Siirry suoraan sisältöön

Vanhustyö: Vanhustyö

Tunnus: SXC20S2

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Geronomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2020

Kuvaus

Geronomikoulutuksen perustehtävänä on kouluttaa kokonaisvaltaisen vanhustyön osaajia, geronomeja, jotka tukevat hyvää ja osallistuvaa vanhenemista. Geronomi AMK edistää työssään ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä. Koulutuksen myötä geronomiopiskelija kehittyy vanhustyön ammattilaiseksi, joka toiminnallaan kehittää tulevaisuuden vanhustyötä erityisesti pääkaupunkiseudulla sekä mahdollistaa iäkkään ihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumisen.
Geronomi (AMK) osaaminen muodostuu geronomi AMK -tutkinnon valtakunnallisissa kompetensseissa kuvatusta osaamisesta, jossa yhdistyvät yksilön tiedot, taidot ja valmiudet:
• Gerontologinen osaaminen ja eettiset periaatteet,
• voimavaralähtöinen ja kuntouttava työ,
• monialainen osaaminen ja toimiminen vanhustyön eri ympäristöissä,
• palvelujen ja niiden tarpeiden arviointi, koordinointi ja ohjaus hoivan, hoidon ja kuntoutuksen moniammatillisissa toimintaympäristöissä sekä
• vanhuspalvelujen tuotanto-, johtamis- ja kehittämistehtävät.
Valtakunnallisessa geronomi AMK- tutkinnon kompetensseissa määritelty osaaminen rakentuu kuudesta osaamisalueesta:
• Gerontologinen osaaminen,
• monialainen arviointiosaaminen,
• ohjausosaaminen,
• gerontologinen hoiva-, hoito ja kuntoutusosaaminen,
• palvelujärjestelmäosaaminen sekä
• johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen.
Geronomi AMK -tutkinto tuottaa myös ARENEn (2010) määrittelemän tutkintojen yhteisen osaamisen, joka muodostuu seuraavista kompetensseista: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen.
Tutkinnon perusteet
Geronomi AMK on sosiaali- ja terveysalan yhteinen ammattikorkeakoulututkinto, joka perustuu kansainvälisiin ja kansalliseen koulutuksen tasokuvauksiin, valtakunnallisiin vanhustyön strategioihin ja laatusuosituksiin, geronomi AMK -tutkinnon ja ARENEn valtakunnallisiin kompetensseihin, työelämälähtöisyyteen ja monialaiseen gerontologiseen tutkimustietoon.
Valmistuttuaan opiskelija on omaksunut alan keskeiset käsitteet ja teoreettisen tiedon, joita hän soveltaa työelämän erilaisissa tilanteissa. Hän kykenee kriittisyyteen ja innovatiivisuuteen moni-mutkaisten ja ennakoimattomien ongelmien ratkaisussa. Hänellä on valmiudet oman ja työryhmän osaamisen arviointiin ja kehittämiseen sekä jatkuvaan oppimiseen. (European Qualification Framework, EQF, taso 6).
Geronomiopinnoissa hyödynnetään opiskelijan olemassa olevaa, aiemmin hankittua osaamista (AHOT). Opiskelija tekee oman osaamiskartoituksensa, jonka avulla opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkinnossa vaadittavaa osaamista.
Ammatti ja työtehtävät
Geronomi AMK työskentelee yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomi toimii vanhuspalvelujen tuottajana, koordinoijana, suunnittelijana ja kehittäjänä julkisella sektorilla, järjestöissä, säätiöissä ja yrityksissä.
Tutkinto-ohjelman tavoitteet
Koulutus perustuu näkemykseen ikäihmisestä aktiivisena toimijana omassa elämässään ja yhteisössään. Geronomin AMK osaaminen muodostuu monialaisesta gerontologisesta tiedosta ja tutkimuksesta sekä gerontologisen sosiaalialan- ja hoitotyön ja kuntoutuksen tiedon soveltamisesta.
Koulutuksen eri vaiheissa tarkastellaan ikääntymistä ja vanhustyötä sekä vanhuspalvelujen erityispiirteitä pääkaupunkiseudulla. Geronomi AMK soveltaa monipuolisesti erilaisia asiakastyön menetelmiä, tukee ikäihmisen sekä hänen läheistensä päivittäistä elämää, ohjaa heitä yksilöllisiin palveluihin, suunnittelee ja toteuttaa palveluja sekä arvioi palvelujen saatavuutta ja laatua.
Geronomin AMK teoreettinen ja käytännöllinen osaaminen syvenevät kehittämis-, innovaatio-, ja tutkimustoiminnan kautta. Hän arvioi vanhuspalvelujen tulevaisuuden kehittämistarpeita ja toimii palvelujen kehittäjänä monialaisessa yhteistyössä muiden vanhustyön toimijoiden kanssa.
Geronomin AMK tutkinto ja koulutus rakentuvat seuraavista lukukausittain etenevistä opintokokonaisuuksista ja osaamisalueista:
Gerontologinen osaaminen 30 op
Vanhuspalvelujen perusteet 30 op
Hyvä vanheneminen 30 op
Kotona asumisen tukeminen 30 op
Vanhustyön kehittäminen 30 op
Moniammatillinen vanhustyö 30 op
Geronomin ammatillisuuden syventyminen 30 op
Geronomiopiskelijan tutkiva ja kehittävä työote rakentuu työelämälähtöisessä oppimisessa ja monialaisessa yhteistyössä alan toimijoiden kanssa erilaisissa vanhustyön ympäristöissä. Opiskelijan osaaminen syvenee opintojen edetessä aloittelevasta toimijasta edistyneeseen toimijaan, siitä edelleen taitavaan toimijaan ja lopulta itsenäiseen toimijaan. Osaaminen kehittyy eri tasoille opiskeluvuosien ja opintokokonaisuuksien aikana.
Ensimmäisenä opiskeluvuotena gerontologisen osaamisen ja vanhuspalvelujen perusteiden
-opintokokonaisuuksissa opiskelijan oppimisessa painottuu aloitteleva toimija, jonka osaaminen muodostuu gerontologian perusteiden ja gerontologisen vanhustyön sekä ikäihmisen toimintakyvyn edistämisen perusteiden omaksumisesta.
Toisena vuonna hyvän vanhenemisen ja kotona asumisen tukeminen -opintokokonaisuuksissa osaaminen syvenee edistyneeseen toimijaan, joka soveltaa toiminnassaan gerontologista tietoa ja sitä osaamista, joka liittyy vanhustyöhön menetelmiin sekä ikäihmisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen ja vanhuspalveluihin.
Kolmantena vuonna vanhustyön kehittäminen ja moniammatillinen vanhustyö opintokokonaisuuksissa kehittyy taitava toimija, joka syventää palveluohjauksellista työotettaan ja hyödyntää moniammatillisen verkostotyön menetelmiä.
Neljäntenä vuonna geronomin ammatillisuuden syveneminen -opintokokonaisuudessa vahvistuu itsenäinen toimija, joka kykenee toteuttamaan, kehittämään ja johtamaan vanhuspalveluja ja työyhteisön toimintaa itsenäisesti. Hän myös osaa perustella ja analysoida asiantuntijuuttaan geronomina moniammatillisessa vanhustyössä.
Tutkinnossa oppiminen perustuu Oppijan polun tavoitteisiin, jotka ovat työelämälähtöinen oppiminen, KIT – tutkiva ja kehittävä oppiminen, elinikäinen oppiminen, monialaisuus ja kansainvälisyys. Pedagogista toimintaa ohjaavat yhteistoiminnallisen oppimisen ja projektioppimisen periaatteet. Tutkinnossa tarjotaan opintoja, jotka kehittävät verkosto-osaamista, kansainvälisyyttä, projektiosaamista, liiketoimintaosaamista, ympäristöosaamista, palveluosaamista sekä design-ajattelua.
Geronomi AMK -tutkinnon opintokokonaisuudet sisältävät opintojaksoja, jotka toteutetaan monialaisessa yhteistyössä muiden tutkinto-ohjelmien kanssa, esim. tutkinto-ohjelmien yhteiset opintojaksot, innovaatio-opinnot ja 15 op valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot. Valinnaisissa ja vapaasti valittavissa opinnoissa opiskelija voi laajentaa tutkinnon tarjoamaa osaamistaan omien tavoitteidensa mukaisesti. Opetus järjestetään soveltuvin osin projektityöskentelynä. Oppimisen lähtökohtana käytetään ammatillisista käytännöistä nousevia tilanteita ja ongelmia, joihin etsitään ratkaisuja erilaisissa työelämälähtöisissä toimintaympäristöissä ja kehittämishankkeissa.
Työelämälähtöisyys toteutuu vanhustyön erilaisissa ympäristöissä tapahtuvassa käytännön harjoittelussa (43 op) sekä opetukseen sisältyvissä projekteissa ja innovaatio-opinnoissa, joita toteutetaan yhteistyössä vanhustyön erilaisten toimijoiden ja työelämän kanssa. Projektitehtävien tavoitteet perustuvat työelämän kehittämistarpeisiin. Opiskelijat voivat suorittaa opintojaan myös Metropolia Ammattikorkeakoulun KIT-toiminnassa ja kehittämishankkeissa. Työelämän asiantuntijat toimivat opiskelijoiden harjoittelun ohjaajina sekä kumppaneina ja mentoreina työelämässä toteutuvassa opetuksessa, projekteissa ja kehittämishankkeissa.
Kansainvälisyys
Geronomiopiskelijalla on mahdollisuus opiskeluaikanaan osallistua eri tavoin kansainväliseen toimintaan. Vaihto-ohjelmien kautta opiskelija voi opiskella ulkomaisissa oppilaitoksissa tai suorittaa työelämäharjoittelun ulkomailla. Tutkinto-ohjelmassa vierailee luennoitsijoita ulkomaisista yhteistyökorkeakouluista ja opiskelijat voivat osallistua kansainvälisiin hankkeisiin. Teoriaopintojen ja harjoittelun yhteydessä opiskelija perehtyy kotikansainvälistymiseen. Englannin kielen opetus on integroitu osaksi ammatillisia opintoja.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 2021-2022 2022-2023 2023-2024 Syksy 2020 Kevät 2021 Syksy 2021 Kevät 2022 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 1. / 2020 2. / 2020 3. / 2021 4. / 2021 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2023 4. / 2023 1. / 2023 2. / 2023
SXC20S2-1001
Gerontologinen osaaminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00BU35 Oppimisen valmiudet 5
SX00BM35 Fyysinen vanheneminen 5
SX00BM34 Ikääntyminen 5
SX00BU36 Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka 5
SX00BM40 Vanhustyön ammatillisuus 5
SX00BM37 Lääketieteellisen osaamisen perusteet 5
SXC20S2-1002
Vanhuspalvelujen perusteet

(Valitaan kaikki )

30
SX00BY31 Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana 5
SX00BU37 Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet 5
SX00BM51 Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen 15
SX00BM46 Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö 5
SXC20S2-1003
Hyvä ikääntyminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00BM73 Farmakologia ja lääkehoito 5
SX00BM85 Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen 5
SX00BN10 Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä 5
SX00BM78 Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö 15
SXC20S2-1004
Kotona asumisen tukeminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00BM67 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 10
SX00BM86 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 5
SX00BM93 Ikäihminen kotiympäristössä 15
SXC20S2-1005
Vanhustyön kehittäminen

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
SX00BU39 Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen 5
SX00BU38 Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot 5
SX00EL01 Opinnäytetyön suunnittelu 5
SX00BY59 Työelämän ruotsi 5
XX00BZ88 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 5
SXC20S2-1006
Moniammatillinen vanhustyö ja valinnainen opintokokonaisuus

(Valitaan kaikki )

15
SX00BN21 Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö 10
SX00EL03 Opinnäytetyön toteutus 5
SXC20S2-1007
Geronomin ammatillisuuden syventäminen

(Valitaan kaikki )

30
SX00BN29 Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu 15
SX00BN31 Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu 5
SX00BN32 Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä 5
SX00EL04 Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen 5
SXC20S2-1008
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
Yhteensä 210 60 60 50 30 30 30 30 30 35 15 30 15 15 15 15 15 15 15 15 17.5 17.5 7.5 7.5 15 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Geronomi AMK kompetenssit (2013)

Geronomi AMK kompetenssit (vanhustyö)

Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
Oppimisen valmiudet
Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka
Lääketieteellisen osaamisen perusteet
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Farmakologia ja lääkehoito
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Gerontologinen osaaminen
Fyysinen vanheneminen
Ikääntyminen
Vanhustyön ammatillisuus
Lääketieteellisen osaamisen perusteet
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Monialainen innovaatioprojekti
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallinta osaaminen
Oppimisen valmiudet
Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Monialainen innovaatioprojekti
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Monialainen arviointiosaaminen
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Farmakologia ja lääkehoito
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Ohjausosaaminen
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö
Farmakologia ja lääkehoito
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Palvelujärjestelmäosaaminen
Vanhustyön ammatillisuus
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Ikäihminen kotiympäristössä
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Luokittelemattomat
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen

amk::amk-tutkintojen kieliopinnot

AMK-tutkintoon johtavien opintojen tavoitteena on, että tutkinnon suorittaneella on riittävä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön. (Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakoulusta 1129/2014, 4 §).

Ammatillinen englanti

Vieraan kielen kirjallinen ja suullinen taito, joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Suomi toisena kielenä
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Toinen kotimainen kieli (ruotsi)

Ruotsin kielen taito, joka julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain (424/2003) mukaan vaaditaan korkeakoulututkintoa edellyttävään virkaan kaksikielisellä virka-alueella ja joka ammatin harjoittamisen ja ammatillisen kehityksen kannalta on tarpeellinen.

Työelämän ruotsi
Luokittelemattomat
Oppimisen valmiudet
Fyysinen vanheneminen
Ikääntyminen
Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka
Vanhustyön ammatillisuus
Lääketieteellisen osaamisen perusteet
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö
Farmakologia ja lääkehoito
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Monialainen innovaatioprojekti
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot
Opinnäytetyön suunnittelu
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Opinnäytetyön toteutus
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen

RAKENNE AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) perus- ja ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) ammattitaitoa edistävää harjoittelua; 4) opinnäytetyö.

Ammattiopinnot
Fyysinen vanheneminen
Ikääntyminen
Vanhustyön ammatillisuus
Lääketieteellisen osaamisen perusteet
Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö
Farmakologia ja lääkehoito
Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen
Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia
Ikäihminen kotiympäristössä
Monialainen innovaatioprojekti
Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen
Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu
Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen
Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö
Ikäihminen kotiympäristössä
Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö
Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu
Opinnäytetyö

Ei liitettyjä opintojaksoja

Perusopinnot
Oppimisen valmiudet
Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen
Työelämän ruotsi
Suomi toisena kielenä: työelämän suomi
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SXC20S2-1001
Gerontologinen osaaminen

(Valitaan kaikki)

30
SX00BU35 Oppimisen valmiudet 5
SX00BM35 Fyysinen vanheneminen 5
SX00BM34 Ikääntyminen 5
SX00BU36 Asiantuntijaviestintä ja tietotekniikka 5
SX00BM40 Vanhustyön ammatillisuus 5
SX00BM37 Lääketieteellisen osaamisen perusteet 5
SXC20S2-1002
Vanhuspalvelujen perusteet

(Valitaan kaikki)

30
SX00BY31 Kuntoutuminen monialaisena yhteistoimintana 5
SX00BU37 Kehittämis- ja tutkimustoiminnan perusteet 5
SX00BM51 Iäkkään ihmisen toimintakyvyn tukeminen 15
SX00BM46 Vanhuspolitiikka, palvelut ja lainsäädäntö 5
SXC20S2-1003
Hyvä ikääntyminen

(Valitaan kaikki)

30
SX00BM73 Farmakologia ja lääkehoito 5
SX00BM85 Muistisairaan ihmisen päivittäisen toimintakyvyn tukeminen 5
SX00BN10 Mielenterveys, päihdetyö ja vammaisuus vanhustyössä 5
SX00BM78 Gerontologinen hoiva- ja hoitotyö 15
SXC20S2-1004
Kotona asumisen tukeminen

(Valitaan kaikki)

30
SX00BM67 Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 10
SX00BM86 Gerontologinen kuntoutus ja geronteknologia 5
SX00BM93 Ikäihminen kotiympäristössä 15
SXC20S2-1005
Vanhustyön kehittäminen

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
XX00DZ39 Monialainen innovaatioprojekti 10
SX00BU39 Hyvinvointialan yrittäjyys, johtaminen ja palvelujen tuottaminen 5
SX00BU38 Kehittämis- ja tutkimustoiminnan syventävät opinnot 5
SX00EL01 Opinnäytetyön suunnittelu 5
SX00BY59 Työelämän ruotsi 5
XX00BZ88 Suomi toisena kielenä: työelämän suomi 5
SXC20S2-1006
Moniammatillinen vanhustyö ja valinnainen opintokokonaisuus

(Valitaan kaikki)

15
SX00BN21 Palveluohjaus ja vahvistava asiakastyö 10
SX00EL03 Opinnäytetyön toteutus 5
SXC20S2-1007
Geronomin ammatillisuuden syventäminen

(Valitaan kaikki)

30
SX00BN29 Vanhustyön johtamisen ja kehittämisen harjoittelu 15
SX00BN31 Johtaminen ja vanhuspalvelujen laatu 5
SX00BN32 Geronomi ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittäjänä 5
SX00EL04 Opinnäytetyön raportointi ja julkistaminen 5
SXC20S2-1008
Valinnaiset ja vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15