Promoting Health and Working Capacity in OsteopathyLaajuus (5 cr)
Course unit code: SX00GJ49
General information
- Credits
- 5 cr
- Institution
- Metropolia
Objective
The student considers the meaning of health and working capacity, as well as the factors affecting these, in the context of osteopathy. The student is able to explain how promoting health is a socially multidimensional and multidisciplinary phenomenon and continuous process that gives people increased and better control over their health. The student can apply the health-promotion knowledge base to their personal health during their studies.
The student interacts with the client professionally, respectfully and empathically using a work approach that promotes health. The student reviews factors affecting the client’s health through a motivating dialogue. The student is aware of the different roles when serving clients and engages in client-centred and dialogue-based interaction with the client.
The student’s palpation is sensitive and anatomically precise. The student examines and manipulates the joints and tissue of the cervical spine, thorax, hip and limbs using manual osteopathic techniques. The student examines and treats the hip area and its movement using osteopathic techniques.
The student recognises the indications and contraindications for osteopathic techniques used on these areas of the body, and can explain the impact mechanisms of the techniques while applying scientific knowledge.
The student can create a self-treatment plan for the client that promotes health and working capacity, and they can prepare the plan together with the client, utilising osteopathic principles and models. The student is able to justify the self-treatment plan with client-centred arguments and using scientific knowledge. The student is able to utilise problem-solving structures and methods in guidance and advisory work. The student is able to provide specific and safe verbal, visual and tactile guidance.
Content
Importance of health and working capacity in osteopathic medicine
Salutogenesis and theories of health
Promoting health at the level of the individual in the osteopath’s profession through guidance and treatment
Osteopathic principles and approaches as a support for promoting health and working capacity
Biopsychosocial approach
Importance of nutrition, sleep and rest for health and wellbeing
Osteopathic examination and treatment of the spine
Examination and treatment of the hip area
Osteopathic examination and treatment of the limbs
Examination routines for different parts of the body and manual osteopathic techniques
Guidance and advice that promotes the client’s health and autonomy
Health recommendations and recommended exercises for bone health
Qualifications
Evaluation of functional ability, Person-centered approach and the significance of touch in osteopathy, Anatomy and physiology knowledge base
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.