Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus- ja kehittämistoiminta toimintaterapiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00EP79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annariika Anundi
  • Marianne Roivas
Ryhmät
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa.
Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähi- ja etäopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Annariikan osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä ja oppimispäiväkirja itsenäisesti.
Mariannen osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Marianne Roivas
  • Toini Harra
Ryhmät
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Toini Harra)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa.
Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähi- ja etäopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Toinin osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä ja oppimispäiväkirja itsenäisesti.
Mariannen osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annariika Anundi
  • Marianne Roivas
Vastuuopettaja

Annariika Anundi

Ryhmät
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana. Materiaali lisätään työtilaan.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, itsenäinen opiskelu, oppimistehtävät, ryhmä-ja parikeskustelut.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia, eikä korottaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä). 12-15.15.
Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähiopetusajan ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijoille

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatioissa: Annariika osuus (etä) 14.8 klo 13-14.30 ja Mariannen osuus 15.8. (etä) 12-15.15.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5). Annariikan osuus NPT: tiivistystehtävä ryhmässä (esitys 31.8 kampuksella, palautus 31.8) ja oppimispäiväkirja itsenäisesti (palautus 3.9.23). Marianne osuus: blogikirjoitus.
Tehtävänannot arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa.

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 29.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Annariika Anundi
  • Marianne Roivas
Vastuuopettaja

Annariika Anundi

Ryhmät
  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija hyödyntää toimintaterapian teoriaa, tutkimustietoa ja keinoja TKI-toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opiskelija tunnistaa toimintaterapian näkökulmasta ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämistarpeita Suomessa ja valitsee tutkimus- ja kehittämiskohteen. Opiskelija perustelee tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä valintoja. Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet ja soveltaa niitä opinnäytetyöprosessiin. Opiskelija nimeää keskeisiä hankkeiden ja tutkimusten rahoituskanavia Suomessa ja laatii rahoittajan vaatimusten mukaisen hankeidean tiimityönä. Opiskelija viestii asiantuntijana erilaisissa tutkimus- ja kehittämistehtävissä ja -ympäristöissä.

Sisältö

- Tutkimusstrategiat, -asetelmat ja -prosessit TKI-toiminnassa ja opinnäytetyössä
- Tutkimus- ja kehittämisympäristön analyysimenetelmät
- Monialainen yhteistoiminta ja verkostoyhteistyö
- TKI-toiminnan rahoituskanavat sosiaali- ja terveysalalla
- Tieteellisen kirjoittamisen perusteet
- Viestintä tutkimus- ja kehittämistehtävissä sekä projekteissa

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetuksen toteutustapa on merkitty lukujärjestykseen.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan tarkemmin opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

3 op Näyttöön perustuva terveydenhuolto (opettaja Annariika Anundi)
2 op Tutkimusviestintä (opettaja Marianne Roivas)

Aktivoiva luennot, Itsenäinen opiskelu, Oppimistehtävät, Ryhmä-ja parikeskustelut/-tehtävät

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson oppimistehtävät palautetaan orientaatiossa ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Hyväksyttyä oppimistehtävää ei voi uusia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Poissaoloihin ja korvattaviin opetuspäiviin liittyen tarkemmat tiedot opintojakson orientaatiossa 9.1.2023. Orientaatioon osallistumisella vahvistetaan opintojaksolle osallistuminen.

Sisällön jaksotus

Opettajan johdolla toteutuva opetus on merkitty lukujärjestykseen.
Ryhmätyöskentely toteutuu lähiopetusajan ulkopuolella.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa perustella toimintaansa,
- toimii ammatillisesti työyhteisössä ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja ottaa huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään ammattilaisena.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija:
- soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoperustaa sujuvasti ja monipuolisesti,
- yhdistää uusia oppimissisältöjä osaksi alan laajempia ilmiöitä,
- arvioi valitsemiaan lähteitä ja niiden käytettävyyttä sekä
- perustelee valintojaan aiemman tiedon avulla.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa vastuullisesti,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- ratkaisee erilaisia ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- perustelee esittämiään näkökulmia, arvioi toimintaansa ja toimintansa seurauksia ammatillisesti.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja osaa arvioida toimintaansa kriittisesti,
- osaa organisoida monenlaisten ryhmien toimintaa ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti, tavoitteellisesti ja huomioi turvallisuuden sekä
- kehittää itseään ammattilaisena ja tunnistaa työyhteisön kehittämistarpeita.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Hyväksytty/

Opiskelija:
- tuntee alan käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- etsii ja yhdistelee tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen sekä
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita ja
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työryhmässä alansa edustajana,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.

Hylätty/

Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei käytä alan käsitteitä tarkoituksenmukaisesti.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeistusten ja ohjauksen mukaisesti,
- ei reflektoi omaa toimintaansa.
- ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita tai suhtautuu niihin välinpitämättömästi,
- ei kykene toimimaan ryhmässä rakentavasti eikä kehitä ammatillisia taitojaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät (0-5)
Tehtävät arviointikriteereineen käydään läpi opintojakson alussa

Esitietovaatimukset

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Asiantuntijaviestintä suomeksi ja englanniksi, Terapeuttisen toiminnan perusteet, Ympäristötekijöiden vaikutus toiminnallisuuteen1, Minä toimintaterapeuttina, Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Lisätiedot

Opintojakso sisältää Toimintaterapian tutkimus- ja kehittämistoiminnan opintoja 3 op ja tutkimusviestinnän opintoja 2 op.