Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu kliininen harjoittelu 4Laajuus (10 op)

Opintojakson tunnus: SX00GF49

Opintojakson perustiedot


Laajuus
10 op
Korkeakoulu
Metropolia

Osaamistavoitteet

Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, oirekuvan analysoinnissa, erotusdiagnostiikassa, kliinisessä päättelyssä ja hoidossa. Opiskelija kertoo tiivistetysti asiakastapauksesta. Opiskelija tekee osteopaattisen diagnoosin ja hoitoon liittyviä päätöksiä itsenäisesti tiedostaen omat osaamisensa rajat. Opiskelija kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen.

Opiskelija arvioi omaa työtään ja osaamistaan sekä tarvittaessa pystyy muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tehdä hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa. Opiskelija hankkii, käsittelee ja arvioi työhönsä liittyvää tietoa kriittisesti.

Opiskelija luo henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimii oman alan asiantuntijana verkostoissa. Opiskelija suunnittelee Sote-palvelua eri ympäristöissä. Opiskelija omaa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon. Opiskelija toimii asiakastyössä traumatietoisesti. Opiskelija ottaa huomioon moninaisuuden ja monikulttuurisuuden vuorovaikutuksessa. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadun- ja riskien hallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen.

Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn ja harjaantuu viestimään kansainvälisissä yhteyksissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Opiskelija tutustuu sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen muotoihin ja tunnistaa niihin liittyviä mahdollisuuksia sekä haasteita.?Opiskelija tiedostaa eettisyyden ja saavutettavuuden periaatteita digitaalisissa palveluissa. Opiskelija ymmärtää työntekijän vastuun tietosuojaan ja- turvaan liittyen digitaalisissa palveluissa.

Opiskelija osoittaa nämä osaamistavoitteet kliinisessä loppukokeessa.

Sisältö

Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit
Erotusdiagnostiiikka
Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus
Vastaanottotoiminta
Markkinointi, myynti ja asiakashankinta
Ammatilliset vuorovaikutustaidot kotimaisella sekä englannin kielellä
Englanninkielinen potilaskertomus ja kansainvälisyystaidot
Teoriatentti ja käytännön asiakaslopputentti
Laadun- ja riskien hallinta
Moniammatillinen ongelmanratkaisu ja systeemiajattelu
Digitaaliset palvelut sosiaali- ja terveysalalla.
Eettisyys ja saavutettavuus digitaalisissa palveluissa.
Tietosuojan ja -turvan merkitys digitaalisissa palveluissa.

Esitietovaatimukset

Ohjattu kliininen harjoittelu 1, Nestedynamiikan merkitys osteopaattisessa käytännössä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelijaratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa · kehittää itseään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa


AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa
·Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti
· Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti


AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
· Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta
· Opiskelija uo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi

AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti
· Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot

EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikkoa, asiantuntija

Siirry alkuun