Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EP77
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI23S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen leikkiosuudessa toteutetaan yhteistyötä lähialueen päiväkotiryhmien kanssa. Leikkitoimintaa toteutetaan Myllypuron kampuksella Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2024, läsnäolo pakollista (puolet ryhmästä osallistuu aamupäivällä, puolet iltapäivällä)
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 4.12. klo 9, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa keväällä 2025.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät 0-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
Neuropsykologian perusteet: 0-5: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
20.03.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
Vastuuopettaja
Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI23K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen leikkiosuudessa yhteistyö lähialueen päiväkotiryhmien kanssa. Leikkitoimintaa toteutetaan Myllypuron kampuksella 19.4.2024, läsnäolo pakollista.
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 16.5.2024 klo 12.45, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa kesäkuussa sekä elokuussa 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät H tai H-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
Neuropsykologian perusteet: 0-5: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 22.11.2023 12.45 - 14.45, sen jälkeen palaute ja tapausopetus; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa keväällä 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät H tai H-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
-
Neuropsykologian perusteet: Hyväksytty / hylätty: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen voi vahvistaa tentissä osoitetun osaamisen arviointiratkaisua); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
13.03.2023 - 21.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
- Akvaliina Lacho
Ryhmät
-
SXI22K2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op, ks. lukujärjestyksestä kaksi opetuskertaa ja tenttipäivä.
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson materiaalit liitetään Moodleen, johon lähetetään työtila-avain OMA:n työtilan kautta opintojakson orientaatiokertaan mennessä
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: itsenäinen opiskelu, aktivoivat verkkoluennot sekä kontaktiopetukseen liittyvät luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 4.5.2023 09.00 - 11.30; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa syksyllä 2023.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät H tai H-5. Lisätietoa orientaatiokerralla.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
-
Neuropsykologian perusteet: Hyväksytty / hylätty: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jasu Forss
- Eeva Tawast
- Mira Lönnqvist
Vastuuopettaja
Mira Lönnqvist
Ryhmät
-
SXI21S2Toimintaterapian tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
Opiskelija ymmärtää toiminnallisen tasapainon merkityksen yksilön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskelija arvioi ja analysoi toimintaympäristön vaikutusta asiakkaan toiminnallisuuteen, osallistumiseen ja suoriutumiseen. Opiskelija löytää ratkaisuja toiminnallisen tasapainon ja toiminnallisuuden mahdollistamiseksi asiakkaalle merkityksellisissä toimintakokonaisuuksissa ja ympäristöissä.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa, hahmottaa aivojen toiminnan yhteyden ihmisen toimintaan ja soveltaa tietoa arvioidessaan ja tukiessaan ihmisen toiminnallisuutta. Opiskelija tietää aivojen rakenteen vaurioitumisen sekä aivotoiminnan häiriintymisen yleisimmät syyt sekä seuraukset psyykkiselle, fyysiselle ja sosiaaliselle toiminnalle. Opiskelija ymmärtää aikuisten aivojen ja aivoperäisten ongelmien kuntoutumisen edellytykset sekä rajat. Opiskelija arvioi oman osaamisensa moniammatillisessa tiimissä ja osaa ohjata asiakkaan tarpeen mukaan neuropsykologisiin palveluihin. Opiskelija soveltaa neuropsykologista tietoa toimintaterapiassa.
Sisältö
Toiminnallisuuden mahdollistaminen (3op)
- Toiminnallinen tasapaino
- Toiminnallisuuden mahdollistamisen ratkaisut toimintaympäristöissä
- Toiminnallisuuden mahdollistaminen toimintakokonaisuuksissa
Kliininen neuropsykologia (2op)
- Toimintojen lokalisoituminen aivoissa ja kognitiiviset toimintakokonaisuudet
- Yleisimmät vaurio- ja häiriömekanismit aivoperäisten toimintakyvyn ongelmien taustalla
- Aikuisen aivojen muovautuvuus ja aivoperäisten ongelmien kuntoutuksen perusteet
- Neuropsykologiset oirekuvat ja psykologiset liitännäisoireet
- Toimintaterapeutti moniammatillisessa yhteistyössä neuropsykologin kanssa
- Neuropsykologisen tiedon soveltaminen toimintaterapeuttisen kuntoutuksen suunnitteluun
Aika ja paikka
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 17.11.- 14.12.2022, lähiopetuskerrat merkitty lukujärjestykseen.
Neuropsykologian perusteet 2 op:
08.11.2022 12.15 - 16.00 MPB6023 Neuropsykologian perusteet
23.11.2022 09.00 - 11.30 MPB6023 Neuropsykologian perusteet
07.12.2022 09.00 - 11.30 MPB6023 Tentti
Oppimateriaalit
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: opintojakson kaikki materiaalit löytyvät Oman työtilasta opintojakson alkaessa
Neuropsykologian perusteet 2 op: tenttikirja Jehkonen ym. (toim.) 2020 (e-kirja), 2019 tai 2015 (painetut teokset). Kliininen neuropsykologia. Sivunumerojen osalta tarkempi tiedotus ennen opintojaksoa tai viimeistään opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: aktivoivat luennot, ohjatut harjoitukset yksilöllisesti/pareittain/pienryhmissä koululla, itsenäinen opiskelu
Neuropsykologian perusteet 2 op/ Eeva Tawast: Aktivoivat luennot, neuropsykologisen tiedon soveltavaan osaamiseen valmisteleva tapausopetus (PBL) ja kurssikirjallisuudesta tehtävät muistiinpanot.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Neuropsykologian perusteet 2 op: Työelämäläheinen tapausopetus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neuropsykologian perusteet 2 op: Varsinainen tentti 07.12.2022 09.00 - 11.30; kaksi nimettyä uusintamahdollisuutta (Myllypuron) kampuksen tenttiakvaariossa keväällä 2023.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toiminnallisuuden mahdollistaminen 3 op = 81 tuntia
Neuropsykologian perusteet 2 op = 54 tuntia
Sisällön jaksotus
Löytyy Omasta
Lisätietoja opiskelijoille
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä Ahot-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Toiminnallisuuden mahdollistaminen:
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Kliininen neuropsykologia:
Opiskelija osaa neuropsykologista perustietoa ja tunnistaa aikuisasiakkaan aivojen toiminnan yhteydet psyykkiseen, fyysiseen ja sosiaaliseen toimintaan. Opiskelija osaa määritellä tavallisimpia aivotoiminnan häiriintymisen syitä ja seurauksia. Opiskelija tietää tavallisimpia kuntoutusmenetelmiä, kuntoutuksen mahdollisuuksia sekä rajoja. Opiskelija osoittaa osaavansa valikoida toimintaterapiaan sopivimpia kuntoutustapoja ja tunnistaa moniammatillisen kuntoutustiimin tarpeen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Toiminnallisuuden mahdollistaminen: oppimistehtävät H tai H-5. Lisätietoa orientaatiokerralla 17.11.
Oppimistehtävien palautus ma 19.12. klo 9 mennessä.
Hyväksytysti suoritettua oppimistehtävää ei voi uusia.
-
Neuropsykologian perusteet: Hyväksytty / hylätty: tentissä osoitettu osaaminen (aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen); 100%.
Esitietovaatimukset
Ennen opintojaksolle osallistumista opiskelijalla tulee olla hyväksytysti suoritettuna osaaminen seuraavalta opintojaksolta: Toiminnallisuuden arviointi 1.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää toiminnallisuuden mahdollistamista 3op ja kliinistä neuropsykologiaa 2op.
Suositellaan valittavaksi yhtä aikaa Hermoston vaikutus toiminnallisuuteen opintojakson kanssa.