Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00BO67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
Vastuuopettaja

Maria Kauppinen

Ryhmät
  • SXQ23K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Aika ja paikka

Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Oppimismateriaali:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Terveyden edistämisen työmenetelmät- numeraalisesti arvioitava seminaariryhmätyö


Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti

Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl

Numeraalisesti arvioitava ryhmätehtävä Terveyden edistämisen työmenetelmät K1-K5
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.


Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 04.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
Vastuuopettaja

Maria Kauppinen

Ryhmät
  • SXQ20K1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Aika ja paikka

Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Oppimis- ja tenttikirjallisuus tarkentuvat lähempänä opetuksen ajakohtaa.
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Näkökulmia terveydenhoitajan uramahdollisuuksiin -webinaari terveydenhoitajaopiskelijoille 7.9.2022, klo 9-12, Zoom.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Terveyden edistämisen työmenetelmät sekä kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto: ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: marraskuu ja joulukuu 2022.
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 30.01.2022

Ajoitus

24.01.2022 - 30.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
Vastuuopettaja

Henna Hertell

Ryhmät
  • SXQ22K2
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma, monimuoto, 90 op

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Aika ja paikka

Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 01.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henna Hertell
  • Maria Kauppinen
  • Tiina Ahti
  • Hanna Vatanen
Vastuuopettaja

Henna Hertell

Ryhmät
  • SXQ19S1
    Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.

Sisältö

Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet

Aika ja paikka

Orientaatio: merkitty lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: tenttiin tulevat kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodletehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen Moodle

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Terveyden edistämisen työmenetelmät ryhmätentti.
Uusintatentti on yksilötentti.
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Uusintatentit: toukokuu ja kesäkuu 2022
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.

Kansainvälisyys

Ei

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät: hyv/ täyd/ hyl
Ryhmätentti: Terveyden edistämisen työmenetelmät ja kulttuurilähtöinen th työ T1-K5
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Moodle -tehtävä: Ympäristöterveyden edistäminen