Skip to main content

Enabling Occupational Performance in GroupsLaajuus (5 cr)

Code: SX00EO23

Credits

5 op

Objective

Learning outcomes:
The students understand the stages of development in the group and know group dynamics as a phenomenon. The students are able to justify the use of an occupational therapy group. The students plan an occupational therapy group and train to set goals. The students are able to utilize theoretical knowledge on groups when leading an occupational therapy group. The students select and apply the activities in accordance with the group's objectives. The students recognize and are able to combine the events of the group with the theory. The students reflect on their own group leading skills.

Content

Contents:
- Planning the group
- Levels and stages of group development and phases
- Therapeutic factors in the group
- Group settings
- Group dynamics
- Group theories in occupational therapy
- Team leader tasks and roles
- Objectives of the group and individuals
- Use of activities in a group

Prerequisites

Prerequisites:
Before attending the course, the students must have competence from the following courses: Assessing Occupational Performance 2, Enabling Occupational Performance 1

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria:
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

Assessment criteria:
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

Assessment criteria:
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment criteria:
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Further information

Further information: The course includes practical work.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

14.11.2024 - 12.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

14.11-12.12.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
3.12, 5.12 ja 10.12.2024
tai
4.12, 9.12 ja 11.12.2024



Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.

Exam schedules

EXAM-tentti 14.11-25.112024 Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 28.11 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 29.11.24.
Päätöstyöpaja 12.12.2024 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio etänä 14.11 2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 48-50 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

19.09.2024 - 15.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI23K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

19.9 -15.10.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
4.10, 9.10 ja 11.10.2024
tai
4.10, 10.10 ja 14.10.2024



Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.

Exam schedules

EXAM-tentti 19.9 - 30.9. 2024 Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 1.10 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 2.10.24.
Päätöstyöpaja 15.10.2024 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio etänä 19.9.2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 38-40 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

17.04.2024 - 15.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

17.4-15.5.2024
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM-tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
2.5, 7.5 ja 13.5
tai
3.5, 8.5 ja 14.5



Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat ennen opintojakson alkua.
Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.

Exam schedules

EXAM-tentti 18-26.4.2024 Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 28.4 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 29.4.24.
Päätöstyöpaja 15.5.2024 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 17.4. 2024. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.
Vko 17-20 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

27.11.2023 - 10.12.2023

Timing

15.02.2024 - 12.03.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI22S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

15.2 - 12.3.24
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.


Muu opintojaksolla tarvittava materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
EXAM -Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä x3
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat/ lähi:
29.2, 5.3, 7.3
tai
1.3, 6.3, 8.3

Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena.
Päivät ennen opintojakson alkua. Lisäkysymyksiä mahdollisuus esittää orientaatiossa.

Exam schedules

Exam- tentti 16 - 23.2
Tarkempia ohjeita annetaan orientaatiossa.

Tehtävän= Suunnitelman palautus 26.2 klo. 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 27.2
Päätöstyöpaja 12.3 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 15.2. Osallistuminen orientaatioon on välttämätöntä.

Vko:t 8 -10 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Varaa aikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

16.11.2023 - 14.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 38

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

16.11 -14.12.23
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä ennen opetusta löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.


Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
4.12, 7.12, 11.12
tai
5.12, 8.12, 12.12

Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat opintojakson orientaatiossa.

Exam schedules

Tentti 24.11.23/ Huom! Tentti järjestelyihin voi tulla muutoksia, jos siirrymme sähköiseen tenttijärjestelmään (EXAM). Tarkempia ohjeita annetaan tarvittaessa ennen opintojakson alkua.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 29.11 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 30.11.23.
Päätöstyöpaja 14.12.23 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 16.11 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää/ välttämätöntä opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 48 - 50 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

21.09.2023 - 18.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 38

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI22K2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

16.9 - 18.10
Myllypuron kampus ja lukujärjestyksestä ennen opetusta löytyvät linkit.

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita / Terapeuttista toimintaa ryhmissä käsittelevä osuus.

Cole Marilyn. 2012. Group Dynamics in Occupational Therapy. Sivut 3-11: 7 steps (Myös muita painoksia voi hyödyntää) > 5.painos/ 2018 löytyy rajoittamattomana E-kirjana.

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot (teoria)
Työpaja x1
Tentti
Itsenäinen teorian opiskelu + työryhmä- ja parityöskentely
Ryhmän ohjaaminen käytännössä
Opettajien antama ohjaus
Oppimistehtävä: Ryhmän suunnitelma ja ryhmäkertojen suunnitelmat
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
9.10, 11.10, 16.10
tai
10.10, 12.10, 17.10

Jokainen opiskelija on varattuna edellä esitetyistä päivistä kolmena. Päivät tarkentuvat opintojakson orientaatiossa.

Exam schedules

Tentti 29.9.23/ Huom! Tentti järjestelyihin voi tulla muutoksia, jos siirrymme sähköiseen tenttijärjestelmään (EXAM). Tarkempia ohjeita annetaan tarvittaessa ennen opintojakson alkua.
Tehtävän= Suunnitelman palautus 4.10 klo 16 ja tehtävän suullinen käsittely etänä 5.10.23.
Päätöstyöpaja 19.10.23 etänä.

Tentistä järjestetään tenttipäivän lisäksi kolme uusintaa lukukauden aikana. Tämän jälkeen seuraavat tenttimahdollisuudet ovat seuraavan lukukauden puolella. Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan opintojakson orientaatiossa.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 21.9. 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää/ välttämätöntä opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 40 -42 erittäin tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Hyväksytty tentti.
2krt mukana ryhmässä
Suunnitelmatehtävän suullinen käsittely, niin että opiskelijoiden kertoman mukaan ulkopuoliselle muodostuu kuva kokonaisuudesta, jolle ryhmäkerrat rakentuvat.
Työryhmänä ryhmän suunnitelman kirjallinen palautus.
Työryhmältä 3x ryhmäkerran suunnitelman kirjallinen palautus.
Työpajaan osallistuminen.

Tarkempi informaatio orientaatiossa.

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

14.04.2023 - 12.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

17.4-12.5.2023

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita

Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot
Työpaja
Tentti
Itsenäinen opiskelu
Ryhmän ohjaus käytännössä
Opettajan antama ohjaus
Oppimistehtävä
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
2.5, 4.5 ja 9.5
3.5, 5.5 ja 10.5
Jokainen opiskelija on varattuna kolmena lähipäivänä ja päivät tarkentuvat opintojakson alkupuolella.

Exam schedules

Tentti 24.4.2023
Tehtävän palautus 27.4 klo 16 ja suullinen tehtävän palautus etänä 28.4.2023
Päätös työpaja 12.5.2023 etänä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 14.4. 2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 16 itsenäistä teorian opiskelua
Vkot 17, 18 ja 19 tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Ryhmänohjaus ja suunnittelu
Tentti suoritettu hyväksytysti,

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

15.02.2023 - 16.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 20

Degree programmes
  • Occupational Therapy
Teachers
  • Sanna Piikki
  • Akvaliina Lacho
Teacher in charge

Sanna Piikki

Groups
  • SXI21S2
    Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää ryhmän kehitysvaiheet ja tuntee ryhmädynamiikan ilmiönä. Opiskelija osaa perustella toimintaterapiaryhmän käyttöä. Opiskelija suunnittelee toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Opiskelija osaa hyödyntää ryhmiin liittyvää teoriatietoa ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Opiskelija valitsee ja soveltaa toimintaa ryhmän tavoitteiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa ja osaa yhdistää ryhmän tapahtumia teoriaan. Opiskelija reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.

Content

- Ryhmän suunnittelu
- Ryhmän kehitykselliset tasot ja vaiheet
- Ryhmän terapeuttiset tekijät
- Ryhmän puitteet
- Ryhmädynamiikka
- Toimintaterapian ryhmäteoriat
- Ryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
- Ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
- Toiminnan käyttö ryhmässä

Location and time

15.2-16.3.2023

Materials

Tenttimateriaalina: Hautala, T. - Hämäläinen, T. & Mäkelä, L. & Rusi-Pyykönen, M. 2011. Toiminnan voimaa. Toimintaterapia käytännössä Helsinki: Edita
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Etä- lähiluennot
Työpaja
Tentti
Itsenäinen opiskelu
Ryhmän ohjaus käytännössä
Opettajan antama ohjaus
Oppimistehtävä
Vertaistyöskentely

Employer connections

Ryhmänohjausajat lähi:
7.3, 9.3 ja 14.3
8.3, 10.3 ja 15.3
Jokainen opiskelija on varattuna kolmena lähipäivänä ja päivät tarkentuvat opintojakson alkupuolella.

Exam schedules

Tentti etänä ma 27.2.2023
Tehtävän palautus 2.3 klo 16 ja suullinen tehtävän palautus etänä 3.3. 2023
Päätös työpaja 16.3 etänä.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Orientaatio 15.2.2023. Osallistuminen orientaatioon on erittäin tärkeää opintojakson suorittamisen kannalta.
Vko 8 itsenäistä teorian opiskelua
Vkot 9, 10 ja 11 tiivistä ryhmä- ja parityöskentelyä. Työskentely vaatii yhteistä suunnitteluaikaa.

Content scheduling

Katso lukujärjestys.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment criteria, good (3)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii yhteistyössä niin asiakkaiden kuin muidenkin kumppanien kanssa. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa aihepiiriin liittyvää teoriatietoa oman ryhmän suunnittelussa ja asettaa ryhmälle tavoitteita. Opiskelija argumentoi tekemiään valintoja. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija osaa toimia ryhmän ohjaajan tehtäviä hyödyntäen ja tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia ryhmään. Opiskelijan osaa joiltakin osin soveltaa opintojaksolla esitettyä tietoperustaa oman ryhmänsä asiakkaiden hyväksi. Opiskelija tunnistaa omaa osaamistaan ryhmän ohjaukseen liittyen.

Assessment criteria, excellent (5)

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija toimii aktiivisesti ja innovatiivisesti yhteistyössä ryhmäläisten ja muiden kumppaneiden kanssa. Opiskelija ymmärtää ryhmälle asetettavien tavoitteiden merkityksen terapeuttisen ryhmän näkökulmasta. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää aihepiiriin liittyvää teoriatietoa ryhmän suunnittelussa sekä asiakkaan tavoitteiden saavuttamisen tukena. Opiskelija toimii ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija mukauttaa omaa toimintaansa ryhmän ohjaajana ja hyödyntää terapeuttista toimintaa niin, että ohjaajuuden ja toiminnan avulla voidaan tukea tavoitteiden saavuttamista. Opiskelija toimii joustavasti yhteistyössä argumentoiden valintojaan oman alansa tietoperustasta. Opiskelija tunnistaa omia kehittämiskohteita ja vahvuuksia ja pyrkii haastamaan itseään aktiivisesti kohti uutta osaamista.

Assessment criteria, approved/failed

Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Opiskelija pyrkii toiminnassaan yhteistyöhön asiakkaiden ja muiden kumppanien kanssa. Opiskelija osaa määritellä aihepiiriin liittyvät käsitteet ja tunnistaa ryhmän ohjaajan tehtävät. Opiskelija osaa toimia ryhmiä ohjatessaan turvallisesti, luotettavasti ja ammattieettisiä ohjeita noudattaen. Opiskelija hyödyntää opintojaksolla esitettyä tietoperustaa ryhmän suunnitelman tukena. Opiskelija pyrkii kehittämään omia taitojaan ryhmän ohjaajana.

Assessment methods and criteria

Ryhmänohjaus ja suunnittelu
Tentti suoritettu hyväksytysti,

Prerequisites

Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavilta opintojaksoilta: Toiminnallisuuden arviointi 2, Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1

Further information

Opintojakso sisältää käytännön työskentelyä.