Toiminnallisuuden mahdollistaminen 1Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Ilmoittautumisaika
15.02.2025 - 16.03.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 25.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 55
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
SXI24S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 25.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Janett Halonen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jasu Forss
Ryhmät
-
SXI24K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
Orientaatio etä ma 4.11.2024
Opetusta kampuksella:
ma 11.11
ti 12.11
ma 25.11
Katso tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Käytännön harjoitteet
Itsenäinen työskentely¨
Ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle..
Sisällön jaksotus
Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua. Materiaali osoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi koostuu ryhmtehtävästä, yksilötehtävästä ja opetuskertoihin osallistumisesta.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
22.04.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Janett Halonen
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Jasu Forss
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
Orientaatio 22.4.
Opetusta kampuksella:
ma 6.5.
ti 7.5.
ma 20.5.
Katso tarkemmat tiedot lukujärjestyksestä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
Käytännön harjoitteet
Itsenäinen työskentely¨
Ryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle. Mahdollisista poissaloista korvaava tehtävä, joka ilmoitetaan opetuskerran jälkeen.
Opintojaksoa ei voi suorittaa kokonaan korvaavilla tehtävillä.
Sisällön jaksotus
Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua. Materiaali osoitetaan opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä / arviointi numeerisesti
Yksilötehtävä / hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
Etäorientaatio ma 13.11
Opetusta kampuksella:
ma 20.11
ti 21.11
ti 5.12
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja käytännön harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle. Lisäksi itsenäistä työskentelyä lähiopetuspäivien välissä, materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä / arviointi numeerisesti.
Yksilötehtävä / hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
04.04.2023 - 14.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
Aikataulut lukujärjestyksessä. Huomioithan, että orientaatio opintojaksoon on etänä, kaikki muu opetus lähiopetusta kampuksella.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja käytännön harjoitukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyjä oppimistehtäviä ei voi uusia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle. Lisäksi itsenäistä työskentelyä lähiopetuspäivien välissä, materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
Opetuskertojen välissä itsenäistä opiskelua. Yksilötehtävän teon voi aloittaa jo ennen orientaatiokertaa, tästä ohjeet työtilaan ja siitä viestitään opiskelijoille lukukauden alkaessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Korvaavaa suoritustapaa ei ole.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä / arviointi numeerisesti.
Yksilötehtävä / hyväksytty/täydennettävä
Ryhmätehtävä käytännönharjoitusten yhteydessä / hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
07.11.2022 - 05.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
7.11.-5.12. välisellä ajalla opetusta, opetuksen väliin jäävillä ajoilla itsenäistä työskentelyä.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus ja käytännönharjoitukset koululla
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetukseen osallistuminen edellytyksenä opintojakson suorittamiselle. Lisäksi itsenäistä työskentelyä lähiopetuspäivien välissä, materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Sisällön jaksotus
7.11. orientaatio etäopetuksena (Zoom linkki lukujärjestyksessä)
21.-22.11. käytännön harjoituksia koululla
28.11. opetus etänä (Zoom linkki lukujärjestyksessä)
5.12. luento-opetus koululla
Lisäksi opiskelijat työskentelet itsenäisesti ja pienryhmissä kertojen välillä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutuu lähiopetuksena ja oppimistehtävät tehdään näiden kertojen aikana. Korvaavaa suoritustapaa ei ole.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pienryhmätehtävä / arviointi numeerisesti.
Yksilötehtävä / hyväksytty/täydennettävä
Ryhmätehtävä käytännönharjoitusten yhteydessä / hyväksytty/täydennettävä
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija analysoi arviointitietoa asiakkaalle merkityksellisen toiminnan ja toimintakokonaisuuksien tunnistamiseksi sekä nimeää niihin liittyviä muutostarpeita. Opiskelija tutustuu asiakaslähtöiseen tavoitteen asetteluun. Opiskelija ymmärtää tavoitteiden asettamisen merkityksen toiminnallisuuden mahdollistamisessa. Opiskelija perehtyy tavoitteiden mukaisen terapeuttisen toiminnan suunnitteluun, joka edistää asiakkaan toiminnallisuutta. Opiskelija ymmärtää toimintaterapian teorian ja mallien merkityksen terapian suunnittelussa. Opiskelija hyödyntää muiden tieteenalojen tietoa asiakkaan toiminnallisuuden mahdollistamisessa.
Sisältö
- Toiminnallisuus, osallistuminen ja toimintaan sitoutuminen
- Toimintakokonaisuudet
- Asiakaslähtöinen tavoitteen asettelu
- Toimintaterapian suunnittelu
- Toimintaterapian teoria ja mallit suunnittelun tukena
- Toiminnan analyysi ja terapeuttinen toiminta
Aika ja paikka
11.4-16.5.2022 lähiopetus päivät ilmoitettu lukujärjestyksessä
Oppimateriaalit
Materiaali tiedoksi opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Luento-opetusta, kontaktiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloista korvaava tehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op, Luento-opetus aikataulutettu
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla työskennellään ryhmissä ja omien ja yhdessä jaettujen kokemusten kautta opitaan asioita. Aktiivisella osallistumisella ja läsnäololla on merkitystä paljon
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja ymmärtää lähdekritiikin merkityksen,
- yhdistelee tietoa eri lähteistä ja
- osoittaa perehtyneensä alan tietoperustaan.
- toimii ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa tarkoituksenmukaisesti,
- soveltaa asiakaslähtöisyyden periaatteita sekä
- arvioi omia valintojaan ja omaa toimintaansa ammatillisissa tilanteissa.
- toimii ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti,
- ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Opiskelija:
- etsii tietoa eri lähteistä ja arvioi lähteiden luotettavuutta tarkoituksenmukaisesti,
- yhdistää tietoa eri lähteistä asianmukaisiksi kokonaisuuksiksi sekä
- hyödyntää ja soveltaa alan tietoperustaa.
- soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa,
- toimii asiakaslähtöisesti,
- osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia sekä
- osaa perustella esittämiään näkökulmia ja omaa toimintaansa ammatillisesti.
- perustelee toimintaansa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti,
- osaa toimia työyhteisössä rakentavasti ja jakaa osaamistaan,
- toimii vastuullisesti ja ottaa toiminnassaan huomioon turvallisuuteen liittyvät kysymykset sekä
- kehittää itseään.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Hyväksytty/
Opiskelija:
- tuntee alan keskeisimpiä käsitteitä ja osaa käyttää niitä oikeissa yhteyksissä,
- erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta ja
- osaa etsiä tietoa yksittäisiin tilanteisiin.
- osaa toimia ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti,
- tunnistaa ammattialan toimintaympäristöjä ja tehtäviä sekä
- tietää asiakaslähtöisyyden toiminnan perustana.
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin,
- noudattaa turvallisuusohjeita,
- osaa toimia työryhmän jäsenenä sekä
- ymmärtää omien vahvuuksien ja kehittämistarpeiden merkityksen ammatillisessa kasvussa.
Hylätty/
Opiskelija:
- ei hallitse alan tietoperustaa eikä osoita arvostavansa sitä,
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä.
- ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja,
- ei toimi ohjeiden ja ohjeistusten mukaisesti.
- ei ota toiminnassaan huomioon ammattialan turvallisuusohjeita tai eettisiä periaatteita,
- ei osoita taitoa toimia ryhmässä rakentavasti.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Minä toimintaterapeuttina.