Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä ja projektiosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EP97

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 26

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXC24S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Aika ja paikka

Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Tunnilla läpi käytävä materiaali

Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 36

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXC24K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Aika ja paikka

Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Tunnilla läpi käytävä materiaali

Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXC23S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Aika ja paikka

Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Tunnilla läpi käytävä materiaali

Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 21.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 26

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXC23K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Aika ja paikka

Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Tunnilla läpi käytävä materiaali

Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

13.09.2022 - 11.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 27

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXC22S2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Aika ja paikka

Ajat ja paikat ovat lukujärjestyksessä

Oppimateriaalit

Tunnilla läpi käytävä materiaali

Taustakirjallisuutta:
Roivas, Marianne ja Karjalainen, Anna Liisa 2013. Sosiaali- ja terveysalan viestintä. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Moodle, verkkoluennot, lähiopetus, seminaari, itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävien arviointi, seminaari, itsearviointi

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 22.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
Vastuuopettaja

Marianne Roivas

Ryhmät
  • SXC22K2
    Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa jäsentyneen ja selkeän viestinnän merkityksen ammattitaidon ja vuorovaikutuksen kannalta
- hallitsee työelämän keskeiset kirjalliset ja suulliset viestintätaidot
- osaa viestiä oman alansa vuorovaikutustilanteissa suomen kielellä
- osaa arvioida viestintätapojen ja -kanavien sekä erilaisten tekstilajien tarkoituksenmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja osaa tehdä tähän liittyviä valintoja
- haluaa kehittää viestintä- ja tiedonhallintataitojaan ja kykyään osallistua nykyaikaiseen viestintäympäristöön
- osaa käyttää ammattikorkeakouluopintojen ja työelämän kannalta keskeistä tieto- ja viestintätekniikkaa
- hahmottaa projektityöskentelyn perusteet

Sisältö

- viestintä työyhteisöissä ja verkkoympäristöissä
- kirjallinen raportointi ja tutkimusviestinnän periaatteet, lähteiden käyttäminen ja kriittinen arviointi
- tavoitteellinen puhe-esitys ja esiintymisvarmuus
- palautteen antaminen, vastaanottaminen ja hyödyntäminen
- projektityöskentelyn perusteet
- median hyödyntäminen viestinnän kanavana

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.