Terveyden edistäminen osteopatiassa läpi elinkaarenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: SX00GF42
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Korkeakoulu
- Metropolia
Osaamistavoitteet
Opiskelija edistää eri elämäntilanteissa olevien ja eri sairauksien kanssa elävien ihmisten terveyttä yhteistyössä heidän kanssaan. Opiskelija integroi eri osteopaattisia lähestymistapoja osteopaattiset periaatteet huomioiden. Opiskelija soveltaa eri osteopaattisia manuaalisia lähestymistapoja ja tekniikoita yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan. Opiskelija soveltaa monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa. Opiskelija integroi tarkkaa toiminnallista anatomiaa osteopaattisen käsittelyn suunnitteluun ja toteutukseen asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Opiskelija ottaa huomioon ihmisiä erilaisissa elämänvaiheissa ja –tilanteissa.
Opiskelija osaa integroida eri osteopaattisia lähestymistapoja osteopaattisia periaatteita huomioiden, soveltaa eri osteopaattisia manuaalisia tekniikoita yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan, integroida monipuolisesti osteopaattisia periaatteita hoitotilanteessa. Opiskelija osaa integroida tarkkaa toiminnallista anatomiaa osteopaattisen käsittelyn suunnitteluun ja toteutukseen asiakkaan tarpeiden mukaisesti. opiskeilja ottaa huomioon ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa.
Osteopaatti raskaana olevan tai synnyttäneen naisen tukena
Raskaana olevan tai synnyttänen naisen haastattelu, osteopaattinen tutkiminen ja hoito. Opiskelija tunnistaa raskauteen liittyvät fysiologiset ja toiminnalliset muutokset ja osaa integroida tietämystään osaksi osteopaattista hoitoa. Opiskelija ymmärtää raskausajan kulun ja hormonaaliset muutokset. Opiskelija tunnistaa raskausaikaan liittyvät mahdolliset haasteet ja biopsykososiaalisen kuormituksen sekä toimii dialogisessa vuorovaikutuksessa raskaana olevan kanssa.
Osteopaatti lapsen terveyden tukena
Opiskelija ymmärtää vauvojen ja kasvuikäisten lasten osteopaattisen tutkimisen ja hoidon lähtökohdat ja perusteet. Opiskelija tunnistaa tilanteet, joissa ohjata perhe toiselle terveydenhuollon ammattilaiselle.
Osteopaatti urheilukentällä ja sen ulkopuolella
Opiskelija ymmärtää urheiluun liittyvät vaatimukset ja soveltaa aiempaa osaamistaan urheilupiiriin. Opiskelija tunnistaa erilaiset kuormituksen tekijät ja ymmärtää palautumisen merkityksen ja adapataatiokykyyn vaikuttavat tekijät, soveltaen näitä anamneesiin, kliiniseen tutkimiseen, hoitosuunnitelmaan, neuvontaan sekä ohjaukseen.
Sisältö
Osteopaattina raskaana olevan tukena
Raskaana olevan hormonaaliset ja fysiologiset muutokset
Raskaana olevan tyypilliset toiminnalliset häiriöt
Lantionpohjan syventävä toiminnallinen anatomia
Lasten osteopatian perusteet
Osteopaattina urheilukentällä ja sen ulkopuolella
Kuormituksen tekijät, adaptaatiokyky ja palautuminen
Urheilijan toimintahäiriöt frontaali-, horisontaali- ja transversaalitasossa
Osteopaatti työikäisen ihmisen tukena
Osteopaattina ikäihmisen tukena
Liikunta ja sairaudet. Liikkujan varotoimenpiteet
Eri elämänvaiheessa olevien terveyden tukeminen
Esitietovaatimukset
Autonomisen hermoston merkitys osteopaattisessa käytännössä, Nestekierron merkitys osteopaattisessa käytännössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelijaratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään
Arviointikriteerit, hyvä (3)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää kriittisesti näyttöön perustuvaa tietoa
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa
·Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija toimii ammattialansa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöään
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osoittaa ammattialan tietoperustan hallinnan ja soveltaa sitä asiantuntevasti
· Opiskelija etsii itsenäisesti ammattialansa kansainvälistä, näyttöön perustuvaa tietoa, käyttää ja arvioi sitä kriittisesti
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan ennakoiden ja pystyy itsenäiseen päätöksentekoon erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
· Opiskelija ottaa vastuun asiakkaan/potilaan terveydenhuollon hoito- ja palveluprosessin kokonaisuudesta
· Opiskelija uo innovatiivisia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija kehittää alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija kehittää ammattialansa toimintaa asiantuntijana monialaisissa ryhmissä ja projekteissa yhteistyössä kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija toimii tavoitteellisesti, itseään ja työelämää kehittävästi
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
HYLÄTTY
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija arvostaa ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa riittämättömästi
· Opiskelija perustelee toimintaansa riittämättömästi
AMMATILLINEN TAITO JA TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei osaa toimia riittävän asiakaslähtöisesti
· Opiskelija omaa riittämättömät ammatillisen päätöksenteon taidot
EETTISYYS, YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija omaa riittämättömät valmiudet ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen