Siirry suoraan sisältöön

Asiakas sosiaali- ja terveyspalveluiden keskiössäLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SX00EC88

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelijana sisäistät asiakasymmärryksen merkityksen sosiaali- ja terveyspalveluissa. Ymmärrät asiakaskokemuksen yhteyden vaikuttaviin palveluihin ja osaat kehittää uudenlaisia työmuotoja ja palveluita. Sisäistät asiakkaan aktiivisen roolin laboratoriopalveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä. Osaat ohjata ja neuvoa laboratorion asiakkaita näyttöön perustuvilla menetelmillä digitaalisuutta hyödyntäen. Ymmärrät eri toimijoiden tehtävät ja osaamisen sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä osaat työskennellä yksikkö- ja organisaatiorajat ylittävästi erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa.

Ymmärrät hyvän asiakaspalvelun periaatteet ja toimit asiakaslähtöisesti sekä suomen- että ruotsinkielellä. Ymmärrät ohjauksen ja opetuksen merkityksen, sekä osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta ja opetusta asiakaslähtöisesti suomen- ja ruotsinkielellä.

Sisältö

Asiakaslähtöiset laboratoriopalvelut sosiaali- ja terveydenhuollossa
Näyttöön perustuvat ohjaus- ja neuvontapalvelut laboratoriotyössä
Moniammatillinen tiimi- ja verkostotyö laboratoriopalveluiden kehittämisessä
Laboratorion asiakaspalvelu sekä asiakkaan/potilaan ohjaus suomen- ja ruotsinkielellä
Ruotsinkielisen asiakaspalvelu-, ohjaus- ja opetusmateriaalin hyödyntäminen asiakaslähtöisesti ja tavoitteellisesti

Esitietovaatimukset

Edeltävä osaaminen:
Ruotsin kieli:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEF) B1.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ruotsi:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Asiakaspalvelu:
Hyväksytty, hylätty
Arviointikehikko, ks liite.

Lisätiedot

Jos koulusivistyskielesi ei ole suomi, suoritat opintojaksoon sisältyvän
ruotsin -osuuden suomi toisena ja vieraana kielenä toteutuksena.

Siirry alkuun