Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksiLaajuus (10 op)
Tunnus: SX00EC89
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
18.03.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 32
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Suska Veltheim
- Marja Miettinen
- Mikko Palasvirta
- Tarja Friman
- Kaisa Rajakylä
Vastuuopettaja
Suska Veltheim
Ryhmät
-
SXJ24K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Aika ja paikka
Ajanjakso
Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla. Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Oppimateriaalit
Friman, Kuparinen,Lehto &Liikanen2021: Laboratoriotutkimusten näytteenotto. Otavan kirjapaino.Keuruu.
Riski 2019. EKG-rekisteröinti. Otavan kirjapaino. Keuruu.
Materiaalit Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
ZOOM yhteydellä. Luentoja ei tallenneta. Verkkoluennoilla tulee olla myös oma mikrofoni.
Yksilö/paritehtävät
Laboraatio-opetus; Laboraatiotunneille oma tietokone , tabletti tai puhelin mukaan.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Videoituja luentoja ei saa levittää eteenpäin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset yhteistyöt työelämän kanssa.
Lopputentti, tehtävät ja laboraatiot tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakoson varsinainen tentti on
Kaksi uusintakertaa.
1. uusinta ja korotustentti
2. uusinta XXXXX
Muita uusintoja ei ole.Jos uusintaan ei osallistu, menettää uusintakerran. Jos tentistä ei pääse läpi annetuilla uusintakerroilla, tulee opintojaksolle osallistua kokonaisuudessaan uudelleen. Opintojakson arvosanan korotusta voi yrittää kerran, ensimmäisen uusintakerran yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia opiskelijan työtä
Teoria, laboraatiot, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutuksen opettajat:
Jaana Anttila Preanalytiikka (opintojakson vastuuopettaja )
Suska Veltheim Preanalytiikka
Emma Salomaa Englanti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuminen tulee tehdä ilmoittautumisaikana. Jälki-ilmoittautumisia ei huomioida. Opintojaksolle voi ilmoittautua päiväryhmän opiskelijat. Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisisistä opetusjärjestelyistä/opetuksen erityisjärjestelyistä, hänen tulee ilmoittaa siitä ja tarpeestaan opintojakson vastuuopettajalle viimeistään opintojakson alussa.
HUOM! Huomioi opintojakson vaadittavat edeltävät opinnot. Seuraavat edeltävät opinnot tulee olla suoritettu (suoritusmerkintä opintorekisterissä):
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Kliiniset hoitotoimet, Asiakaspalvelu
xxxx.xxxx.2023 opintojakson orientaatio/alkuinfo on pakollinen.Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Laboraatiot ovat pakollisia. Opiskelija valmistautuu laboraatio-opetukseen etukäteismateriaalien ja tehtävien avulla. Asianmukainen vaatetus laboraatioihin.Muutokset lukujärjestyksessä ovat mahdollisia.
Ilmoittautumisten hyväksymisen periaatteet
- ensin hyväksytään ne opiskelijat, jotka kuuluvat siihen ryhmään, jolle toteutus on suunnattu
- toiseksi hyväksytään nopeuttajat, mikäli opintojaksolla on paikkoja
- mahdolliset muut hyväksymismenettelytavat.
Tentit ja tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi mennä Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1:een.
Mikäli toteutuksella olevia tehtäviä/suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päästös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä."
Englannin tunneilla pakollinen läsnäolo.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Pisteytettävät tuntitehtävät
Opintojakson lopussa kokoava lopputentti (H-5)
Vertaisarviointi
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä.Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa (poislukien englanti) ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Englanti:
Englannin arvosana perustuu suulliseen paritenttiin sekä tuntitehtäviin, eikä sen korottaminen siksi ole mahdollista. Mahdollisesta uusinnasta hylätyn arvosanan yhteydessä sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.08.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 21.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Emma Salomaa
- Suska Veltheim
- Heidi Malava
- Marja Miettinen
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Ryhmät
-
SXJ23S1Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Aika ja paikka
Ajanjakso
Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla. Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Oppimateriaalit
Friman, Kuparinen,Lehto &Liikanen2021: Laboratoriotutkimusten näytteenotto. otavan kirjapaino.Keuruu.
Riski 2019. EKG-rekisteröinti. Otavan kirjapaino. Keuruu.
Materiaalit Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Teorialuennot kampuksella tai ZOOM yhteydellä. Luentoja ei tallenneta. Verkkoluennoilla tulee olla myös oma mikrofoni.
Yksilö/paritehtävät
Laboraatio-opetus; Laboraatiotunneille oma tietokone , tabletti tai puhelin mukaan.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Videoituja luentoja ei saa levittää eteenpäin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset yhteistyöt työelämän kanssa.
Lopputentti, tehtävät ja laboraatiot tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakoson varsinainen tentti on 12.12.2023 klo 9-12
Kaksi uusintakertaa.
1. uusinta ja korotustentti
2. uusinta XXXXX
Muita uusintoja ei ole.Jos uusintaan ei osallistu, menettää uusintakerran. Jos tentistä ei pääse läpi annetuilla uusintakerroilla, tulee opintojaksolle osallistua kokonaisuudessaan uudelleen. Opintojakson arvosanan korotusta voi yrittää kerran, ensimmäisen uusintakerran yhteydessä.
Englannin suullinen tehtävä palautettava 15.12. mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia opiskelijan työtä
Teoria, laboraatiot, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutuksen opettajat:
Jaana Anttila Preanalytiikka (opintojakson vastuuopettaja )
Suska Veltheim Preanalytiikka
Emma Salomaa Englanti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuminen tulee tehdä ilmoittautumisaikana. Jälki-ilmoittautumisia ei huomioida. Opintojaksolle voi ilmoittautua päiväryhmän opiskelijat. Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisisistä opetusjärjestelyistä/opetuksen erityisjärjestelyistä, hänen tulee ilmoittaa siitä ja tarpeestaan opintojakson vastuuopettajalle viimeistään opintojakson alussa.
HUOM! Huomioi opintojakson vaadittavat edeltävät opinnot. Seuraavat edeltävät opinnot tulee olla suoritettu (suoritusmerkintä opintorekisterissä):
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Kliiniset hoitotoimet, Asiakaspalvelu
xxxx.xxxx.2023 opintojakson orientaatio/alkuinfo on pakollinen.Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Laboraatiot ovat pakollisia. Opiskelija valmistautuu laboraatio-opetukseen etukäteismateriaalien ja tehtävien avulla. Asianmukainen vaatetus laboraatioihin.Muutokset lukujärjestyksessä ovat mahdollisia.
Ilmoittautumisten hyväksymisen periaatteet
- ensin hyväksytään ne opiskelijat, jotka kuuluvat siihen ryhmään, jolle toteutus on suunnattu
- toiseksi hyväksytään nopeuttajat, mikäli opintojaksolla on paikkoja
- mahdolliset muut hyväksymismenettelytavat.
Tentit ja tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi mennä Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1:een.
Mikäli toteutuksella olevia tehtäviä/suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päästös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä."
Englannin tunneilla pakollinen läsnäolo.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Pisteytettävät tuntitehtävät
Opintojakson lopussa kokoava lopputentti (H-5)
Vertaisarviointi
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä.Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa (poislukien englanti) ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Englanti:
Englannin arvosana perustuu suulliseen paritenttiin sekä tuntitehtäviin, eikä sen korottaminen siksi ole mahdollista. Mahdollisesta uusinnasta hylätyn arvosanan yhteydessä sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Suska Veltheim
- Mari Koski
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Ryhmät
-
SXJ23K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Aika ja paikka
Ajanjakso
Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla. Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Oppimateriaalit
Friman, Kuparinen,Lehto &Liikanen2021: Laboratoriotutkimusten näytteenotto. otavan kirjapaino.Keuruu.
Riski 2019. EKG-rekisteröinti. Otavan kirjapaino. Keuruu.
Materiaalit Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Teorialuennot kampuksella tai ZOOM yhteydellä. Luentoja ei tallenneta. Verkkoluennoilla tulee olla myös oma mikrofoni.
Yksilö/paritehtävät
Laboraatio-opetus; Laboraatiotunneille oma tietokone , tabletti tai puhelin mukaan.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Videoituja luentoja ei saa levittää eteenpäin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset yhteistyöt työelämän kanssa.
Lopputentti, tehtävät ja laboraatiot tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakoson varsinainen tentti on 17.5.2023
Kaksi uusintakertaa.
1. uusinta ja korotustentti 6.6.2023 klo 16.30 yleisenä uusintapäivänä
2. uusinta 21.8.2023 klo 16.30 yleisenä uusintapäivänä
Muita uusintoja ei ole.Jos uusintaan ei osallistu, menettää uusintakerran. Jos tentistä ei pääse läpi annetuilla uusintakerroilla, tulee opintojaksolle osallistua kokonaisuudessaan uudelleen. Opintojakson arvosanan korotusta voi yrittää kerran, ensimmäisen uusintakerran yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia opiskelijan työtä
Teoria, laboraatiot, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutuksen opettajat
Jaana Anttila Preanalytiikka (opintojakson vastuuopettaja )
Suska Veltheim Preanalytiikka
Englanti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuminen tulee tehdä ilmoittautumisaikana. Jälki-ilmoittautumisia ei huomioida. Opintojaksolle voi ilmoittautua päiväryhmän opiskelijat. Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisisistä opetusjärjestelyistä/opetuksen erityisjärjestelyistä, hänen tulee ilmoittaa siitä ja tarpeestaan opintojakson vastuuopettajalle viimeistään opintojakson alussa.
HUOM! Huomioi opintojakson vaadittavat edeltävät opinnot. Seuraavat edeltävät opinnot tulee olla suoritettu (suoritusmerkintä opintorekisterissä):
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Kliiniset hoitotoimet, Asiakaspalvelu
xxxx.xxxx.2023 opintojakson orientaatio/alkuinfo on pakollinen.Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Laboraatiot ovat pakollisia. Opiskelija valmistautuu laboraatio-opetukseen etukäteismateriaalien ja tehtävien avulla. Asianmukainen vaatetus laboraatioihin.Muutokset lukujärjestyksessä ovat mahdollisia.
Ilmoittautumisten hyväksymisen periaatteet
- ensin hyväksytään ne opiskelijat, jotka kuuluvat siihen ryhmään, jolle toteutus on suunnattu
- toiseksi hyväksytään nopeuttajat, mikäli opintojaksolla on paikkoja
- mahdolliset muut hyväksymismenettelytavat.
Tentit ja tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi mennä Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1:een.
Mikäli toteutuksella olevia tehtäviä/suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päästös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä."
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Pisteytettävät tuntitehtävät
Opintojakson lopussa kokoava lopputentti (H-5)
Vertaisarviointi
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä.Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Suska Veltheim
- Katja Hämäläinen
- Bioanalytiikka1 Virtuaali
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Ryhmät
-
SXJ22S1Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Aika ja paikka
Ajanjakso 29.9- 31.12.2022
Opintojakso alkaa 29.9.2022 pakollisella orientaatiolla. Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Oppimateriaalit
Friman, Kuparinen,Lehto &Liikanen2021: Laboratoriotutkimusten näytteenotto. otavan kirjapaino.Keuruu.
Riski 2019. EKG-rekisteröinti. Otavan kirjapaino. Keuruu.
Materiaalit Moodle-työtilassa
Opetusmenetelmät
Teorialuennot pääsääntöisesti ZOOM yhteydellä. Pakollisia luentoja ei tallenneta. Ne luennot, jotka tallennetaan ovat luennon jälkeen kaksi viikkoa kuunneltavissa. Verkkoluennoilla tulee olla myös oma mikrofoni.
Yksilö/paritehtävät
Laboraatio-opetus; Laboraatiotunneille oma tietokone , tabletti tai puhelin mukaan.
Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla. Videoituja luentoja ei saa levittää eteenpäin.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdolliset yhteistyöt työelämän kanssa.
Lopputentti, tehtävät ja laboraatiot tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1 alkua.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakoson varsinainen tentti on 14.12.2022
Kaksi uusintakertaa.
1. uusinta ja korotustentti 23.1.2023
2. uusinta XXXXX
Muita uusintoja ei ole.Jos uusintaan ei osallistu, menettää uusintakerran. Jos tentistä ei pääse läpi annetuilla uusintakerroilla, tulee opintojaksolle osallistua kokonaisuudessaan uudelleen. Opintojakson arvosanan korotusta voi yrittää kerran, ensimmäisen uusintakerran yhteydessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op = 270 tuntia opiskelijan työtä
Teoria, laboraatiot, itsenäinen työskentely
Sisällön jaksotus
Toteutuksen opettajat
Jaana Anttila Preanalytiikka (opintojakson vastuuopettaja )
Suska Veltheim Preanalytiikka
Katja Hämäläinen Englanti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuminen tulee tehdä ilmoittautumisaikana. Jälki-ilmoittautumisia ei huomioida. Opintojaksolle voi ilmoittautua päiväryhmän opiskelijat. Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisisistä opetusjärjestelyistä/opetuksen erityisjärjestelyistä, hänen tulee ilmoittaa siitä ja tarpeestaan opintojakson vastuuopettajalle viimeistään opintojakson alussa.
HUOM! Huomioi opintojakson vaadittavat edeltävät opinnot. Seuraavat edeltävät opinnot tulee olla suoritettu (suoritusmerkintä opintorekisterissä):
Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Kliiniset hoitotoimet, Asiakaspalvelu
29.9.2022 opintojakson orientaatio/alkuinfo on pakollinen.Läsnäololla varmistetaan paikka opintojaksolla.
Laboraatiot ovat pakollisia. Opiskelija valmistautuu laboraatio-opetukseen etukäteismateriaalien ja tehtävien avulla. Asianmukainen vaatetus laboraatioihin.Muutokset lukujärjestyksessä ovat mahdollisia.
Ilmoittautumisten hyväksymisen periaatteet
- ensin hyväksytään ne opiskelijat, jotka kuuluvat siihen ryhmään, jolle toteutus on suunnattu
- toiseksi hyväksytään nopeuttajat, mikäli opintojaksolla on paikkoja
- mahdolliset muut hyväksymismenettelytavat.
Tentit ja tehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettu, jotta voi mennä Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 1:een.
Mikäli toteutuksella olevia tehtäviä/suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päästös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä."
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Pisteytettävät tuntitehtävät
Opintojakson lopussa kokoava lopputentti (H-5)
Vertaisarviointi
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä.Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ajoitus
01.09.2022 - 11.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Kirsi-Marja Kartastenpää-Wihlman
- Merja Ojala
- Suska Veltheim
- Mari Koski
- Heli Thomander
- Bioanalytiikka1 Virtuaali
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Oppimateriaalit
Friman,T., Kuparinen,M., Lehto,L., Liikanen,E. Laboratoriotutkimusten näytteenotto 2021 Otavan kirjapaino. Keuruu.
Riski, Hanna-Maarit 2019. EKG- Rekisteröinti. Keuruu. Otavan Kirjapaino Oy.
Tuokko ym. 2020 Onnistu laboratorionäytteenotossa. Potilaan ohjaus laboratorionäytteenottoon. Saatavilla: https://www.hotus.fi/potilaan-ohjaus-laboratorionaytteenottoon-hoitosuositus/
Moodlen työtila/ Preanalytiikka: Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi
Moodlen työtila/ Ammatillinen englanti: English for Health Care Professionals
Simundic ym.2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling.Clinical Chemistry and laboratory medicine.
Hedman ym. (toim.)Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet kirjat 1-3. Duodecim seura 2012 . Luettavissa e-kirjana sähköisesti koulun tietokoneilta osoitteessa www.duodecim.fi > terveysportti > oppiportti > oppikirjat
Lippincott, Willianms&Wilkins. 2011. ECG Interpretation made Incredibly Easy.
Mäkijärvi et al. 2007: EKG-tulkinnan työkirja. Duodecim
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoitukset/laboraatiot ; läsnäolopakollisia
Simulaatioharjoitteet; läsnäolopakollisia
Työpajat, tehtävät
Ammatillinen englanti: Kaikki oppitunnit läsnäolopakollisia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit: 1) Preanalytiikka ja 2) Ammatillinen englanti
Uusintatentit kevät 2023
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä. Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Osaamisen näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 270 tuntia (opetus, harjoitukset/laboraatiot, itsenäinen opiskelu, tehtävät/asiakastapaukset, osaamisen näyttökoe, tentti)
Sisällön jaksotus
Opiskelu toteutuu 2. periodilla.
Jakson opettajat: Jaana Anttila (opintojakson vastuuopettaja), Suska Veltheim. Mari Koski (ammatillinen englanti)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio/ alkuinfo on pakollinen.
Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia.
Mikäli suorituksia/tehtäviä ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) harjoitukse(t)/laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Mikäli opiskelijalla on toteutukselta osasuorituksia, halutessaan hän hakeutua uudelle
opintojaksototeutuksella ja voi hyväksilukea toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päätös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla tentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta". Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit (H-5)
Moodle tehtävät (Hyväksytty/Täydennettävä)
Preanalytiikan asiakastehtävät (numero vaikuttaa opintojakson arvosanaan)
Työkoe/ osaamisen näyttökoe (Hyväksytty/Hylätty)
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
14.03.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Suska Veltheim
- Mari Koski
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Ryhmät
-
SXJ22K2Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Oppimateriaalit
Friman,T., Kuparinen,M., Lehto,L.,Liikanen E. 2021.Laboratoriotutkimusten näytteenotto.Otavan kirjapaino Oy. Keuruu.
Riski, Hanna-Maarit 2019. EKG- Rekisteröinti. Keuruu. Otavan Kirjapaino Oy.
Tuokko ym. 2021. Onnistu laboratorionäytteissä. Suositus tutkimusten valinnasta, potilaan tunnistamisesta ja ohjaamisesta. Saatavilla: https://www.hotus.fi/hotus-hoitosuositus-onnistu-laboratorionaytteissa-suositus-tutkimusten-valinnasta-potilaan-tunnistamisesta-ja-ohjaamisesta/
Moodlen työtila/ Preanalytiikka: Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi
Moodlen työtila/ Ammatillinen englanti: English for Health Care Professionals
Simundic ym.2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling.Clinical Chemistry and laboratory medicine.
Hedman ym. (toim.)Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet kirjat 1-3. Duodecim seura 2012 . Luettavissa e-kirjana sähköisesti koulun tietokoneilta osoitteessa www.duodecim.fi > terveysportti > oppiportti > oppikirjat
Lippincott, Willianms&Wilkins. 2011. ECG Interpretation made Incredibly Easy.
Mäkijärvi et al. 2007: EKG-tulkinnan työkirja. Duodecim
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoitukset/laboraatiot ; läsnäolopakollisia
Simulaatioharjoitteet; läsnäolopakollisia
Työpajat, tehtävät
Ammatillinen englanti: Kaikki oppitunnit läsnäolopakollisia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti ; Preanalytiikka
Ammatillinen englanti videotehtävä
Uusintatentit syksy 2022
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä. Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Osaamisen näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 270 tuntia (opetus, harjoitukset/laboraatiot, itsenäinen opiskelu, tehtävät/asiakastapaukset, osaamisen näyttökoe, tentti)
Sisällön jaksotus
Opiskelu toteutuu 2. periodilla.
Jakson opettajat: Jaana Anttila (opintojakson vastuuopettaja), Suska Veltheim. Katja Hämäläinen (ammatillinen englanti)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio/ alkuinfo on pakollinen.
Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia.
Mikäli tehtäviä ei ole tehty tehtävän palautuspäivämäärään mennessä toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) harjoitukse(t)/laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Mikäli opiskelijalla on toteutukselta osasuorituksia, halutessaan hän hakeutua uudelle
opintojaksototeutuksella ja voi hyväksilukea toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päätös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla tentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta". Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit (H-5)
Moodle tehtävät (Hyväksytty/Täydennettävä)
Preanalytiikan asiakastehtävät (numero vaikuttaa opintojakson arvosanaan)
Työkoe/ osaamisen näyttökoe (Hyväksytty/Hylätty)
Englanti: Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja videotehtävä (1-5)
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.
Ajoitus
20.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Bioanalytiikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Ojala
- Mari Koski
- Suska Veltheim
- Heli Thomander
- Jaana Anttila
Vastuuopettaja
Jaana Anttila
Tavoitteet
Opiskelijana osaat nimetä laboratorion sisäiset ja ulkoiset asiakkaat.Ymmärrät potilaan/asiakkaan oikeudet ja tunnet potilaan asemaa ja tietosuojaa koskevan lainsäädännön. Osaat toimia asiakaslähtöisesti ja tunnistat asiakaskokemuksen merkityksen laboratoriopalveluiden kehittämisessä. Ymmärrät preanalyyttisten tekijöiden merkityksen laboratoriotutkimustuloksiin ja osaat ohjata asiakkaita näyttöön perustuvasti.Osaat ottaa, käsitellä, säilyttää ja lähettää laboratoriotutkimusnäytteitä laadukkaasti ja suorittaa perusterveydenhuollossa tehtäviä potilas- ja näytetutkimuksia. Osaat nimetä potilasturvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvät tekijät näytteenotossa ja potilastutkimuksissa sekä osaat toimia turvallisesti. Sisäistät aseptisen toiminnan merkityksen ja osaat toimia aseptisten ohjeiden mukaisesti. Omaksut näytteenoton ergonomiset työskentelytavat osaksi omaa ammatillista toimintaasi. Osaat käyttää laboratoriotietojärjestelmää tutkimuspyyntöjen tekemiseen. Toimit erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä sekä moniammatillisissa tiimeissä.
Osaat näytteenotto- ja ohjaustilanteissa tarvittavan englanninkielisen ammattisanaston ja käsitteet. Osaat toimia vuorovaikutus- ja näytteenottotilanteissa englannin kielellä.
Sisältö
Laboratoriotutkimusprosessi
Sisäiset ja ulkoiset asiakkaat sekä asiakaslähtöisen palvelun periaatteet
Potilaan asemaa koskeva lainsäädäntö ja tietosuoja
Asiakkaan ohjaaminen laboratoriotutkimuksiin
Preanalyyttiset tekijät
Viitearvot
Veri-,erite- ja solunäytteet sekä tavallisimmat perusterveydenhuollon laboratorioissa tehtävät potilastutkimukset
Näytteiden käsittely, säilyttäminen ja lähettäminen
Työ- ja potilasturvallisuus
Aseptiset työtavat
Ergonomia
Jätehuolto
Laboratoriotietojärjestelmä
Simuloidut oppimistilanteet
Asiakas- ja potilasohjaus englannin kielellä
Oppimateriaalit
Friman,T., Kuparinen,M., Lehto,L., Liikanen,E. Laboratoriotutkimusten näytteenotto 2021 Otavan kirjapaino. Keuruu.
Riski, Hanna-Maarit 2019. EKG- Rekisteröinti. Keuruu. Otavan Kirjapaino Oy.
Tuokko ym. 2020 Onnistu laboratorionäytteenotossa. Potilaan ohjaus laboratorionäytteenottoon. Saatavilla: https://www.hotus.fi/potilaan-ohjaus-laboratorionaytteenottoon-hoitosuositus/
Moodlen työtila/ Preanalytiikka: Preanalytiikan ja näytteenoton osaajaksi
Moodlen työtila/ Ammatillinen englanti: English for Health Care Professionals
Simundic ym.2018. Joint EFLM-COLABIOCLI Recommendation for venous blood sampling.Clinical Chemistry and laboratory medicine.
Hedman ym. (toim.)Mikrobiologia, immunologia ja infektiosairaudet kirjat 1-3. Duodecim seura 2012 . Luettavissa e-kirjana sähköisesti koulun tietokoneilta osoitteessa www.duodecim.fi > terveysportti > oppiportti > oppikirjat
Lippincott, Willianms&Wilkins. 2011. ECG Interpretation made Incredibly Easy.
Mäkijärvi et al. 2007: EKG-tulkinnan työkirja. Duodecim
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoitukset/laboraatiot ; läsnäolopakollisia
Simulaatioharjoitteet; läsnäolopakollisia
Työpajat, tehtävät
Ammatillinen englanti: Kaikki oppitunnit läsnäolopakollisia
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit: 1) Preanalytiikka ja 2) Ammatillinen englanti
Uusintatentit syksy 2022
Opintojakson arvosanaa mahdollista korottaa toteutuksella mainittujen uusintatenttien yhteydessä. Korottaminen koskee koko opintojakson arvosanaa ja se voidaan toteuttaa vain kerran uusintatenttien antamissa puitteissa.
Osaamisen näyttökoe
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 270 tuntia (opetus, harjoitukset/laboraatiot, itsenäinen opiskelu, tehtävät/asiakastapaukset, osaamisen näyttökoe, tentti)
Sisällön jaksotus
Opiskelu toteutuu 2. periodilla.
Jakson opettajat: Jaana Anttila (opintojakson vastuuopettaja), Suska Veltheim. Mari Koski (ammatillinen englanti)
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatio/ alkuinfo on pakollinen.
Lukujärjestykseen voi tulla muutoksia.
Mikäli suorituksia/tehtäviä ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.
Pääsääntöisesti puuttuva(t) harjoitukse(t)/laboraatio(t) korvataan seuraavan sovitun toteutuksen yhteydessä.
Mikäli opiskelijalla on toteutukselta osasuorituksia, halutessaan hän hakeutua uudelle
opintojaksototeutuksella ja voi hyväksilukea toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta ennen opintojakson alkua.
Jos opiskelijalla on osittainen AHOT, tulee päätös siitä toimittaa vastuuopettajalle kuukausi ennen opintojakson alkua.
"Palauttamalla tentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta". Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §.
Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää ammatin kielenkäyttötilanteista tarkentavien kysymysten ja omien lyhyiden puheenvuorojen avulla ymmärtää puhekumppanin viestintää niin, että pystyy toimimaan sen perusteella asianmukaisesti ilmaisee ajatuksensa yksinkertaisesti ja pääosin yhtenäisesti sekä kohtalaisen ymmärrettävästi, vaikka ammattialan erityiskielessä on puutteita ja viestin välittymistä haittaavia kielivirheitä esiintyy laatii yksinkertaisia määrämuotoisia tekstejä itsenäisesti sekä laajempia tekstejä kielellisten apuvälineiden avulla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Hyvä (3-4)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän selviää alan kielenkäyttötilanteista ammattialan tehtävän tavoitteiden mukaisesti. Hän vaihtaa ajatuksia tasaveroisena kumppanina itsenäisen kielenkäyttäjän kanssa, viestii aloitteellisesti ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen jossain määrin huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat sekä tilanteen vaatimukset. Hän ilmaisee itseään viivytyksettä selkeästi ja yksityiskohtaisesti ja käyttää ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi niin, että kokonaisviesti välittyy sekä tuottaa eri tarkoituksiin tekstejä, joiden kielelliset puutteet eivät häiritse viestin välittymistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Preanalytiikka: 0-5
Arviointikehikko, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Englannin kielen arviointikriteerit:
Kiitettävä (5)
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija luottaa viestintätaitoonsa niin, että hän pystyy osallistumaan aloitteellisesti alan kielenkäyttötilanteisiin eri viestintätilanteiden käytäntöjä noudattaen. Hän vaihtaa ajatuksia selkeästi ja sujuvasti tasaveroisena kumppanina taitavan kielenkäyttäjän kanssa ja viestii aloitteellisesti myös vaativissa ammatillisissa kielenkäyttötilanteissa ottaen huomioon osallistujien kieli- ja kulttuuritaustat. Hän ilmaisee itseään tehokkaasti ja tarkasti, käyttää vaativaa ammattisanastoa täsmällisesti. Hän ääntää englantia selkeästi sekä painottaa ja rytmittää puhettaan niin, että kokonaisviesti vahvistuu sekä tuottaa eri tekstilajien edellyttämiä selkeitä, hyvin jäsenneltyjä ja vaikuttavia tekstejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentit (H-5)
Moodle tehtävät (Hyväksytty/Täydennettävä)
Preanalytiikan asiakastehtävät (numero vaikuttaa opintojakson arvosanaan)
Työkoe/ osaamisen näyttökoe (Hyväksytty/Hylätty)
Esitietovaatimukset
Edeltävä osaaminen:
Olet saavuttanut seuraavien opintojaksojen osaamistavoitteet: Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Anatomia, fysiologia ja patofysiologia, Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössä sekä Kliiniset hoitotoimet laboratoriotyössä.
Englanti:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B2.