Skip to main content

Occupational and Community Health CareLaajuus (5 cr)

Code: SX00BP01

Credits

5 op

Objective

Students
- are familiar with the main processes of occupational health care and can implement them to meet the needs of changing working life
- can apply regulations on occupational health care and strategic programmes
- follow the practices of good occupational health care and ethical guidelines
- can evaluate resources related to work, working conditions, employees and unfavourable, burdening factors as well as make suggestions on improving or removing the harmful factors and developing work
- can carry out health examinations and tests on exposure to external agents and work ability
- can implement nursing in occupational health care
- are familiar with the central work-related illnesses and occupational diseases and can evaluate their significance to employee’s health, work ability and functional capacity
- are able to utilize multiprofessionalism and multiple expertise in work groups and networks in occupational health cooperation
- can justify their actions based on evidence and evaluate the effectiveness of occupational health care in cooperation with other professionals and experts.

Content

Service system and main processes of occupational health care
Legislation on occupational health care, strategies and compensation practices
Ethical principles on good occupational health care practices and occupational health care
Evaluation of health-related circumstances in the workplace, factors affecting occupational health care, factors maintaining welfare in work environments and communities, unfavourable exposure to external agents, risk factors/dangerous situations
Health promotion of work environment and work community, follow-up and evaluation of welfare at work in collaboration with other actors, workplace surveys, risk evaluation, action plan in occupational health care
Health examinations of employees in different phases of their career
Young employees, unemployed, partially disabled employees
Central work-related illnesses and occupational diseases
Early intervention on work ability; functional models of early intervention; work ability negotiations, rehabilitation paths
Providing information, consultation and training
Occupational health care with focus on non-institutional health care
Work psychology
Medical studies: occupational medicine/ occupational diseases

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level and expert are used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 22.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Sanna Garam
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa työterveyshuollon ydinprosessit ja osaa toteuttaa niitä muuttuvaa työelämää vastaaviksi
- osaa soveltaa työterveyshuoltoa ohjaavia säädöksiä ja strategiaohjelmia
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyviä voimavaroja ja epäedullisesti kuormittavia tekijöitä ja tehdä toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi
- osaa toteuttaa altiste- ja työkykyperusteisia terveystarkastuksia
- osaa toteuttaa sairaanhoitoa työterveyshuollossa
- osaa keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta ja moniasiantuntijuutta toimiessaan työryhmissä ja verkostoissa työterveysyhteistyössä
- osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvasti ja arvioida yhteistyössä muiden ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden kanssa työterveyshuollon vaikuttavuutta.

Content

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset, korvauskäytäntö
Hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työterveyshuollon eettiset periaatteet
Terveydellisten olosuhteiden arviointi työssä; työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työympäristöjen ja -yhteisöjen hyvinvointia ylläpitävät tekijät, epäedullisesti kuormittavat altisteet, vaaratekijät
Työympäristön ja -yhteisön terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta ja arviointi eri toimijoiden yhteistyönä; työpaikkaselvitys,
riskinarviointi, työterveyshuollon toimintasuunnitelma
Työikäisen terveystarkastukset työuran eri vaiheissa
Nuoret työntekijät, työttömät ja osatyökykyiset
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työkyvyn varhainen tuki; varhaisen tuen toimintamallit; työkykyneuvottelu, kuntoutuspolut
Tietojen anto, ohjaus ja neuvonta (Tano –toiminta)
Työterveyspainotteinen avosairaanhoito
Työpsykologia
Lääketieteelliset opinnot: Työlääketiede/ammattitaudit

Location and time

Opintojakso toteutuu syksy 2023 (aikataulut tarkentuvat myöhemmin, tunnit toteutuvat zoom-luentoina).

Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite. Orientaatito totetuu zoom-luentoina
Opintojaksoon sisältyy:

1 op Työlääketiede; Työlääketiede ja ammattitaudit 6t (toteutuu x1 lukuvuodessa; seuraavan kerran syksyllä 2023) (aikataulut tarkentuvat myöhemmin), Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t, läsnäolovelvollisuus (oppimispäiväkirja)

Materials

Uitti (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)
Martimo, Uitti, Antti-Poika (toim.) 2018. Työstä terveyttä. (Duodecim; verkkokirja)
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)

Työlääketiede:
Oksa Panu, Palo Lea, Saalo Anja, Jolanki Riitta, Mäkinen Ilpo, Virtanen Simo. 2014. Ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt. Työterveyslaitos

Muu käsiteltävä/esille tuleva materiaali tarkentuu opintojakson alussa

Teaching methods

Zoom-luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätehtävä + seminaariesitys

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Seminaarityö ryhmissä (aikataulu tarkentuu myöhemmin)

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä

Työterveyshuolto 4 op 108h:
Orientaatio 4h
Aktivoiva luento 24h
Oppimistehtävät 34t
Itsenäinen työskentely seminaaritehtävään 37h
Seminaari 8h

Lääkelaskut: 1h ryhmä SXQ23K2



Työlääketiede: 1 op = 27 t
Ennakkotehtävä 8t
Lähiopetus 28t
Oppimispäiväkirja 7t

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltävät teemat:
1. Hyvään työterveyshuoltotoimintaan orientoituminen (Lakiperusta, toiminnan toteutumista ohjaavat säädökset)
2. Työn vaikutus terveyteen; Voimavara- ja vaaratekijöiden tunnistaminen ja kuormituksen tasaaminen; Työpaikkaselvitys ja siinä käytettävät menetelmät. Toimintasuunnitelma.
3. Työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen (Terveystarkastukset, Tietojen antaminen, ohjaus ja neuvonta, Työlähtöinen sairaanhoito, Työkyvyn tuki ja varhainen välittäminen)
4. Hyvä työterveyshuoltotoiminta, laatu ja vaikuttavuus

Työlääketiede:
Riskinarvio, työpaikkaselvitys, määräaikaiset terveystarkastukset moniammatillisena yhteistyönä
Työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Sairaanhoitokäytännöt työterveyshuollossa; sairastavuustilastointi ja -raportointi

Further information

Opintojakson orientaatiotunti on pakollinen. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan orientaatioon, on siitä ilmoitettava opettajalle erikseen.

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen 5op tulee olla suoritettuna ennen toteutuksen alkamista.
Teoriaopintojen suorittaminen on edellytys työterveyshuollon harjoitteluun osallistumiselle.

Työterveyshuollon (4op) lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus.

1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

4 op Työterveyshuollon lähi- verkko-opetustunneilla läsnäolovelvollisuus:
1x Yksilötehtävä Hyväksytty/Hylätty
Seminaarityö 0-5
Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty SXQ23K2


1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% +oppimispäiväkirja luennoista

Metropolian yleiset arviointikriteerit kts. opetussuunnitelma liitteet osaamisen arviointikehikko Omassa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 31.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Sanna Garam
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- osaa työterveyshuollon ydinprosessit ja osaa toteuttaa niitä muuttuvaa työelämää vastaaviksi
- osaa soveltaa työterveyshuoltoa ohjaavia säädöksiä ja strategiaohjelmia
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyviä voimavaroja ja epäedullisesti kuormittavia tekijöitä ja tehdä toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi
- osaa toteuttaa altiste- ja työkykyperusteisia terveystarkastuksia
- osaa toteuttaa sairaanhoitoa työterveyshuollossa
- osaa keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta ja moniasiantuntijuutta toimiessaan työryhmissä ja verkostoissa työterveysyhteistyössä
- osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvasti ja arvioida yhteistyössä muiden ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden kanssa työterveyshuollon vaikuttavuutta.

Content

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset, korvauskäytäntö
Hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työterveyshuollon eettiset periaatteet
Terveydellisten olosuhteiden arviointi työssä; työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työympäristöjen ja -yhteisöjen hyvinvointia ylläpitävät tekijät, epäedullisesti kuormittavat altisteet, vaaratekijät
Työympäristön ja -yhteisön terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta ja arviointi eri toimijoiden yhteistyönä; työpaikkaselvitys,
riskinarviointi, työterveyshuollon toimintasuunnitelma
Työikäisen terveystarkastukset työuran eri vaiheissa
Nuoret työntekijät, työttömät ja osatyökykyiset
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työkyvyn varhainen tuki; varhaisen tuen toimintamallit; työkykyneuvottelu, kuntoutuspolut
Tietojen anto, ohjaus ja neuvonta (Tano –toiminta)
Työterveyspainotteinen avosairaanhoito
Työpsykologia
Lääketieteelliset opinnot: Työlääketiede/ammattitaudit

Location and time

Opintojakso toteutuu kevät 2023 (aikataulut tarkentuvat myöhemmin, tunnit toteutuvat zoom-luentoina).
Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite. Orientaatito totetuu zoom-luentoina
Opintojaksoon sisältyy:
1 op Työlääketiede; Työlääketiede ja ammattitaudit 6t (toteutuu x1 lukuvuodessa; seuraavan kerran syksyllä 2023) (aikataulut tarkentuvat myöhemmin), Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t, läsnäolovelvollisuus (oppimispäiväkirja)

Materials

Uitti (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)
Martimo, Uitti, Antti-Poika (toim.) 2018. Työstä terveyttä. (Duodecim; verkkokirja)
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)

Työlääketiede:
Oksa Panu, Palo Lea, Saalo Anja, Jolanki Riitta, Mäkinen Ilpo, Virtanen Simo. 2014. Ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt. Työterveyslaitos

Muu käsiteltävä/esille tuleva materiaali tarkentuu opintojakson alussa

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Zoom-luennot
Yksilötehtävät
Ryhmätehtävä + seminaari

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Seminaarityö ryhmissä (aikataulu tarkentuu myöhemmin)

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä
Työterveyshuolto 4 op 108h:
Ennakkotehtävä 4h
Orientaatio 4h
Aktivoiva luento 24h
Oppimistehtävät 30t
Itsenäinen työskentely seminaaritehtävään 32h
Seminaari 8h



Työlääketiede: 1 op = 27 t
Ennakkotehtävä 8t
Lähiopetus 28t
Oppimispäiväkirja 7t

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltävät teemat:
1. Hyvään työterveyshuoltotoimintaan orientoituminen (Lakiperusta, toiminnan toteutumista ohjaavat säädökset)
2. Työn vaikutus terveyteen; Voimavara- ja vaaratekijöiden tunnistaminen ja kuormituksen tasaaminen; Työpaikkaselvitys ja siinä käytettävät menetelmät. Toimintasuunnitelma.
3. Työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen (Terveystarkastukset, Tietojen antaminen, ohjaus ja neuvonta, Työlähtöinen sairaanhoito, Työkyvyn tuki ja varhainen välittäminen)
4. Hyvä työterveyshuoltotoiminta, laatu ja vaikuttavuus

Työlääketiede:
Riskinarvio, työpaikkaselvitys, määräaikaiset terveystarkastukset moniammatillisena yhteistyönä
Työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Sairaanhoitokäytännöt työterveyshuollossa; sairastavuustilastointi ja -raportointi

Further information

Opintojakson orientaatiotunti on pakollinen. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan orientaatioon, on siitä ilmoitettava opettajalle erikseen.

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen 5op tulee olla suoritettuna ennen toteutuksen alkamista.
Teoriaopintojen suorittaminen on edellytys työterveyshuollon harjoitteluun osallistumiselle.

Työterveyshuollon (4op) lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

1 x Ennakkotehtävä hyväksytty
1 x Oppimispäiväkirja hyväksytty
Seminaarityö 0-5
Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty

Työterveyshuollon (4op) lähi- verkko-opetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Metropolian yleiset arviointikriteerit kts. opetussuunnitelma liitteet osaamisen arviointikehikko Omassa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 17.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Sanna Garam
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa työterveyshuollon ydinprosessit ja osaa toteuttaa niitä muuttuvaa työelämää vastaaviksi
- osaa soveltaa työterveyshuoltoa ohjaavia säädöksiä ja strategiaohjelmia
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyviä voimavaroja ja epäedullisesti kuormittavia tekijöitä ja tehdä toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi
- osaa toteuttaa altiste- ja työkykyperusteisia terveystarkastuksia
- osaa toteuttaa sairaanhoitoa työterveyshuollossa
- osaa keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta ja moniasiantuntijuutta toimiessaan työryhmissä ja verkostoissa työterveysyhteistyössä
- osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvasti ja arvioida yhteistyössä muiden ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden kanssa työterveyshuollon vaikuttavuutta.

Content

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset, korvauskäytäntö
Hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työterveyshuollon eettiset periaatteet
Terveydellisten olosuhteiden arviointi työssä; työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työympäristöjen ja -yhteisöjen hyvinvointia ylläpitävät tekijät, epäedullisesti kuormittavat altisteet, vaaratekijät
Työympäristön ja -yhteisön terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta ja arviointi eri toimijoiden yhteistyönä; työpaikkaselvitys,
riskinarviointi, työterveyshuollon toimintasuunnitelma
Työikäisen terveystarkastukset työuran eri vaiheissa
Nuoret työntekijät, työttömät ja osatyökykyiset
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työkyvyn varhainen tuki; varhaisen tuen toimintamallit; työkykyneuvottelu, kuntoutuspolut
Tietojen anto, ohjaus ja neuvonta (Tano –toiminta)
Työterveyspainotteinen avosairaanhoito
Työpsykologia
Lääketieteelliset opinnot: Työlääketiede/ammattitaudit

Location and time

Opintojakso toteutuu 15.8.-30.09.2022, tunnit lukujärjestyksessä zoom-luentoina.
Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite. Orientaatito totetuu zoom-luentoina
Opintojaksoon sisältyy:
1 op Työlääketiede; Työlääketiede ja ammattitaudit 6t (toteutuu x1 lukuvuodessa; seuraavan kerran syksyllä 2022, aikataulu tarkentuu myöhemmin), Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t, läsnäolovelvollisuu (aikataulut tarkentuvat myöhemmin) (oppimispäiväkirja)

Materials

Uitti (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)
Martimo, Uitti, Antti-Poika (toim.) 2018. Työstä terveyttä. (Duodecim; verkkokirja)
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)

Työlääketiede:
Oksa Panu, Palo Lea, Saalo Anja, Jolanki Riitta, Mäkinen Ilpo, Virtanen Simo. 2014. Ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt. Työterveyslaitos

Muu käsiteltävä/esille tuleva materiaali tarkentuu opintojakson alussa

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Aktivoiva luento Zoom-luentona
Harjoitustehtävät
Moodletyöskentely
Lähiopetus Zoom-luentoina

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Seminaarityö ryhmissä 21.9..2022

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä
Työterveyshuolto 4 op 108h:
Ennakkotehtävä 4h
Orientaatio 4h
Aktivoiva luento 24h
Oppimistehtävät 30t
Itsenäinen työskentely seminaaritehtävään 32h
Seminaari 8h



Työlääketiede: 1 op = 27 t
Ennakkotehtävä 8t
Lähiopetus 28t
Oppimispäiväkirja 7t

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltävät teemat:
1. Hyvään työterveyshuoltotoimintaan orientoituminen (Lakiperusta, toiminnan toteutumista ohjaavat säädökset)
2. Työn vaikutus terveyteen; Voimavara- ja vaaratekijöiden tunnistaminen ja kuormituksen tasaaminen; Työpaikkaselvitys ja siinä käytettävät menetelmät. Toimintasuunnitelma.
3. Työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen (Terveystarkastukset, Tietojen antaminen, ohjaus ja neuvonta, Työlähtöinen sairaanhoito, Työkyvyn tuki ja varhainen välittäminen)
4. Hyvä työterveyshuoltotoiminta, laatu ja vaikuttavuus

Työlääketiede:
Riskinarvio, työpaikkaselvitys, määräaikaiset terveystarkastukset moniammatillisena yhteistyönä
Työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Sairaanhoitokäytännöt työterveyshuollossa; sairastavuustilastointi ja -raportointi

Further information

Opintojakson orientaatiotunti on pakollinen. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan orientaatioon, on siitä ilmoitettava opettajalle erikseen.

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen 5op tulee olla suoritettuna ennen toteutuksen alkamista.
Teoriaopintojen suorittaminen on edellytys työterveyshuollon harjoitteluun osallistumiselle.

Työterveyshuollon (4op) lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

1 x Ennakkotehtävä hyväksytty
1 x Oppimispäiväkirja hyväksytty
Seminaarityö 0-5
Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty

Työterveyshuollon (4op) lähi- verkko-opetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Metropolian yleiset arviointikriteerit kts. opetussuunnitelma liitteet osaamisen arviointikehikko Omassa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 18.02.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Henna Hertell
  • Sanna Garam
  • Jukka Oksanen
  • Luennoitsija Terveysala
Teacher in charge

Henna Hertell

Groups
  • SXQ18S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa työterveyshuollon ydinprosessit ja osaa toteuttaa niitä muuttuvaa työelämää vastaaviksi
- osaa soveltaa työterveyshuoltoa ohjaavia säädöksiä ja strategiaohjelmia
- osaa toimia hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa arvioida työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyviä voimavaroja ja epäedullisesti kuormittavia tekijöitä ja tehdä toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi
- osaa toteuttaa altiste- ja työkykyperusteisia terveystarkastuksia
- osaa toteuttaa sairaanhoitoa työterveyshuollossa
- osaa keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle
- osaa hyödyntää moniammatillisuutta ja moniasiantuntijuutta toimiessaan työryhmissä ja verkostoissa työterveysyhteistyössä
- osaa perustella toimintaansa näyttöön perustuvasti ja arvioida yhteistyössä muiden ammattihenkilöiden ja asiantuntijoiden kanssa työterveyshuollon vaikuttavuutta.

Content

Työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit
Työterveyshuoltoa ja työturvallisuutta koskeva keskeinen lainsäädäntö, linjaukset, korvauskäytäntö
Hyvän työterveyshuoltokäytännön ja työterveyshuollon eettiset periaatteet
Terveydellisten olosuhteiden arviointi työssä; työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät, työympäristöjen ja -yhteisöjen hyvinvointia ylläpitävät tekijät, epäedullisesti kuormittavat altisteet, vaaratekijät
Työympäristön ja -yhteisön terveyden edistäminen ja työhyvinvoinnin seuranta ja arviointi eri toimijoiden yhteistyönä; työpaikkaselvitys,
riskinarviointi, työterveyshuollon toimintasuunnitelma
Työikäisen terveystarkastukset työuran eri vaiheissa
Nuoret työntekijät, työttömät ja osatyökykyiset
Keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Työkyvyn varhainen tuki; varhaisen tuen toimintamallit; työkykyneuvottelu, kuntoutuspolut
Tietojen anto, ohjaus ja neuvonta (Tano –toiminta)
Työterveyspainotteinen avosairaanhoito
Työpsykologia
Lääketieteelliset opinnot: Työlääketiede/ammattitaudit

Location and time

Opintojakso toteutuu 10.1.-18.02.2022, tunnit lukujärjestyksessä zoom-luentoina.
Opintojakson orientaatio, läsnäolovelvoite. Orientaatito totetuu zoom-luentoina
Opintojaksoon sisältyy:
1 op Työlääketiede; Työlääketiede ja ammattitaudit 6t (toteutuu x1 lukuvuodessa; seuraavan kerran syksyllä 2022), Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t, läsnäolovelvollisuus (oppimispäiväkirja)

Materials

Uitti (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)
Martimo, Uitti, Antti-Poika (toim.) 2018. Työstä terveyttä. (Duodecim; verkkokirja)
Altistelähtöinen työterveysseuranta. 2020. Työterveyslaitos. (Duodecim; verkkokirja)

Työlääketiede:
Oksa Panu, Palo Lea, Saalo Anja, Jolanki Riitta, Mäkinen Ilpo, Virtanen Simo. 2014. Ammattitaudit ja ammattitautiepäilyt. Työterveyslaitos

Muu käsiteltävä/esille tuleva materiaali tarkentuu opintojakson alussa

Teaching methods

Ennakkotehtävä
Aktivoiva luento Zoom-luentona
Harjoitustehtävät
Moodletyöskentely
Lähiopetus Zoom-luentoina

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opintojakson orientaatiotunnilla. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Seminaarityö ryhmissä 3.2.2022

International connections

-

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5op = 135h opiskelijan työtä
Työterveyshuolto 4 op 108h:
Ennakkotehtävä 4h
Orientaatio 4h
Aktivoiva luento 24h
Oppimistehtävät 30t
Itsenäinen työskentely seminaaritehtävään 32h
Seminaari 8h



Työlääketiede: 1 op = 27 t
Ennakkotehtävä 8t
Lähiopetus 28t
Oppimispäiväkirja 7t

Content scheduling

Opintojaksolla käsiteltävät teemat:
1. Hyvään työterveyshuoltotoimintaan orientoituminen (Lakiperusta, toiminnan toteutumista ohjaavat säädökset)
2. Työn vaikutus terveyteen; Voimavara- ja vaaratekijöiden tunnistaminen ja kuormituksen tasaaminen; Työpaikkaselvitys ja siinä käytettävät menetelmät. Toimintasuunnitelma.
3. Työ- ja toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen (Terveystarkastukset, Tietojen antaminen, ohjaus ja neuvonta, Työlähtöinen sairaanhoito, Työkyvyn tuki ja varhainen välittäminen)
4. Hyvä työterveyshuoltotoiminta, laatu ja vaikuttavuus

Työlääketiede:
Riskinarvio, työpaikkaselvitys, määräaikaiset terveystarkastukset moniammatillisena yhteistyönä
Työperäiset sairaudet ja ammattitaudit
Sairaanhoitokäytännöt työterveyshuollossa; sairastavuustilastointi ja -raportointi

Further information

Opintojakson orientaatiotunti on pakollinen. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä orientaatiossa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan orientaatioon, on siitä ilmoitettava opettajalle erikseen.

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen 5op tulee olla suoritettuna ennen toteutuksen alkamista.
Teoriaopintojen suorittaminen on edellytys työterveyshuollon harjoitteluun osallistumiselle.

Työterveyshuollon (4op) lähiopetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

1 x Ennakkotehtävä hyväksytty
1 x Oppimispäiväkirja hyväksytty
Seminaarityö 0-5
Lääkelaskut Hyväksytty/Hylätty

Työterveyshuollon (4op) lähi- verkko-opetustunneilla läsnäolovelvollisuus 70%.
1 op Työlääketiede; Työlääketiede + ammattitaudit 6t, Työpsykologia 4t, Työergonomia 4t; kaikissa osissa läsnäolovelvollisuus 100% (+oppimispäiväkirja)

Metropolian yleiset arviointikriteerit kts. opetussuunnitelma liitteet osaamisen arviointikehikko Omassa.