Extensive oral health careLaajuus (5 cr)
Code: SX00EF63
Credits
5 op
Objective
- have an insight of oral hygienist’s job description and possibilities in working life
- organize, implement and develop the independent oral health care in various oral health care environments
- are able to describe their patient’s course of treatment and special features of the care in the patient seminar
Content
Oral hygienist as an expert in various work environments
Practical training in working life:
Practical training of oral health care in specialized health care, care of mentally disabled, mental health rehabilitation, dental company or private practice.
Patient seminar
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for advanced / expert level are applied.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Content
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Location and time
Syksy 2024
Materials
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Teaching methods
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Itsenäiset moodle- tehtävät laaja-alaiseen harjoitteluun liittyen.
Employer connections
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Exam schedules
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
International connections
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Completion alternatives
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Student workload
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
Further information
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Assessment methods and criteria
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Teachers
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP21K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Content
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Location and time
KEVÄT 2024
Materials
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Teaching methods
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Itsenäiset moodle- tehtävät laaja-alaiseen harjoitteluun liittyen.
Employer connections
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Exam schedules
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
International connections
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Completion alternatives
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Student workload
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
Further information
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Assessment methods and criteria
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Enrollment
02.05.2023 - 26.05.2023
Timing
01.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Luennoitsija Terveysala
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP20S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
-saa käsityksen suuhygienistin laaja-alaisesta työnkuvasta ja mahdollisuuksista työelämässä
-organisoi, toteuttaa ja kehittää itsenäistä suun terveydenhoitotyötä erilaisissa suun terveydenhoidon toimintaympäristöissä
-osaa kuvata hoidossaan olleen potilaan hoidon kulun ja erityispiireet potilasseminaarissa
Content
Suuhygienisti asiantuntijana erilaisissa työympäristöissä
Työelämäharjoittelu:
Suun terveydenhoitotyön harjoittelu erikoissairaanhoidossa, kehitysvammahuollossa, mielenterveyskuntoutuksessa, dentaalialan yrityksessä tai yksityisvastaanotolla
Potilasseminaari
Location and time
SYKSY 2023
Materials
Opettajan osoittama ajankohtainen kirjallisuus.
Harjoittelun lomakkeet.
Teaching methods
Teoriaopinnot edeltävät jokaista harjoittelujaksoa ja potilasseminaaria ja ne valmistavat opiskelijaa harjoitteluun.
Osa 1: Harjoittelun info, läsnäolovelvoite. Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä esim. dentaalialan yrityksissä.
Osa 2: Potilasseminaarit (päivän kestävä n. 8h kontaktissa pidettävä) on aktiivinen keskustelupäivä, jossa ennalta määritetyt opponoitsijat kyseenalaistavat potilastapauksia harjoitellen ammatillista argumentointia potilaan terveystiedoista, hoidon kulusta, ylläpitohoitovälistä ja kliiniseen hoitoon liittyvistä asioista.
Jokainen opiskelija valmistelee esityksen omasta laajemmasta kirjallisesta tehtävästä ja esittää sen yleisölle.
Yleisössä mukana aina nuorempi opiskelijaryhmä.
Employer connections
Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä: Yhteistyökumppaneihin on yhteydessä opintojakson vastaava opettaja.
- HUS (pääkaupunkiseutu)
- Helsingin kaupunki
- Oral (pääkaupunkiseutu)
- Plusterveys (pääkaupunkiseutu)
- Mehiläinen (pääkaupinkiseutu)
- Pihlajalinna (pääkaupunkiseutu)
- Plandent
- Hammasväline
Exam schedules
Harjoittelun raportti, joka palautetaan määräaikaan mennessä. Hyv/täydennettävä.
International connections
Opintojaksolle voi osallistua vaihto-opiskelijoita
Mahdollinen kv-yhteistyö
Completion alternatives
Opiskelija voi hyväksi lukea syventävän työelämäharjoittelun 2 viikkoa (37t. x 2).
Opiskelija on tehnyt ahot-hakemuksen tutorille ennen opintojakson alkua. Hyväksiluvun edellytyksenä on suuhygienistin työstä ansaittu todistus ja opiskelijan oma reflektio, jotka ovat anomuksen liitteinä. Ahotin tulee täyttää harjoittelun kriteerit.
Muu harkinnanvarainen ahotointi.
Opintojen mahdollinen nopeuttaminen edellyttää kaikista aikaisemmista opintojaksoista vähintään arvosanaa H3.
Aikaisemmat opintojaksot, kliininen harjoittelu sekä taitopajan opinnot ja osaamisen näytöt tulee olla suoritettu ennen seuraavia opintojaksoja.
Opintojaksoilla edetään opetussuunnitelman mukaisessa järjestyksessä.
Opintojen nopeuttamisesta tulee ensin keskustella oman uraohjaajan kanssa, henkilökohtaisesta opintopolusta tehdään sopimus sopimuspankkiin.
Student workload
4 op Työelämäharjoittelu: erikoissairaanhoidossa tai yksityissektorilla tai muussa opiskelijan työelämään siirtymistä tukevissa harjoitteluympäristöissä 37t/vko (2 viikkoa) ja kirjallinen harj. raportti + raportin kirjoittaminen. Yht.74t
1 op Potilasseminaarit ja valmistelu potilastapaukseen, 26t
Potilasseminaaripotilas valitaan itsenäisen kliiniseltä harjoittelujaksolta. Potilaan tulee olla sellainen, jonka hoitoa on tehnyt enemmän kun yhden hoitokäynnin. Potilasseminaarin kriteerit käydään läpi toteutuksen orientaatiossa.
Further information
Opintojaksolle voi osallistua jos edelliset opinnot ovat väh. H3 tasolla suoritettu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Oppimistehtävät tulee palauttaa määräaikaan mennessä. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt tai asiantuntija.
Assessment methods and criteria
KLIINISEN HARJOITTELUN ARVIOINTIA
Hyväksytyn suorituksen saamiseksi seuraavien asioiden tulee toteutua:
Aktiivinen läsnäolo koulun ulkopuolella toteutuvassa työelämäharjoittelussa:
Aseptinen toiminta
Kliininen osaaminen
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
Potilasasiakirjamerkintöjen huolellinen kirjaaminen
Tuntimäärä 37t x 2 oltava täynnä. Harj. lomakkeet tulee vastaavalta opettajalta (tuntiseuranta, osaamisen arviointi)
Potilasseminaarit:
Arviointi 0-5
ESITYKSESSÄ
- esityksen selkeys ja esittäminen,
- asiantuntijuus, potilaan valinta ja perustelut sille
- miten oma oppiminen on tuotu esille,
- ajassa pysyminen,
- yleisön huomiointi ja miten johdat
asiantuntevaa dialogia.
KIRJALLINEN OSUUS
• Kuvata terveyden edistämisen malli tai teoria, miten
sovelsit sitä potilaan hoidossa.
• Potilaan esitiedot (sairaudet,
lääkitykset,) kerro tarkkaan niiden merkitys potilaan
suun terveydelle, tuo tutkimuksia tai aiheeseen
liittyvää kirjallisuutta vahvistamaan sanomaasi.
• Kuvaa suun terveyden nykytila ja omahoidon
välineet sillä hetkellä.
• Miten tilanne muuttui ja mitä olivat sen edistävät ja
estävät tekijät?
• Mitä itse opit ja mikä jäi päällimmäisenä mieleen
tapauksesta?
• Kuinka perehdyit potilaan ravitsemuskysymyksiin?