Work Methods of Health Promotion and VaccinationsLaajuus (5 cr)
Code: SX00BO67
Credits
5 op
Objective
Students
- can explain premises of health promotion in public health nurses’ work.
- understand questions related to ethics and legal aspects when applying health promotion methods and vaccinations
- can apply evidence-based health promotion methods to promote the health of individuals, families, groups, communities and population in a client-oriented way
- know how to implement and evaluate health communication and develop their health communication competence
- are familiar with the connection between international and social changes to environment and health as well as take into consideration various factors promoting and threatening health
- can apply national and international rules and regulations to their work preventing and treating communicable diseases
- can plan, implement and evaluate the vaccination of clients of all ages, travellers and immigrants as well as apply vaccination programme individually
- rely their vaccinating on evidence-based knowledge and can evaluate and develop their vaccination competence.
Content
Promotion and prevention in the work of public health nurses
Professional identity of public health nurses
Functional models and work methods of health promotion in the health promotion of individuals, families, groups, communities and population
Client education of groups related to current national health challenges
Information and communication technology in public health nursing
Health communication and marketing
Legislation and operating system of environmental health care
Global, national and local environmental factors promoting and threatening health
Environmental responsibility, sustainable development and health protection
Evaluation methods of environmental health
Prevention of communicable diseases and laws and regulations related to it
Prevalence of communicable diseases and their follow-up
The most common health risks of travellers and communicable diseases
Vaccinating travellers and vaccination plans
Vaccinations of immigrants
Ethical questions on vaccinations
Development process of vaccines and monitoring practices
Assessment criteria, satisfactory (1)
Evaluating competences
evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Assessment criteria, approved/failed
Student
- can search for professional knowledge regarding a single issue
- is familiar with the professional knowledge base of the field
- distinguishes informal information from research knowledge
- can act in individual professional situations according to instruction
- aims to act in a client-oriented way
- proves to have adequate skills to act in professional situations
- is familiar with the ethical principles of the field
- can work as a member of a work group
- is able to evaluate personal strengths and development needs.
Enrollment
28.11.2022 - 31.01.2023
Timing
23.01.2023 - 31.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
Teacher in charge
Maria Kauppinen
Groups
-
SXQ23K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.
Content
Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet
Location and time
Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Materials
Oppimismateriaali:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely
Employer connections
Ei
Exam schedules
Terveyden edistämisen työmenetelmät- numeraalisesti arvioitava seminaariryhmätyö
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.
International connections
Ei
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Further information
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl
Numeraalisesti arvioitava ryhmätehtävä Terveyden edistämisen työmenetelmät K1-K5
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
15.08.2022 - 04.11.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Maria Kauppinen
- Tiina Ahti
Teacher in charge
Maria Kauppinen
Groups
-
SXQ20K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.
Content
Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet
Location and time
Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Materials
Oppimis- ja tenttikirjallisuus tarkentuvat lähempänä opetuksen ajakohtaa.
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely
Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12, Zoom.
Employer connections
Ei
Exam schedules
Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto: ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: marraskuu ja joulukuu 2022.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.
International connections
Ei
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Further information
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Enrollment
29.11.2021 - 30.01.2022
Timing
24.01.2022 - 30.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Tiina Ahti
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ22K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op
Objective
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.
Content
Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet
Location and time
Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Materials
Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely
Employer connections
Ei
Exam schedules
Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.
International connections
Ei
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Further information
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
10.01.2022 - 01.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Tiina Ahti
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ19S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.
Content
Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet
Location and time
Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Materials
Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely
Employer connections
Ei
Exam schedules
Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.
International connections
Ei
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Further information
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen