauden sisällä alkuperäisestä takarajasta. Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi täydentää.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo, ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi itse järjestetty opintokäynti, johon opettajat ehdottavat myös mahdollisuuksia opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
- Opintojakson kirjallisista tehtävistä erityisesti eniten osaamisen arviointiin vaikuttava palaverisuunnitelma edellyttää annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan.
- Laajimman kirjallisen tehtävän eli palaverisuunnitelman arviointi on numeerinen vaikuttaen kokonaisarvosanaan eniten. Muut (ajoissa palautetut) tehtävät kuin palaverisuunnitelma voidaan laadun perusteella huomioida arvosanaa noin numeron verran korottavana tai erityisin puuttein sitä laskevana.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat myös arviointiin.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin arvosanan korotustoiveissa.
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 19.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Heidi Oilimo
Ryhmät
-
SXC23S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo; (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
- Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävät
- opintokäyntiraportti
- laajimpana tehtävänä osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo, ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi itse järjestetty opintokäynti, johon opettajat ehdottavat myös mahdollisuuksia opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettaja Heidi Oilimo
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
-
- Opintojakson kirjallisista tehtävistä erityisesti eniten osaamisen arviointiin vaikuttava palaverisuunnitelma edellyttää annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan.
- Laajimman kirjallisen tehtävän eli palaverisuunnitelman arviointi on numeerinen vaikuttaen kokonaisarvosanaan eniten. Muut (ajoissa palautetut) tehtävät kuin palaverisuunnitelma voidaan laadun perusteella huomioida arvosanaa noin numeron verran korottavana tai erityisin puuttein sitä laskevana.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttavat myös arviointiin.
- Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
10.10.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Eeva Tawast
Ryhmät
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen; (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
- Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävät
- opintokäyntiraportti
- laajimpana tehtävänä osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen (aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
08.03.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 27
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Eeva Tawast
- hyvinvointi vanhustyö 1
Vastuuopettaja
Mari Heitto
Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävät
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
- (Mahdollisesti teemaan liittyvää ohjelmaa on tarjolla kv-seminaaripäivänä.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast; päihdetyön opettajat tunneilla Maarit Ajalin, Sofia Pietarinen ja tehtävien sekä verkko-opiskelun osalta Miia Pulkkinen; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
´
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
10.10.2022 - 06.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Eeva Tawast
Vastuuopettaja
Eeva Tawast
Ryhmät
-
SXC22K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävä
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
- (Mahdollisesti teemaan liittyvää ohjelmaa on tarjolla kv-seminaaripäivänä.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!): ks. lukujärjestys
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
´
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 26
Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Miia Pulkkinen
- Eeva Tawast
Vastuuopettaja
Eeva Tawast
Ryhmät
-
SXC21S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija
- nimeää päihde- ja mielenterveyspalveluja ohjaavan keskeisen lainsäädännön
- nimeää ikääntyneiden päihde- ja mielenterveyspalvelut
- osaa kuvailla keinoja kohdata eri tavoin päihde- tai mielenterveysongelman kanssa elävä ikääntynyt ihminen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen ja hänen läheistensä päihde- ja mielenterveystyön erityiskysymyksiä ja -tarpeita
-tunnistaa ikääntyneiden päihde- ja mielenterveystyössä käytettäviä arviointimenetelmiä
Sisältö
- ikääntyneiden ihmisten erityistarpeet ja -kysymykset mielenterveys- ja päihdetyössä
- psyykkisesti oireilevan ikääntyneen ihmisen kohtaaminen ja hoidon mahdollisuudet
- ikääntyneen ihmisen päihteiden käytön vaikutus terveyteen, hyvinvointiin ja toimintakykyyn
- päihdeongelman kanssa elävän ikääntyneen ihmisen kohtaaminen, päihdehaittojen puheeksi ottaminen ja tarkoituksenmukaiseen kuntoutukseen ohjaaminen
- mielenterveyslaki ja -palvelut
- päihdehuollon lainsäädäntö ja palvelut
- muut riippuvuudet
- päihde- ja mielenterveystyössä hyödynnettävät keskeiset arviointimenetelmät
Aika ja paikka
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
-
OPPIMISTEHTÄVÄT (tarkemmat ohjeistukset ja aikataulut Moodlessa)
• Moodle-keskustelu: Mielenterveyspalvelut ikääntyneille?
- päihdetyön tehtävä
• (virtuaali)OPINTOKÄYNTIraportti
• Osallistavan ja asiakaslähtöisen palaveriprosessin suunnitelma
Oppimateriaalit
Kirjallisuus tarkentuu viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla, ks. Moodle-työtila opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
aktivoivat lähi- ja verkkoluennot, tapausopetus (PBL), yhteinen keskustelu, kirjallisuuteen tutustuminen, pohtiva kirjoittaminen, verkko-oppiminen, (etä)opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
opintokäynti, työelämäläheinen opetus
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
- (Mahdollisesti teemaan liittyvää ohjelmaa on tarjolla kv-seminaaripäivänä.)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27h/op
Sisällön jaksotus
Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!):
-
14.3. 8.30 - 16 MPA6021 ORIENTAATIO yhdessä (ET ja muut opettajat)
16.3. 8.30 - 11.45 MPA6021 (tai ainakin klo 10 saakka - loppupäivän kv-seminaaripäivä)
30.3. 8.30 - 16 MPA6021
-
Opintojaksoon kuuluu yksi opintokäynti, johon opettajat ehdottavat mahdollisuuksia, mutta joka toteutetaan koronatilanteen huomioiden joko lähikäynteinä tai itsenäisesti ja etänä opintojakson teemojen oppimista tukevaksi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen aikataulun näet lukujärjestyksessä. Verkko-oppimisalustana opintojakson aikana on Moodle.
-
Mielenterveyden opetus/ psykologi Eeva Tawast (ET); päihdetyön opettaja ilmoitetaan myöhemmin; (ohjaus toteutetaan lähiopetuksena jos mahdollista, aikataulumuutokset vielä mahdollisia!)
-
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
-
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävillä osoitettu osaaminen; aktiivinen osallistuminen opetukseen; 100%. Ks. arviointikriteerit (+tehtäväohjeistukset). Jos tehtävässä on arvioinnin perusteella korjattavaa, täydennetty versio palautetaan kuukauden sisällä. Hyväksyttyjä tehtäviä ei saa täydentää myöhemmin.
´
Lisätiedot
- mielenterveys 3 op
- päihdetyö 2 op