Customer in social and health careLaajuus (5 cr)
Code: SX00EB60
Credits
5 op
Objective
- understand the meaning of customer insight in social and health services
- take into account the active role of the customer as the user and developer of services and the impact of customer experience
- understand the central principles of service business, such as
• the concept of freedom of choice in social and health services
• the importance of profiling in the development and production of services
• the possibilities of service design in the productization of services
-are able to evaluate customer experience and make use of it in developing services
- master customer service, guidance and teaching in different contexts as working method belonging to their profession (in Finnish and Swedish)
- are able to plan, implement and evaluate guidance and teaching in a customer-oriented manner in Finnish and Swedish in cooperation with other experts
- are able to use existing customer-oriented guiding and teaching material in Finnish and Swedish, and produce new.
- are able to guide patients to use appropriate social and health care services
- achieve verbal and written skills required by the legislation of universities of applied sciences (1129/2014, 7 §) in another domestic language (Swedish or Finnish as a second language) required for work in their field.
- are able to communicate in Swedish both verbally and in writing in the working environment of their field and as a member of a multidisciplinary work community taking ethically into account different actors (in Finland and in the Nordic countries)
OR in Finnish (S2) in Finland, taking into account the cultural and linguistic premises from those participating in communication situation.
Content
Customer insight and customer experience
Customer as an operator: encountering and hearing the customer, different needs, profiling and customer groups
Freedom of choice as a customer opportunity
Service design in planning customer experience
Affirmation of good customer experience at critical points in the multi-professional service chain
Customer service and patient guidance and teaching
Guidance and teaching process: assessment, planning, implementation (methods, forms and contents), evaluation and recording
Use of customer service, guidance and teaching materials in a customer-oriented and goal-oriented manner
Swedish (alternatively Finnish as a second language)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for beginner/advanced level are applied.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Teacher in charge
Maria Mstoi
Groups
-
SXP24K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Syksy 2023
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 17.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Maria Mstoi
- Juha Ainoa
- Anne Lipasti
Teacher in charge
Maria Mstoi
Groups
-
SXP23S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Syksy 2023
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
21.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Teacher in charge
Saila Pakarinen
Groups
-
SXP23K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Syksy 2023
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
21.08.2023 - 22.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Maria Mstoi
- Anne Lipasti
Teacher in charge
Saila Pakarinen
Groups
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Syksy 2023
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =81t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Mstoi:
Maria Mstoi: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Anne Lipasti: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
10.01.2023 - 12.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Emma Salomaa
- Maria Mstoi
Teacher in charge
Maria Mstoi
Groups
-
SXP22S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Kevät 2023
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Osallistuminen kulttuurihyvinvoinnin tapahtumaan 5.10.2022
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Namoyan:
Maria Namoyan: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Emma Salomaa: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
15.08.2022 - 26.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Maria Mstoi
- Asta Kantola
Teacher in charge
Maria Mstoi
Groups
-
SXP22K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Syksy 2022
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Osallistuminen kulttuurihyvinvoinnin tapahtumaan 5.10.2022
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja: Maria Namoyan:
Maria Namoyan: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Gunilla Blom: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
10.01.2022 - 13.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Svenska
- Finnish
Seats
0 - 28
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Ulla Marjosola
- Gunilla Blom
- Anne Lipasti
Teacher in charge
Ulla Marjosola
Groups
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
-Sisäistää asiakasymmärryksen merkityksen sote palveluissa
-Huomioi asiakkaan aktiivisen roolin palvelujen käyttäjänä ja kehittäjänä sekä asiakaskokemuksen vaikutukset
-Ymmärtää palveluliiketoiminnan keskeiset periaatteet, kuten valinnanvapauden käsitteen sotepalveluissa ja profiloinnin merkityksen palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa sekä palvelumuotoilun mahdollisuudet palveluiden tuotteistamisessa
-Osaa arvioida asiakaskokemusta ja hyödyntää asiakaskokemusta palveluiden kehittämisessä
- hallitsee asiakaspalvelun, ohjauksen ja opetuksen ammattiinsa kuuluvana työmenetelmänä eri konteksteissa (suomen ja ruotsin kielellä)
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen ja ruotsin kielellä yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- osaa käyttää asiakaslähtöisesti olemassa olevaa sekä tuottaa uutta suomen- ja ruotsinkielistä opetus- ja ohjausmateriaalia
- osaa ohjata potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita
-saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
-osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia.
Content
Asiakasymmärrys ja asiakaskokemus
Asiakas toimijana: asiakkaan kohtaaminen ja kuuleminen, erilaiset tarpeet, profilointi ja asiakasryhmät
Valinnanvapaus asiakkaan mahdollisuutena
Palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Hyvän asiakaskokemuksen vahvistaminen moniammatillisen palveluketjun kriittisissä pisteissä
Asiakaspalvelu sekä potilaan ohjaus ja opetus
Ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus (menetelmät, muodot ja sisällöt), arviointi ja kirjaaminen
Asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti
Ruotsi (vaihtoehtoisesti Suomi toisena kielenä)
Location and time
Kevät 2022
Materials
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Asiakaspalvelu ja ohjaus: DUODECIM oppiportti:
Asiakaspalvelu terveydenhuollossa+ muut materiaalit ilmoitetaan moodlessa ja itsenäinen tiedonhaku
Ruotsi: Ilmoitetaan opintojakson Oman työtilassa
Teaching methods
Verkko-opetus-ja opiskelu
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Employer connections
Asiakaspalvelun- ja ohjauksen työelämäharjoittelu HyMy-kylän asiakaspalvelussa.
Exam schedules
Ilmoitetaan erikseen
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
Asiakaspalvelu ja ohjaus: 2 op= 54t
Ruotsi/suomi: 3 op =82t
- jos opiskelijan koulusivistyskieli on ruotsi: suomi
- jos opiskelija ei ole aiemmin opiskellut ruotsia: suomi
Content scheduling
Teoria
Tehtävät ja tentit
Harjoittelu
Further information
Opintojakson vastuuopettaja:
Ulla Marjosola: Asiakaspalvelu ja ohjaus sekä palvelumuotoilu asiakaskokemuksen suunnittelussa
Gunilla Blom: ruotsi
Orientaatiotunneille osallistuminen on edellytys opintojaksolle osallistumiseen.
Opiskelija esittää mahdolliset AHOT-päätökset vastuuopettajalle sähköpostilla.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opiskelijalla on pakollinen läsnäolo seuraavissa opetuksissa: Orientaatio
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija tai edistynyt.
Assessment methods and criteria
Kirjallisia ja suullisia tehtäviä
Asiakaspalvelu ja ohjaus: arvioidaan hyväksytty, täydennettävä
Ruotsi: suullinen ja kirjallinen taito erikseen asteikolla 1-5, suullinen esitys, kirjallinen tentti
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.