Skip to main content

Public Health Nursing of Schoolchildren and Young PeopleLaajuus (5 cr)

Code: SX00BO99

Credits

5 op

Objective

Students
- can carry out health examinations and screenings of school-age children and young people in different age groups
- can identify the need for individual support and provide help as well as refer a school-age child or young person to further treatment
- can apply the methods of health promotion in a client-oriented way
- can apply cultural competence and outreach work to public health nursing of schoolchildren and young people
- can work in the multi-actor operating environment of schools and student health service
- can promote the health of school and student communities and environment
- can act in crisis situations of the school community
- can implement work to prevent infectious diseases in the school and student communities
- are familiar with the prevention of accidents and first aid in school and student communities
- understand the significance of social media to the promotion of health and the significance of social media as a provider and exploiter of resources.

Content

Operating environments of schools and student health care
Health examinations and screenings of school-age children and young people in different age groups
Resources and participation of school-age children, young people and families in health promotion
Content and work methods of health promotion in school and student health care
Promotion of healthy nutrition in school and student health care
Promotion of sexual and reproductive health
Promotion of mental health
Prevention of substance abuse
Prevention of accidents, first aid and treatment
Prevention of infectious diseases and vaccinating
Healthy and safe school and study environment
Schoolchildren and students with diverse cultural backgrounds and their public health nursing
Prevention, detection and actions in crisis situations
Multi-actor approach to pupil and student care
Outreach work in school and student health
Social media and health and welfare
Medical studies: infectious diseases, sexually transmitted diseases

Assessment criteria, satisfactory (1)

Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level and expert are used.

Assessment criteria, approved/failed

Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 22.09.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anna O'Sullivan
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Content

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Location and time

Aktivoivat luennot, simulaatio, laboraatio ja vierailijoiden luennot tulevat lukujärjestykseen.

Opintojakson orientaatio
Laboraatio, läsnäolovelvoite
Simulaatio, läsnäolo
Luennot

Materials

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Neuko- tietokanta
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Aktivoivat luennot kampuksella ja Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio, läsnäolo kampuksella
Simulaatio, läsnäolo kampuksella
Lääkelaskut, kampuksella
Tentti: ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Seksuaalisuus ja ehkäisyn aloitus, vieraileva luennoitsija: Leena Väisälä (toteutunut keväällä 2023)
Muut luennot: tarkentuu lähempänä ajankohtaa


Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentit:
- ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto, numeraalinen arviointi

-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan joko kampuksella tai etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.

International connections

-

Completion alternatives

-Ei valinnaisia suorituksia

Student workload

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t

Content scheduling

Lähiopetuskerrat pääsääntöisesti kampuksella
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio kampuksella: ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, kasvun seuranta, läsnäolovelvoite
Lääkelaskut ja mahdollinen uusintakoe
Simulaatio, läsnäolovelvoite
Moodle -tehtävät
Vierailevat luennoitsijat, läsnäolovelvoite

Further information

Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä, ellei opiskelijan HOPSissa ole toisin sovittu.

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.


HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Tentti: ryhmätyönä toteutettava oppimispäiväkirjan yhteenveto, tentin arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Uusintatentti yksilötenttinä uusintatenttitilaisuudessa ilman materiaaleja
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio, laboraatio, simulaatio läsnäolovelvoite

Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä aiheista ja toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät sovitut tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen opettajan kanssa.
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

09.01.2023 - 17.02.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anna O'Sullivan
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Objective

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Content

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Location and time

Aktivoivat luennot, simulaatio, laboraatio ja vierailijoiden luennot tulevat lukujärjestykseen.

Opintojakson orientaatio
Laboraatio, läsnäolovelvoite
Simulaatio, läsnäolo
Luennot

Materials

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Neuko- tietokanta
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Aktivoivat luennot kampuksella ja Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio, läsnäolo kampuksella
Simulaatio, läsnäolo kampuksella
Lääkelaskut, kampuksella
Tenttinä oppimispäiväkirja /tehtävä
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Seksuaalisuus ja ehkäisyn aloitus, vieraileva luennoitsija: Leena Väisälä


Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentit:
-Oppimispäiväkirja tai tehtävä ryhmätyönä
-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan joko kampuksella tai etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.

International connections

-

Completion alternatives

-Ei valinnaisia suorituksia

Student workload

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t

Content scheduling

Lähiopetus kampuksella ja etänä
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, läsnäolovelvoite kampuksella
Lääkelaskut ja mahdollinen uusintakoe
Simulaatio, läsnäolo
Moodle -tehtävät
Vierailevat luennoitsijat, läsnäolovelvoite

Further information

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.

HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Tenttinä opppimispäiväkirja tai tehtävä, joka tehdään pari-/ryhmätyönä ja jonka arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite

Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 23.09.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anna O'Sullivan
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ19K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, päivä
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Objective

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Content

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Location and time

Aktivoivat luennot ja vierailijoiden luennot ovat lukujärjestyksessä.

Opintojakson orientaatio.
Laboraatio, läsnäolovelvoite.
Simulaatio, läsnäolo.
Luennot.

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12

Materials

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Neuko- tietokanta
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Teaching methods

Aktivoivat luennot, kampuksella ja Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio, läsnäolo kampuksella
Simulaatio, läsnäolo kampuksella
Lääkelaskut, kampuksella
Tenttinä oppimispäiväkirja ryhmätyönä
Ravitsemustieteen luennot: Merja Lahdenperä
Mahdolliset vierailevat luennoitsijat
Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12, Zoom.


Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentit:
-Oppimispäiväkirja, joka tehdään ryhmätyönä. Tenttimateriaali on Moodlessa.
-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan joko kampuksella tai etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.

International connections

-

Completion alternatives

-Ei valinnaisia suorituksia

Student workload

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t

Content scheduling

Lähiopetus kampuksella ja etänä
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi, näkö ja kuulo, läsnäolovelvoite kampuksella
Lääkelaskut ja mahdollinen uusintakoe
Simulaatio, läsnäolo
Moodlet -tehtävät
Vierailevat luennoitsijat, läsnäolovelvoite

Further information

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.

HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Tenttinä opppimispäiväkirja tai tehtävä, joka tehdään pari-/ryhmätyönä ja jonka arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite

Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 20.02.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Health Care

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Public Health Nursing
Teachers
  • Maria Kauppinen
  • Merja Lahdenperä
  • Luennoitsija Terveysala
  • Anna O'Sullivan
Teacher in charge

Maria Kauppinen

Groups
  • SXQ18S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija
- osaa toteuttaa kouluikäisen ja nuoren terveystarkastuksia ja seulontatutkimuksia nuoren eri ikäkausina
- osaa tunnistaa yksilöllisen tuen tarpeen ja tukea sekä ohjata tarvittaessa kouluikäisen ja nuoren jatkohoitoon
- osaa soveltaa terveyttä edistäviä työmenetelmiä asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa kulttuurista osaamista ja etsivää työtä kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyössä
- osaa toimia monitoimijaisessa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristössä
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveyden edistämiseksi
- osaa toimia kouluyhteisön kriisitilanteissa
- osaa toteuttaa tartuntatauteja ehkäisevää työtä koulu- ja opiskeluyhteisöissä
- osaa tapaturmien ehkäisyn ja ensiavun koulu- ja opiskeluyhteisössä
- ymmärtää sosiaalisen median merkityksen terveyden edistämisessä ja sen merkityksen voimavaroja vahvistavana ja niitä kuluttavana tekijänä.

Content

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon toimintaympäristö
Kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset ja seulontatutkimukset eri ikäkausina
Kouluikäisen, nuoren ja perheen voimavarat ja osallisuus terveyden edistämisessä
Terveyden edistämisen sisällöt ja työmenetelmät koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Terveellisen ravitsemuksen edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistäminen
Ehkäisevä päihdetyö
Tapaturmien ehkäisy, ensiapu ja hoito
Tartuntatautien ehkäisy ja rokottaminen
Koulu- ja opiskeluympäristön terveellisyys ja turvallisuus
Kulttuuritaustaltaan erilaisten koululaisten ja opiskelijoiden terveydenhoitajatyö
Kriisitilanteiden ehkäisy, tunnistaminen ja toiminta kriisitilanteissa
Oppilas- ja opiskelijahuolto ja monitoimijainen työskentely
Etsivä työ koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Sosiaalinen media ja terveys ja hyvinvointi
Lääketieteelliset opinnot: Tartuntataudit, sukupuolitaudit

Location and time

Aktivoivat luennot ja vierailijoiden luennot ovat lukujärjestyksessä.
Opintojakson orientaatio.
Laboraatio, läsnäolovelvoite.
Simulaatio, läsnäolo.
Luennot.

Materials

Opintojakson materiaali:
- Luennot
- Moodle- materiaali
Opetusmateriaali- ja oppimispäiväkirjan materiaali:
- Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta 338/2011
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.)2019: Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. Ohjaus 2/2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
- Opiskeluterveydenhuollon opas 2020, s 11-100
- Uusi soveltamisohje oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädännön toteuttamisen tueksi. Kuntainfo 13a/2015. STM.
- Lääkelaskut Moodlessa

Teaching methods

Aktivoivat luennot, Zoomissa
Moodle-työskentely
Laboraatio X1, läsnäolo koululla
Simulaatio, läsnäolo koululla
Lääkelaskut
Tenttinä oppimispäiväkirja pari-/ryhmätyönä
Ravitsemustieteen luennot, Merja Lahdenperä

Huom. Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentit:
-Oppimispäiväkirja, joka tehdään pari-/ryhmätyönä. Ks. oppimispäiväkirjan materiaali: kohdasta oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus. Oppimispäiväkirjan materiaalina myös itsenäinen työskentely.
-Lääkelaskut:
Opintojakson lääkelaskutentti (45min) toteutetaan etätenttinä (Zoom) kameravalvottuna vilpin
estämiseksi. Osallistuminen etätenttiin katsotaan suostumukseksi kameravalvontaan, jolloin
opettaja edellyttää kamera- ja ääniyhteyttä.
Etätenttiä ei tallenneta. Etävalvotun etätentin sijaan opiskelija voi suorittaa tentin kampuksella
opettajan ohjeiden mukaisesti.
Etätenttiin osallistuja voi säätää verkkokokoustyövälineen asetuksista itselleen
taustakuvan ja/tai poistaa kotoaan kameravalvonnan näköpiiristä yksityiselämänsä piiriin kuuluvia asioita. Etätentin valvojan on nähtävä tenttiin osallistuva selkeästi koko tentin teon ajan.
Henkilötietojen käsittelytavasta: Metropolian opiskelija- ja opintotietorekisterin
tietosuojaseloste. Dokumentissa määritellään henkilötietojen käsittelytavat.

International connections

-

Completion alternatives

-Ei valinnaisia suorituksia

Student workload

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, josta lähiopetus 31 t (teoria, laboraatio, simulaatio, luennot), itsenäinen opiskelu 104 t

Content scheduling

Lähiopetus etänä
Orientaatioluento, läsnäolovelvoite!
Laboraatio , läsnäolovelvoite
Lääkelaskut
Simulaatio, läsnäolo
Laboraatio mm. ryhdin seulonta ja skolioosi
Moodletehtävät
Lääkelaskujen uusintakoe
Raskauden ehkäisy-luento, läsnäolovelvoite

Further information

Opiskelijalla on suorittanut hyväksytysti ennen opintojakson alkua:
- Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakso

Lisäksi suositeltavaa, että opiskelija on suorittanut Lasten ja perheiden terveydenhoitajatyön -opintojakson, jossa on suoritettu seulonnat.

HUOM: opintojaksoon liittyvät lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuna ja laboraatiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen harjoittelua

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan
kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei
sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitäopettajalle etukäteen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt tai asiantuntija.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Assessment methods and criteria

Tenttinä opppimispäiväkirja, joka tehdään pari-/ryhmätyönä ja jonka arvosanasta tulee opintojakson arvosana (0-5)
Lääkelaskut, hyväksytty
Moodle-tehtävät, hyväksytty
Orientaatio ja laboraatio, läsnäolovelvoite

Läsnäolo luennoilla:
Osallistuminen luennoille (min 70%). Lisäksi tunnilla käsiteltävistä toiminnallisista menetelmistä poissaolijat tekevät tehtävät Moodlessa, sovitaan erikseen
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.