Skip to main content

Managerial SkillsLaajuus (5 cr)

Code: KM00EZ17

Credits

5 op

Objective

The students can act and take responsibility as a team superior. They understand the resposibilities of a superior position and deepen their group interaction skills. They recognize elements of good leadership in supervisory position. The students recognize the requirements of good leadership for superiors and organization. The students can take diverese actors into account in their work in their own professional field and apply the principles of equality, and recognize the effects of disequality has to their own work. During the course the students are able to assess and develop their leadership competencies.

Content

Responsibilities and obligations of superior position
Methods of leadership
Interaction in superior position
Development of leadership skills

The course may include practice, projects, lectures and workshops, or other learning methods when needed.

Prerequisites

The participants are familiar with the use of live performance engineering in different operating environments, know the key safety regulations and practices and has basic knowledge and skills in at least one field in live performance technology.

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student knows the requirements of a superior position. They can work as team leaders and needs guiding only occasionally. The students are able to report their activities as superiors.

Assessment criteria, good (3)

The students understand the requirements of a superior position and the role and significance of a superior in a functioning performance engineering organization. They can work as superiors of a small team. They can give rationale and argue for the decisions they make in a clear and comprehensive way and give reports on the activities of the organization. The students can act fluently in the interaction situations related to the superior position.

Assessment criteria, excellent (5)

The students have a comprehensive understanding of the requirements of a superior position, as well as the role and significance of a superior in a functioning performance engineering organization. They can work as superiors in their own professional field. They can give rationale and argue for the decisions they make in a clear and comprehensive way and give reports on the activities of the organization. The students can act fluently in the interaction situations related to the superior position.

Assessment criteria, approved/failed

The student knows the requirements of a superior position. They can work as team leaders and needs guiding only occasionally. The students are able to report their activities as superiors.

Further information

Recommended additional studies: The student and study councelor decide additional studies during personal curriculum discussions.

Enrollment

27.11.2023 - 31.12.2023

Timing

29.01.2024 - 13.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

School of Media, Design and Conservation

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 16

Degree programmes
  • Live Performance Technology
Teachers
  • Tero Aalto
Teacher in charge

Tero Aalto

Groups
  • KXHAVOIN
    Esitystekniikan avoin amk
  • KXH22S2
    Esitys- ja teatteritekniikan tutkinto-ohjelma monimuoto

Objective

Opiskelija osaa toimia ja ottaa vastuuta esihenkilötasoisessa työroolissa. Opiskelija ymmärtää esihenkilöasemaan liittyvät velvoitteet sekä syventää vuorovaikutustaitojaan ryhmässä. Opiskelija tunnistaa hyvän esihenkilötyön edellytyksiä. Opiskelija osaa ottaa erilaiset toimijat huomioon työskentelyssään omalla ammattialalla ja soveltaa tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteita ja huomioi eriarvoistumisen vaikutukset omassa työssään. Opintojakson aikana opiskelija pystyy arvioimaan ja kehittämään omia esihenkilövalmiuksiaan.

Content

Esihenkilötyön vastuut ja velvoitteet
Esihenkilötyön menetelmiä
Esihenkilötyön työkalut ja menetelmät
Vuorovaikutus esihenkilötyössä
Esihenkilönä kehittyminen

Opintojakso voi sisältää käytännön harjoittelua, projekteja, luento-opetusta ja työpajoja tai tarvittaessa muita toteutustapoja.

Materials

Julkaistaan verkko-oppimisalustalla opintojakson alettua

Teaching methods

Aktivoiva luento
Etäopetus
Harjoitustehtävät
(Lähiopetus)
Reflektointi
Vertaisoppiminen
Sparraus
Essee

International connections

Ei tenttiä

Student workload

Kurssin opintopistemäärä on viisi opintopistettä. Laskennallisesti yhden opintopisteen suorittaminen edellyttää 27 tuntia työtä. Opintojakson kokonaistuntimäärä on tämän laskelman mukaan 135 tuntia. Opintojaksolla on etä- ja lähiopetuskertoja maksimissaan 21 tuntia eli työmäärästä 114 tuntia sijoittuu luentojen ulkopuolelle. Opetuskertojen ulkopuolella oleva tuntimäärä jakautuu luentoihin valmistautumiseen (mahdollisesti etukäteen luettaviin materiaaleihin tai tehtäviin), kurssimateriaalin lukemiseen, esseen, kotitehtävien ja presentaation valmistamiseen. Pystyt näiden tuntimäärien mukaan arvioimaan, millaista panostusta sinulta kurssityöskentelyyn odotetaan ja miten kurssin kuormittavuus suhteutuu muihin kursseihin.

Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.

Further information

On mahdollista, että osa opetuksena toteutettavasta opintojaksosta tallennetaan joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla. Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.

Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja
opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta: https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri. Opintojakson julkisuutta ei ole rajoitettu (Ammattikorkeakoululaki 9 §).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija tuntee esihenkilöasemaan liittyvät velvoitteet. Hän osaa toimia ryhmänvetäjänä ja tarvitsee ohjausta toiminnassaan harvoin. Opiskelija osaa raportoida esihenkilötoimintaansa.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija ymmärtää esihenkilöasemaan liittyvät velvoitteet ja esihenkilön aseman sekä merkityksen toimivassa esitys- ja teatteriteknisessä organisaatiossa. Hän osaa toimia pienen ryhmän esihenkilönä. Opiskelija osaa perustella ja argumentoida tekemänsä ratkaisut sekä raportoida organisaation toimintaa. Opiskelijan osaa toimia esihenkilötyöhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija ymmärtää kattavasti esihenkilöasemaan liittyvät velvoitteet ja esihenkilön aseman sekä merkityksen toimivassa esitys- ja teatteriteknisessä organisaatiossa. Hän osaa toimia esihenkilönä omalla ammattialallaan. Opiskelija osaa perustella ja argumentoida tekemänsä ratkaisut selkeästi ja kattavasti sekä raportoida organisaation toimintaa. Opiskelija osaa toimia sujuvasti esihenkilötyöhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissa.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija tuntee esihenkilöasemaan liittyvät velvoitteet. Hän osaa toimia ryhmänvetäjänä ja tarvitsee ohjausta toiminnassaan harvoin. Opiskelija osaa raportoida esihenkilötoimintaansa.

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla on opetuskerroilla 50 % läsnäolovelvollisuus. Mahdollisesta poissaolosta seuraa erillinen korvaava tehtävä, joka tulee olla suoritettu hyväksytysti ennen arviointia.

Aktiivisella osallistumisella luentoihin ja luentotehtäviin on mahdollista ansaita lisäpisteitä, joilla voi korottaa opintojakson arvosanaa.

Arvioinnin perusteet:
Essee
Presentaatio
Harjoitustehtävät
Jatkuva arviointi
Verkko-opiskelutehtävät

Prerequisites

Opintojaksolle osallistuja tuntee esitys- ja teatteritekniikan käyttöä erilaisissa käyttöympäristöissä, tietää esitys- ja teatteritekniikan keskeiset turvallisuusmääräykset ja -käytännöt sekä omaa perustiedot ja -taidot ainakin yhden esitysteknisen osa-alueen osalta.

Further information

Suositeltavat muut opinnot: Opiskelija ja opinto-ohjaaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.